Článek
Sierra bylo první auto z produkce Fordu 80. let, které vzniklo na základě aerodynamických experimentů s modelem Ford Probe III. Koeficient odporu vzduchu měl u Sierry na tehdejší dobu fantastickou hodnotu 0,34. Asi i proto vypadalo auto na silnici, jako kdyby přijelo z jiného světa. V Československu byl Ford Sierra „prémiovým“ vozem a vlastnit jej znamenalo opravdový symbol úspěchu. Mezi tehdejšími československými veksláky, zelináři a řezníky se tak Sierra stala okamžitě předmětem zájmu. Jenže ani přes opravdu vysokou cenu nebyla k sehnání.
Úplatky se dávaly i za ojetinu
Za Sierru se dávaly úplatky a ojeté se prodávaly mnohdy o mnoho dráž, než stály jako nové. Atraktivní aerodynamický tvar karoserie, přístrojová deska natočena k řidiči a ve verzi Cosworth 204 koní pod kapotou. To bylo pro movité československé občany skutečně velké lákadlo.
Ojeté dražší než nové
Jenže Sierra nebyla k mání ani v Tuzexu. Ojeté vozy se proto prodaly mnohdy během jediného dne a co víc, často dokonce i dráže, než stály jako nové. Taková byla tehdy doba. Kdo si to mohl dovolit, a Ford Escort se mu zdál malý, prahnul po Sieře. Bazarů bylo tehdy málo, hodně se prodávalo přímo na ulici nebo v novinové inzerci. A zákazníci se jenom hrnuli. Ostatně, jak fungoval trh s ojetými vozy v tehdejším socialistickém Československu, si můžete poslechnout v Podcastu 30 Minut Lajfu, viz. výše
Verze Cosworth byla „raketa“
Evropskou výrobu vozu zajišťovaly továrny v Německu, Belgii a Velké Británii. Sierra se vyráběla jako třídveřový a pětidveřový liftback nebo kombi, s nabídkou motorů objemu 1,3 l, 1,6 l, 1,8 l. Verze XR4i pak byl třídveřový liftback s motorem 2,8i V6. Později byla doplněna i pětidveřovou verzí XR4×4 se stejným agregátem. V roce 1986 se objevil třídveřový liftback Sierra RS Cosworth s motorem 2,0i DOHC 16V Turbo o výkonu 204 koní. To byla na tehdejší dobu skutečně „raketa“.
Problémem byla rez
Minule jsem tady psal o tom, jak problematická kvalita byla u italského vozu Lancia Beta. Týkalo se to především nekvalitní antikorozní ochrany, kvůli které Lancie rezavěly snad už v továrně. Ovšem ani Sierra nebyla vůči rzi imunní a někteří původní majitelé říkali, že jim auto zrezlo už po nějakých šesti, sedmi letech.
Skvělý prostor a jízdní komfort
Všichni si ale naopak pochvalovali pasivní bezpečnost, prostornost a jízdní komfort. V zahraničí se proto Sierry využívaly i jako vozy v taxislužbách, nezřídka je bylo možné potkat i jako policejní vozidla.
Sierra jako investice?
I dneska je Ford Sierra zajímavým autem. A také drahým. První generaci ve verzi Cosworth pořídíte za ceny kolem 30 tisíc eur, ale ještě pár „peněz“ do takového auta budete stejně ještě muset investovat. Obyčejné verze se pak dají sehnat za ceny kolem tisíce eur. Pro nějakého fandu a šikovného automechanika by to tak mohla být i zajímavá investice.