Článek
Až třicetikilometrové kolony na českých dálnicích. Důvod? Zimní počasí, ale především řidiči kamiónů, kteří nedodržovali zákaz předjíždění a ve sněhové kalamitě zablokovali levý dálniční pruh. Kde v tu dobu byla policie? A co si ministr Kupka slibuje od apelu ke kamióňákům v televizi? Neměla raději policie preventivně jezdit po dálnici a řidiče kamiónů z levého pruhu vyhánět?
Briefing ministra Kupky a dramatický apel
Vypadalo to jako špatný vtip. Briefing ministra dopravy Kupky, generálního ředitele ŘSD Radka Mátla a Jiřího Zlého z Policejního prezidia v sobotu odpoledne na programu ČT24 byl v podstatě o ničem. Pan ministr v něm sice dramaticky vyzval řidiče kamiónů, aby respektovali zákaz předjíždění na dálnicích, ale má takový apel vůbec nějaký smysl?
Kde byla policie?
Vážně si pan ministr myslí, že řidiči aut sledují za jízdy jeho vystoupení v televizi? Nebyla to spíše jenom alibistická snaha „hodit“ vše na arogantní kamióňáky? Jistě. Právě tihle řidiči kolaps způsobili. Ale neměla třeba konat proaktivněji policie (ano, vím, nespadá pod MPO, ale MV)?
300 tisíc kilometrů denně
Jedinou zajímavou informací z briefingu tak snad mohlo být pouze číslo 300 tisíc kilometrů. Tolik totiž údajně za jediný den najezdily údržbářské vozy, aby zajistily sjízdnost českých silnic a dálnic. Co je to ovšem platné, když mnohé z těchto vozidel skončily uvízlé na dálnicích kvůli neukázněným řidičům kamiónů.
Budou neukáznění řidič potrestáni?
V situaci, kdy se na celé Česko vysypala hromada sněhu, řidiči kamiónů nedbali na zákazy předjíždění na některých úsecích dálnice D1 a najeli do levého pruhu. Jeli dokud jeli, aby ve finále dálnici totálně ucpali. Jako občan, který platí řádně daně, a také jako řidič, který platí za užívání dálnice, se ptám: „Kde byla dopravní policie?“ Co se stane řidičům kamiónů, kteří dálnici ucpali? Dostanou ty nejvyšší možné tresty, nebo se k nim policie ani nedostala?
Existuje pro příště nějaká prevence?
Proč policisté například nejezdili preventivně po dálnici v nejrizikovějších úsecích ve zvýšeném počtu a se zapnutými majáky, aby podobnému chování kamióňáků zamezili? Není to přeci nic neobvyklého a překvapujícího, že někteří řidiči kamiónů dopravní předpisy absolutně ignorují. Dokud si z případných kontrol a pokut budou dělat „dobrý den“, situace na českých silnicích a dálnicích se asi nezlepší.
Zdroj informací: ČT24 (Briefing k situaci na českých dálnicích)