Článek
Nedávno jsem jel po Praze taxíkem. Nic zvláštního, řeknete si. Jenže jak tak sedím vpravo vzadu, koukám najednou na přístrojovou desku a vidím číslo 628 tisíc. Ano, tenhle Superb s dvoulitrovým dieselem pod kapotou měl najeto skoro 630 tisíc kilometrů. Taxikář tvrdil, že auto koupil v Německu s nájezdem 180 tisíc kilometrů, a od té doby pouze měnil olej, filtry, pneumatiky brzdové destičky. Nic víc. Mně ale napadlo zamyslet se nad tím, kolik času by strávil dobíjením, kdyby měl elektromobil. Není totiž výjimkou potkat i taxikáře v elektromobilech. Jsou na tom stejně jako vyznavači spalovacích motorů? Nejsou.

630 tisíc km
Majitelé elektromobilů si myslí, že pomáhají ekologii a že jízda s elektromobilem je ekonomičtější než s autem, které má pod kapotou spalovací motor. Není, ve skutečnosti jsou to právě elektromobilisté, kteří tahají za kratší konec provazu. Pojďme trochu počítat.
Dobíjení by sebralo 49 dní života
Vezměme si nějaký běžný elektromobil s WLTP dojezdem 450 kilometrů. To je mezi auty vhodnými pro taxikaření průměr. Aby si ale majitel takového elektroauta udržel maximální rychlost nabíjení, měl by většinou dobíjet z 20 % na 80 %. Reálně tedy ujede na jedno nabití asi 270 kilometrů. Aby ujel stejných 630 tisíc kilometrů jako taxikář se Superbem, musel by zastavit u dobíjecí stanice přibližně 2333krát. Každé takové dobíjení trvá zhruba 30 minut. Celkem by tedy strávil u nabíječky 70 tisíc minut. To je 1167 hodin, což odpovídá 49 dnům života. A to jen kvůli tomu, aby mohl jezdit.
Za tu dobu se dá vydělat na dovolenou v Karibiku
Superb oproti tomu tankuje každých 850 kilometrů. Na stejnou vzdálenost tedy taxikář zastavil asi 741krát. Tankování zabere 10 minut, což znamená 7410 minut neboli necelých 5 dnů. A teď pozor – rozdíl je 44 dní! Jinými slovy, majitel elektromobilu stráví u nabíjecí stanice o měsíc a půl života déle. Za takovou dobu se dá vydělat na dovolenou pro dva v Karibiku
Vydrží baterie 630 tisíc km?
A teď si představte, že jste taxikář a máte vydělávat jízdami. Co udělá vaše efektivita práce, když místo rychlého tankování čekáte nekonečné hodiny u nabíječky? A co když do toho započítáme i hledání volné nabíjecí stanice, která zrovna není obsazená nebo rozbitá? K tomu degradace baterie, která po 500 tisících kilometrech může znamenat nutnost její výměny. To už vám pěkně naroste účet za „údržbu“.
Ekologie není zadarmo
Samozřejmě, můžeme se bavit o ekologii, o snižování emisí a dalších věcech. Ale pokud se bavíme čistě o efektivitě času, který člověk stráví doplňováním energie do svého vozu, elektromobil stále pokulhává. A to se bavíme o ideálních podmínkách. Stačí, aby byla v zimě zima (ano, skutečně), a nabíjení bude trvat ještě déle. Dojezd se totiž výrazně zkrátí, viz. třeba tenhle článek o naší nepovedené cestě elektromobilem z Brna do Prahy.
Benzín elektrikou nenahradíš
Nejsem proti elektromobilitě. Ale pokud mi někdo bude tvrdit, že elektromobil je nejlepší volba pro dálkovou dopravu nebo taxikařinu, budu se jen tiše smát. Nebo spíš hlasitě – ale až poté, co během krátké zastávky na tankování rychle vypiju kávu, zatímco majitel elektromobilu bude čekat, až se mu auto dobije alespoň na dalších pár stovek kilometrů.