Hlavní obsah
Lidé a společnost

Čeští řidiči „vychovávají“ ostatní. V Rakousku by za to dostali pokutu až 1000 eur

Foto: Pisalek 00 (vlastní dílo)

Dálnice

Kilometrové kolony na dálnicích před zúžením do jednoho pruhu jsou mnohdy výsledkem „vychovávání“ od řidičů, kteří se rozhodnou blokovat volný pruh. Pokuty u nás žádné, v Rakousku drastické

Článek

Zúžení vícepruhové komunikace do jednoho pruhu není rozhodně nic, co chcete na takové komunikaci zažít. Tím spíše když se to stane například v ranní špičce, nebo třeba v pátek odpoledne. Mnohdy totiž před zúžením vznikají i kilometrové kolony aut. Velká část řidičů totiž vůbec netuší, jak se před zúžením chovat. Je-li například levý pruh dálnice sveden do toho pravého, stojí většina řidičů v pravém pruhu již stovky metrů před zúžením.

Nevychovaný, nebo znalý pravidel?

Toho, kdo jede v levém pruhu až k zúžení, navíc mnohdy považují za nevychovaného řidiče. Podle nich je potřeba stát jako ovce v pravém pruhu třeba kilometr zpátky a nechat levý pruh volný. Není ani výjimkou, že řidiče, kteří jedou v levém pruhu, ti ostatní zablokují. Často se takto baví především řidiči kamiónů, kteří prostě do volného pruhu najedou a udělají „špunt“. Není to nic neobvyklého. Zipovat Češi prostě neumí. Navíc se občas někteří řidiči snaží „vychovávat“ ty, kteří pravidlo zipu znají a jedou ve volném pruhu až k místu zúžení. V Rakousku se za špatné zipování ukládá pokuta až 1000 eur

Využívejte všechny volné pruhy

Policie ČR na svém webu uvádí, jak se v situaci, kdy dojde ke snížení počtu jízdních pruhů, správně chovat. Říká se tomu „Pravidlo zipu“, tedy střídavého řazení. Toto pravidlo platí všude, kde řidič nemůže jet dál ve svém jízdním pruhu a je zřejmé, který pruh je průběžný. Jedná se tedy o situaci snížení počtu jízdních pruhů, místo dopravní uzavírky a omezení, nebo místo dopravní nehody. Jak se v tomto případě správně chovat? Řidiči by měli do místa, kde se dva pruhy sbíhají v jeden, přijíždět v obou pruzích (souběžná jízda). Až před místem zúžení by se měli řidiči zařadit do průběžného jízdního pruhu střídavým způsobem.

Pravý pruh plný, levý bez jediného auta

Je tedy důležité užívat obou jízdních pruhů po celé jejich délce a až před samotným místem zúžení se zařadit. Jedním z omylů a chybného pochopení pravidla je, že řidič se zařadí mezi vozidla v průběžném pruhu velmi brzy, kdy pruh následně končící je bez vozidel. V praxi to vypadá tak, že před zúžením je v pravém pruhu kilometrová kolona a levý pruh zeje prázdnotou.

Nuda a blokování volného pruhu

Někdy je to ale i proto, že některý z čekajících řidičů do volného pruhu úmyslně vybočí a blokuje tak průjezd těch řidičů, kteří jedou správně až k místu zúžení, kde by se následně zařadili. A jak definuje pravidlo zákon, konkrétně č. 361/2000 Sb., o silničním provozu? Paragraf 12 tohoto zákonu jasně říká, že „…Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu…“. A co vy, umíte zipovat, nebo "vychováváte"?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz