Článek
Na jedné straně se v médiích objeví informace o tom, že jeden konkrétní elektromobil ujede na jedno nabití 941 kilometrů, na druhé straně je tady kalkulačka dojezdu na webu automobilky, která říká úplně něco jiného. K čemu takové pokusy tedy jsou? Mají potenciálním zájemcům o elektromobil vnutit představu, že s elektromobilem nebudou, minimálně v kapitole dojezdu, v podstatě nijak omezeni?
Laboratorní pokus?
Testovací jízda proběhla v prosinci na okruhu dlouhém 12,5 kilometru v areálu Nardò. Tento okruh umožňuje simulovat různé dopravní scénáře. Během testu se venkovní teploty pohybovaly mezi 5 a 15 stupni Celsia a průměrná rychlost vozu dosáhla 29 km/h – obdobná rychlost, jaká je běžná v dopravní špičce velkoměst. Pro test byly nasazeni profesionální jezdci z programu Volkswagen Driving Experience. Takové testy jsou ale podle mě k ničemu a jenom matou veřejnost. Proč? Zde jsou moje důvody.
Špatný výběr auta
V mnoha diskuzích pod články na téma spotřeby elektromobilů se objevuje názor, že si řidič vybral špatné auto. Například na cestu z Prahy do Brna prý není vhodné jezdit městským crossoverem. Kdybych tuto argumentaci přijal, musel bych konstatovat, že testovat Volkswagen ID.7, tedy v podstatě rodinný vůz a manažerskou limuzínu v jednom, při simulaci městského provozu s maximální průměrnou rychlostí 29km/h, je nesmysl. Kdo bude chtít auto do města, pravděpodobně si ID.7 nekoupí. To je auto na zdolávání větších vzdáleností. Auto, o kterém automobilka na svém webu tvrdí, že má spotřebu dle WLTP 13,7 – 16,5 kWh na 100km. Už jenom z tohoto údaje je zřejmé, že hodnota spotřeby 9,2 kWh, kterou údajně dosáhli profesionální řidiči, je v praxi a běžném provozu skutečně jenom těžko dosažitelná
Nesmyslné podmínky testu
Test se podle informace automobilky odehrával na okruhu. Okruh však jenom těžko nasimuluje reálný městský provoz. Dále prý při testu bylo dosaženo průměrné rychlosti 29km/h. Ano, při takové rychlosti se určitě spotřeba elektromobilu dostává na svá minima. Nedokáži si ale představit, že si někdo koupí manažerskou limuzínu s výkonem 286 – 340 koní, aby s ní potom jezdil v rychlostech, při kterých ho předjedou i důchodci na elektrokolech.
Sama automobilka ve své dojezdové kalkulačce podobnou situaci vůbec nenabízí
Snažili jsme se v kalkulačce dojezdu na stránkách automobilky nasimulovat podmínky, které měli profesionální jezdci při zmíněném rekordním pokusu. I při nastavení těch nejvíce optimistických parametrů ale kalkulačka hlásila dojezd 806 kilometrů. Tedy o celých 135 kilometrů méně, než se podařilo ujet při rekordní jízdě.
A komu tím prospějete?
Moje otázka proto zní: K čemu takový pokus je? Co tím chtěla automobilka dokázat? Proč nám výrobci elektromobilů neustále předkládají čísla, na která sice někdo někdy asi dosáhl, ale která jsou od reality vzdálená jako Země od Slunce? A že jsem odpůrce elektromobilů? Nejsem. Jsem však odpůrce manipulace a nekritického postoje k čemukoliv. Prostě si elektromobilisté přiznejte, že elektromobily zatím nemají tak univerzální použití a nenabízí takovou flexibilitu jako auta se spalovacím motorem. Zatím to jsou prostě auta pro úzkou skupinu lidí, nikoliv pro všechny. Nic víc, nic míň.
Zdroj: Webové stránky Volkswagen: Simulieren Sie Ihre individuelle Reichweite