Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Auta z Tuzexu: Vlastnit před rokem 1989 Mercedes Benz W 123 aneb „Piáno“ bylo riziko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: NetCarShow

Mercedes Benz

Před rokem 1989 byl Mercedes v socialistickém Československu zaškatulkován jako symbol „zahnívajícího kapitalismu“ a jako auto, které vlastnili jen veksláci, západní diplomaté, agenti, emigranti a další prapodivné existence.

Článek

Mercedes-Benz W 123 byl automobil vyšší střední třídy vyráběný v letech 1976 až 1985. Celkem bylo vyrobeno přes 2,7 milionů modelu W123, aby ho v roce 1985 nahradil typ Mercedes-Benz W124. Kraťase, žraloka či piáno, jak se Mercedesu W 123 tehdy přezdívalo, znal ve své době každý československý motorista. Mercedes byl neuvěřitelně odolné a spolehlivé auto na špičkové technické úrovni, vysoce převyšující ostatní automobily. Toužili po něm tedy všichni, v Československu však na něj neměl skoro nikdo. Byla to taková automobilová modla všech, kdo měli rádi auta.

Zahrál si i ve filmu

Jenže vlastnit před rokem 1989 jakýkoliv Mercedes téměř vždy znamenalo mít nemalé problémy a pozvánku na policejní vyšetřování do Bartolomějské. Právě model W 123 byl u nás za socialismu symbolem veksláctví. Zahrál si proto i v několika českých filmech. Asi nejznámější rolí byl nezaměnitelný bílý sedan 300D s dobovým kitem Kamei, ve filmu Bony a klid, kde v něm filmoví veksláci vyráželi na svoje „obchodní“ cesty.

Raději na inzerát

Jako nový se dal Mercedes W 123 objednat v Tuzexu, nicméně drtivá většina aut se prodávala napřímo, přes inzeráty v novinách. A to i proto, že prodávající ani kupující nechtěli být příliš na očích. Prodávající byl pravděpodobně již prolustrován a kupující se naivně snažil tomuto uniknout. Mercedesy se proto často přihlašovaly na staré babičky, nebo rodiče v důchodovém věku. Uskutečnit prodej a následný převod vozidla, bylo proto v soukromí mnohem bezpečnější.

Podle Petra Přikryla, který před rokem 1989 prodával ojeté vozy v asi nejznámějším autobazaru pod Libeňským mostem, byla často kupní smlouva „upravena“ na jinou cenu, než byla ta skutečná tržní. Autobazar posloužil pouze k obstarání kupujícího, prodávající smlouvu s bazarem zrušil a auto si prodal sám napřímo.

Jak je na tom „piáno“ dnes?

V inzertních nabídkách je těchto legendárních „123“ opravdu hodně. Ceny začínají na částce cca 1.000 €. To se ovšem odsuzujete k „totálnímu nasazení“ do dílny na hodně dlouhý čas. Za 2 – 3 tisíce € strávíte s opravami pořád několik měsíců. Od 4.000 € si už můžete ověřit, jak odolné auto „123“ je. S takovým už lze v podstatě okamžitě jezdit.

Ceny příliš nestoupají

Dnes si relativně slušné „piáno“ koupíte za 250 tisíc korun, ale tuto investici ocení až vaše dnes narozené dítě ve svých osmnáctých narozeninách. Ceny totiž nestoupají až tak rychle, nicméně majestátní svezení vás určitě překvapí. Tak šťastnou cestu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz