Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Loterie podle PSČ: Proč stále záleží víc na tom, kde se dítě narodí, než co v sobě nosí

Foto: Petrtesarek 74

Kam tě zavede tvoje adresa

Země, kde o vzdělávacích šancích rozhoduje bydliště. Realita, která brzdí děti, učitele i celou společnost. Jak moc je Česko rozdělené podle poštovních směrovacích čísel?

Článek

Na první pohled se může zdát, že v českých školách mají všechny děti stejnou šanci uspět. Všichni přece chodí do devítileté školy, učí se podle rámcových programů a známkuje se stejnou stupnicí.

Víme, že to není tak jednoduché.

📍 Když rozhoduje adresa, ne schopnosti

Premiér Petr Fiala na nedávné konferenci řekl: „O perspektivách stále rozhoduje místo, kde žijete, a ne schopnosti.“ A měl pravdu. Jenže tahle věta se v českém školství opakuje už dlouhá léta. A zatímco ji někteří právě objevili, jinde se s ní žije každý den.

🎯 Co to znamená v praxi?

Záleží na tom, v jaké obci škola stojí, kdo ji zřizuje, kolik má prostředků, jaké má učitele a jaké má rodiče. Neformálně se tomu říká „loterie podle PSČ“. A bohužel, v téhle loterii si některé děti losují výhru – jiné jen prázdný lístek.

📉 Nerovnosti, které se vrství

  • Školy v bohatších obcích mívají lepší budovy, modernější techniku, kvalitnější učitele i silnější zázemí od rodičů.
  • Školy v chudších regionech bojují s nedostatkem personálu, slabší infrastrukturou a často i se stigmatizací.

Třeba v Karlovarském nebo Ústeckém kraji je běžné, že učitel není aprobovaný. Nebo že dítě nedojde do školky, protože ji rodiče nevedou k tomu, že by se vzdělání mohlo vyplatit.

🧠 Jak to ovlivňuje děti?

Výsledky mezinárodních výzkumů potvrzují: v Česku více než jinde platí, že školní úspěch závisí na původu dítěte. A že rozdíly mezi školami jsou větší než uvnitř nich.

Když to přeložíme do učitelské řeči: dvě děti se stejným talentem budou mít odlišné šance podle toho, zda bydlí v Praze 6 nebo v obci u Mostu.

🧱 Kde je zakopaný pes?

  • Fragmentace systému – 90 % obcí zřizuje jednu školu. Malé obce nemají aparát ani finance.
  • Decentralizace bez zodpovědnosti – každý za něco, nikdo za všechno.
  • Nízká podpora předškolního vzdělávání – klíč k rovnosti je už ve školce.
  • Segregace – tiché dohody o tom, kdo kam „patří“, dál rozdělují děti i rodiče.

💣 A důsledky?

  • Ztrácíme talent a naději mnoha dětí, které systém demotivuje.
  • Brzdíme ekonomiku – méně vzdělaných = méně kvalifikovaných.
  • Osamostatňujeme regiony nejen geograficky, ale i mentálně.
  • A místo školy jako mostu k budoucnosti, často stavíme zdi.

🛠 Co s tím?

Tahle nerovnost se nedá opravit jedním nařízením nebo dotačním programem. Potřebujeme:

  • Podpořit učitele tam, kde je největší potřeba.
  • Zajistit lepší start dětí ze znevýhodněných rodin už před školou.
  • Snížit roztříštěnost řízení školství – jeden zřizovatel ≠ jedna vize.
  • Mluvit o tom otevřeně – bez ideologie, ale s důrazem na spravedlnost.

✊ A proč o tom píšu?

Protože vím, jak silně to učitele i děti ovlivňuje. A protože nechci, aby školní úspěch dětí byl věcí náhody. Chci, aby byl výsledkem práce, podpory a důvěry.

🪪 Závěrečná poznámka

Tento text je druhou částí série, která reflektuje realitu českého vzdělávání. V dalším článku se podíváme na roli učitele ve společnosti a jak z něj přestat dělat hasiče požárů, které sám nezaložil.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz