Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Automobilky, včetně Škodovky, přiznávají, že jejich elektromobily mohou mít v zimě poloviční dojezd

Foto: Pisalek 00

Elektromobil

Automobilky, alespoň tedy některé, začínají přiznávat, že WLTP dojezd je v zimních měsících nedosažitelný. Vůči zákazníkům to je sice férový krok, realita je ovšem více než krutá.

Článek

Že dojezd elektromobilů v zimních měsících výrazně klesá musí přiznat i ten nejzarytější fanoušek elektromobility. Fyzika prostě nejde obalamutit. Náš nedávný článek o tom, že jsme s elektromobilem nedojeli ani do Brna, ačkoliv dojezd auta měl být něco přes 400 kilometrů, však vyvolal ohromnou reakci příznivců i odpůrců elektromobility. Já osobně se neřadím ani k jednomu táboru. Prostě jsem se snažil reálně popsat konkrétní zkušenost s cestou do Brna. I tak jsem byl ale v komentářích nařčen z toho, že si vymýšlím, že jsem si zvolil špatné auto, že jsem jel schválně rychle, že jsem si moc topil, nereflektoval výškový profil trati, atd, atd…

Nenastudoval jsem si výškový profil dálnice D1

Za pravdu dávám pouze těm, kteří mi v komentářích vytkli, že jsem si nenastudoval výškový profil trati. Ano, mají pravdu. Skutečně jsem si výškový profil dálnice D1 nenastudoval, a nemohl jsem proto tušit, že k Humpolci dálnice stoupá, aby následně už jenom klesala. Nebo naopak, už si nepamatuji, jak mi to v komentářích vysvětlovali.

Kalkulačky dojezdu ukazují nelichotivou pravdu

Ať tak či tak, celý příběh se zakládá na pravdě a nic jsem si v něm nevymyslel. Auto s deklarovaným dojezdem přes 400 kilometrů nebylo schopno ujet po dálnici jenom něco málo přes polovinu této hodnoty. I přes zásadní nesouhlasy desítek milovníků elektromobility mi teď dávají za pravdu simulátory dojezdu, které se začaly objevovat na webech některých automobilek. Stačí zadat parametry jízdy a objeví se vám reálný dojezd. Pro zimní měsíce to jsou ovšem hodnoty dosti zoufalé.

V zimě jsou hodnoty dojezdů i poloviční

Například automobilka Volkswagen spustila na svých stránkách poměrně sofistikovaný simulátor parametrů pro výpočet reálného dojezdu. Uvedu jeden příklad. Zatímco v popisu modelu ID.5 se píše, že dojezd auta činí dle metodiky WLTP 554 kilometrů, podle konfigurátoru bude dojezd pouhých 276 kilometrů v případě, že pojedete v zimním počasí při venkovní teplotě -10 st. Celsia, budete mít 19palcové zimní pneumatiky a mix trati bude 50 % město, 25 % okresní silnice a 25 % dálnice, kde pojedete rychleji než 120 km/h.

Kalkulačka i pro elektromobily Škoda

Hledal jsem i na webu automobilky Škoda, a také zde jsem simulátor jízdních podmínek našel. Ve výběru vozů však nebyla základní verze Enyaq 60. Simulátor nabízel pouze verzi 85, tedy tu s největším akumulátorem. Kalkulačka sice není tak sofistikovaná jako u Volkswagenu, ale i tak vám řekne, že v zimním období Enyaq Coupé Tour 85× s deklarovaným dojezdem dle metodiky WLTP 529 kilometrů ujede při sportovním stylu jízdy v plném obsazení pouhých 252 kilometrů, což je pouze 47,64 procent deklarovaného dojezdu. U verzí se slabší baterií bude výsledek pravděpodobně ještě horší.

Kolik ujede v zimě Enyaq 60? Zeptali jsme se v automobilce

Protože však automobilka Škoda představila v minulých dnech modernizovaný model Enyaq, zeptali jsme se zástupců automobilky, jak to je s reálným dojezdem základního modelu Enyaq 60, s udávaným dojezdem 434 kilometrů (WLTP), v zimním počasí. Automobilka však na dotaz zatím nereagovala. Jestli tak učiní, reakci pochopitelně doplním.

WLTP dojezdy berte s velkou rezervou

Podobné simulátory, chcete-li kalkulačky, považuji za skvělou a férovou funkcionalitu. Žádné mlžení, ale snaha o poskytnutí férové informace o reálném dojezdu za podmínek, se kterými metodika WLTP moc nepracuje. Z informací simulátoru je tak zřejmé, že z Prahy do Brna skutečně nemusíte v zimě dojet a že mnohé „hejty“ příznivců elektromobility pod výše uvedeným článkem byly pouze odrazem velmi nekritického pohledu na elektromobilitu.

Férové a užitečné informace o spotřebě elektromobilů v různých jízdních režimech, rychlostech a při nízkých venkovních teplotách uvádí také Opel. Na webu sice nenajdete simulátor parametrů, ale vše je podrobně popsáno. Třeba to, že v rychlosti 130 km/h klesá dojezd i o polovinu udávané hodnoty.

Zvedli jsme dojezd o jeden kilometr, říká automobilka Škoda

Je zajímavé, že automobilky se snaží odkomunikovat každý kilometr dojezdu navíc, ale o tom, že v zimě klesá dojezd i o stovky kilometrů, taktně mlčí. Například automobilka Škoda říká, že díky zlepšené aerodynamice zvýšila dojezd modelu Enyaq o 3 kilometry, resp. o jeden u verze Coupé. Mnohem užitečnější by ale pro potencionální zákazníky podle mě bylo, kdyby ve stejném rozsahu automobilky informovaly i o tom, jaký je reálný dojezd elektromobilů v zimním počasí a plném zatížení. Vzhledem k enormnímu rozptylu letních a zimních hodnot, by to mělo být standardní součástí informací o vozidle. Co myslíte vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz