Článek
Na běžných komunikacích je projev ohleduplnosti často žádoucí – například když někoho pustíte na přechodu nebo mu umožníte vjet na hlavní silnici. Na dálnici ale taková „galantnost“ může mít fatální následky. Přesun do levého pruhu, abyste umožnili jinému vozidlu připojit se z průběžného pruhu, může způsobit nebezpečnou situaci. U nás běžná praxe, v Německu za takové jednání hrozí pokuta.
Nejčastější mýtus českých řidičů
I když se takové chování může zdát jako slušnost a ohleduplnost, z pohledu zákona nejde o projev slušnosti, ale o přestupek. Na českých dálnicích je však tato praxe natolik rozšířená, že ji mnoho řidičů považuje za standard. Ve skutečnosti však přejíždění do levého pruhu kvůli vozidlům z připojovacího pruhu často vede k nebezpečným situacím – zejména v kombinaci s vysokou rychlostí a nepříznivým počasím. Třeba v noci, za deště nebo mlhy.
Rozdíl mezi „ohrozit“ a „omezit“
Zákon jasně stanovuje pravidla připojování na dálnici. Podle paragrafu 12, odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb. platí, že řidič najíždějící na dálnici nesmí ohrozit vozidla v průběžném pruhu. Termín „ohrozit“ znamená, že by nemělo dojít k situaci, kdy by jiný řidič musel prudce brzdit nebo náhle měnit směr jízdy. Na druhé straně řidič jedoucí v pravém pruhu nemá povinnost uhýbat do levého. Pokud to udělá a přitom omezí nebo ohrozí vozidla v levém pruhu, dopouští se přestupku.
Pozor na souvislou čáru
Na mnoha nájezdech na dálnici je vyznačena podélná čára souvislá (dopravní značení V 1a), která přejetí do levého pruhu přímo zakazuje. I kdyby byl levý pruh zcela volný, řidič v pravém pruhu by jej neměl použít k tomu, aby uvolnil místo pro najíždějící vozidlo.
Realita na českých dálnicích
V praxi však situace na našich dálnicích vypadá úplně jinak. Někteří řidiči si najíždění na dálnici doslova vynucují, zatímco jiní v dobré víře uhýbají do levého pruhu, aniž by si uvědomovali možné důsledky. Výsledkem jsou pak zbytečné konflikty a kolize.
Ani opačný extrém není výjimečný. Bohužel
Na opačném konci spektra pak stojí řidiči, kteří se bojí plynule najet na dálnici a raději v připojovacím pruhu úplně zastaví. To je ale jedna z nejhorších možností, jak se do provozu zařadit. Pokud situace nevyžaduje úplné zastavení kvůli koloně, je nutné se přizpůsobit rychlosti ostatních vozidel a na dálnici bezpečně najet.
Pokuta až 100 eur
V Německu je takové jednání postihováno pokutami až do výše 100 eur. V Česku zatím podobné případy (pokud nekončí nehodou) nejsou systematicky trestány. To ale neznamená, že by se na správné chování na dálnici nemělo dbát – naopak, jde o bezpečnost všech účastníků provozu.