Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Pákistánská Škoda Skopak bylo hodně divné auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: FavCars

Škoda Skopak

Kdyby se název tohoto pickupu psal s „q“ na konci, tedy „Skopaq“, mohl by si neznalý milovník aut myslet, že automobilka Škoda přijde s nějakým novým pickupem. Jenže Skopak bylo podivné auto montované v Pákistánu v letech 1968 - 1971

Článek

Užitkový vůz Škoda Skopak byl postavený na podvozku Škody Octavia. Vyráběl se v pákistánském Karáčí v letech 1968 – 1971 v provedení šestimístného pick-upu či dvoumístného užitkového vozu. Název vozu vznikl složeninou počátečních písmen slov Škoda, Pákistán a Karáčí a montoval se ve firmě Haroon Indsusties Ltd, která se zabývala dovozem vozů Škoda do Pákistánu. Její ředitel chtěl totiž automobilový trh v Pákistánu obohatit o levný užitkový automobil a podvozek modelu Škoda Octavia se mu zdál jako ideální.

Pickup pro terén jako dělaný

Pro Skopak se tak použila rámová konstrukce, což bylo, s ohledem na tuhost, ideální řešení právě pro stavbu užitkového vozu. Pod kapotou byl řadový zážehový čtyřválec o objemu 1221 cm³ a výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min, který poháněl zadní kola. Převodovka byly pochopitelně manuální čtyřstupňová. Vůz měl nezávislé zavěšení všech kol, což ho předurčovalo pro jízdu v terénu a na nezpevněných pákistánských silnicích a cestách.

Laminátová karosérie

Zatímco podvozek se do Pákistánu vozil rozložený v bednách, karosérie vznikala přímo na místě. Na ocelový skelet se následně šroubovaly jednotlivé díly z laminátu, což bylo skvělé řešení pro opravy po nehodách. Prostě se vyměnil kus za kus a bylo opraveno. Zajímavostí je, že výroba laminátových dílů karosérie a ložné plochy nákladového prostoru byla vlastně jakousi průkopnickou akcí tohoto druhu v Pákistánu.

Verzí bylo několik

Skopak byl vyráběn v několika verzích. Mezi nejrozšířenější patřil pravděpodobně dvoumístný otevřený pickup, který byl navíc bez bočních dveří a se sklápěcí čelní stěnou vhodnou pro tropické oblasti. Další varianta měla dveře s posuvnými okny a pevnou čelní stěnu nebo s kabinou nad předními sedadly a otevřenou ložnou plochou. Existovala i verze s plátěnou střechou nad ložnou plochou, případně s celoplátěnou střechou nad předními sedadly a s ložnou plochou vcelku. Do všech provedení bylo možné namontovat do ložného prostoru podélné lavice a tažný hák pro přívěsný vozík.

Určitou zajímavostí je také to, že na stejném podvozku byla na Novém Zélandu vyráběna Škoda Trekka. Těchto vozidel vzniklo asi 2800, povíme si o nich zase někdy jindy.

Zdroj: https://www.skoda-storyboard.com/cs/08-skopak/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz