Hlavní obsah
Finance

Jsme nejhloupější zákazníci v Evropě? Nadáváme na ceny potravin, ale rveme si jich plné košíky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Supermarket

V Německu prý mají levné pivo, sýry i prací prostředky. V Polsku zase zeleninu nebo máslo. No a co? Asi se tam zákazníci nechovají tak hloupě jako v Česku, kde si „drahými“ potravinami cpeme nákupní košíky.

Článek

Každou chvíli se někde v mediálním prostoru objeví článek o tom, jak je někde levné plzeňské pivo, jinde prášek na praní nebo třeba máslo. V diskuzích pod takovým článkem se to hned poté začne hemžit komentáři o tom, jak máme neschopnou vládu a jak by měla zasáhnout. Přitom ti, co tyhle nesmysly píší, upalují o nejbližším víkendu do supermarketu, aby si „drahého“ piva, másla, masa a sýrů naložili plný košík.

Akce táhnou

V obchodech s potravinami se mi někdy zdá, že patříme mezi nejhloupější a nejhladovější zákazníky v Evropě. Nejen o Vánocích nebo Velikonocích, ale i v úplně normální pátek, to ve většině supermarketů vypadá tak, že se blíží nějaká apokalypsa. Plné košíky jídla, především toho, u kterého je červená cedulka s nápisem „Akce“. Je jedno, kolik to stojí, když je to „v akci“, tak si toho naložíme raději víc. Protože jeden nikdy neví.

Bývávalo lépe?

Odvezeme si „akční“ nákup domů, sedneme k internetu a narazíme na článek o tom, jak je v Německu levnější plzeňské pivo. Koukneme se na účet, a i když bylo pivo zrovna dneska v akci, koupili jsme ho dráž, než je podle článku standardní cena ve zmíněném německém supermarketu. „To snad není možný, mámo! Tady čtu, že v Německu stoji pivo 25 korun a my ho dneska koupili v akci za 31 korun. To ať jde tahle vláda do…! Zlatý komunisti!“

Nekupuj, když na to nemáš

Když pominu fakt, že za „zlatých komunistů“ bylo plzeňské pivo podpultové zboží, nemohu přehlédnout nesmyslnost takového názoru. Přeci když mi u něčeho nevyhovuje cena, tak si to nekoupím. A to ani v případě, že u toho visí červená cedulka „Akce“. Jinak jsem tupoun, který nepřemýšlí a reaguje pouze na červenou barvu u cenovky.

Neviditelná ruka trhu

Václav Klaus kdysi hovořil o neviditelné ruce trhu. Sice to nebylo z jeho hlavy, protože tento termín použil Adam Smith k popisu nezamyšlených sociálních přínosů vlastních zájmů jednotlivce, ale sdělení bylo naprosto srozumitelné. Cena zboží i služeb, se odvíjí především od poptávky.

Chovejme se tržně, nikoliv hloupě

V principu to znamená, že když si nebudeme „drahé“ pivo a další komodity, které se nám zdají drahé, kupovat, nebo kupovat v nadměrném množství, bude to mít na cenu takových produktů mnohem větší význam, než přihlouplé komentáře pod články o levných potravinách v Polsku, Německu nebo Španělsku. Nebuďme tedy hlupáci a začněme se chovat tržně. Ostatně, proč myslíte, že je zmíněné pivo v Německu o tolik levnější? Že by to bylo proto, že si ho zákazníci dávají do košíku po kartónech? Nikoliv.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz