Hlavní obsah

Kilometry se stáčí mnohdy jen o 10 tisíc kilometrů. I tak to kupující stojí miliardy

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Tachometr

Kvůli manipulacím s tachometrem přijdou čeští kupující ročně až o 11,8 miliardy korun. Právě o tuto částku přeplatí reálnou cenu vozidla, tedy tu, která odpovídá skutečnému kilometrovému nájezdu.

Článek

Představa, že se tachometry stáčejí o desítky či stovky tisíc kilometrů, není vždy realistická. Ve skutečnosti se často manipulace omezí na relativně malé hodnoty – třeba 10 až 20 tisíc kilometrů. Pro laika může být rozdíl mezi 112 000 a 95 000 km, nebo mezi 207 000 a 186 000 km zcela zásadní. Takové menší úpravy totiž dokáží vůz učinit výrazně atraktivnějším a lépe prodejným. Češi tak údajně přichází o 11,8 miliard korun ročně.

Existují tzv. psychologické hranice, které rozhodují o vnímání opotřebení vozu. Lidé často nevnímají rozdíl mezi 95 000 a 100 000 km jako zásadní, ale 112 000 km už působí hůře. Stejně tak vozy s více než 200 000 km na tachometru bývají oproti modelům kolem 185 000 km výrazně méně atraktivní. Podvodníci to dobře znají a upravují tachometry jen o tolik, aby přesně zasáhli do těchto hranic – stačí desítky tisíc kilometrů, ne stovky.

Menší stáčení má ještě jednu výhodu: bývá méně nápadné. Při drobných úpravách totiž vozidlo nevyvolává podezření ani u technických kontrol, ani při běžném servisu. Pro kupujícího však může být rozdíl finančně citelný. Každé kilo atraktivity vozu na trhu se počítá a desetitisíce kilometrů dokáží ovlivnit prodejní cenu o desítky tisíc korun.

Pro ty, kdo ojetá auta prodávají, je toto jednoduchá matematika. Stačí malé stáčení, aby vůz „padl do oka“ a zvýšil šanci na rychlý prodej. Pro kupujícího je proto klíčové kontrolovat servisní záznamy a historii vozu. I malé odchylky mohou být signálem, že auto nebylo udržováno úplně podle záznamů, a mohou ovlivnit jeho hodnotu či životnost.

Zjednodušeně řečeno, ne každé stáčení tachometru je dramatické. Často se nejedná o stovky tisíc kilometrů, ale jen o několik desítek tisíc, které však dokáží ovlivnit rozhodnutí při koupi. Kupující, který věnuje pozornost historii vozu a pravidelným servisním kontrolám, má proto šanci odhalit i takové jemnější manipulace a předejít finančním ztrátám. Někdy jde opravdu jen o symbolickou hranici, která dokáže auto posunout z „obtížně prodejného“ na „atraktivní k prodeji“, a to je pro trh s ojetinami klíčové.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz