Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Píšťala, Fňukna i Kačena. Tatra 805 měla nejen různé přezdívky, ale také značné nedostatky

Foto: Pisalek 00

Tatra 805

Tatra 805 je díky své odolnosti a terénním schopnostem ikonickým příkladem československé automobilové konstrukce. Bez chyb ale tenhle vojenský speciál rozhodně nebyl.

Článek

Tatra 805, známá pod přezdívkami jako Kačena, Kvíčala, Píšťala či Fňukna (kvůli charakteristickému zvuku motoru při zátěži), je lehký terénní nákladní automobil vyráběný v letech 1952 až 1960. Produkci zajišťovala automobilka Tatra, později také AZNP Mladá Boleslav, závody V. I. Lenina v Plzni a Avia Praha. Vozidlo bylo vyvinuto na zakázku tehdejší československé armády, která požadovala automobil s vynikajícími schopnostmi pro jízdu v těžkém terénu.

Základem byly předchozí modely

Podvozek modelu T 805 navazoval na prototypy T 803 a T 804, z nichž přebíral osvědčené prvky. Výraznou změnou bylo použití trambusové kabiny, což si vyžádalo úpravu uspořádání prostoru pro řidiče.

Motor s výkonem 75 koní postačoval

Automobil poháněl vzduchem chlazený osmiválcový motor T 603A s objemem 2545 cm³ a výkonem 75 koní při 4000 otáčkách za minutu. Konstrukční úpravy zahrnovaly například použití jednoho karburátoru, nižší kompresní poměr či „suchou“ klikovou skříň. Díky dvojitému olejovému čerpadlu motor zvládal i extrémní náklony bez rizika selhání mazání. Specifický zvuk chladicích ventilátorů dal vozu přezdívku Píšťala.

Převodovka a pohon

Čtyřstupňová převodovka s dvoustupňovou přídavnou převodovkou umožňovala zařadit pohon přední nápravy pomocí zvláštní páky. Při zapnutém pohonu všech kol bylo možné použít redukované převody. Diferenciály byly vybaveny uzávěrkami a přídavná zařízení, jako kompresor pro dofukování pneumatik, bylo možné ovládat další pákou.

Podvozek

Páteřový rám byl osazen výkyvnými nápravami s kolovými redukcemi, což zvyšovalo světlou výšku, snižovalo zatížení poloos a zlepšovalo tažnou sílu. Odpružení zajišťovaly torzní tyče, které poskytovaly komfortní jízdu i při vyšších rychlostech. Kombinace torzního odpružení a specifické konstrukce vozu však způsobovala kolébání v terénu, což vedlo k přezdívce Kačena. Maximální rychlost na silnici činila 75–80 km/h, průměrná spotřeba paliva se pohybovala mezi 20–25 litry benzínu na 100 km, v terénu byla výrazně vyšší.

Brzdy byly slabinou

Slabinou byly hydraulické bubnové brzdy bez posilovače, jejichž účinnost byla nedostatečná, zejména při brzdění plně naloženého vozidla nebo na dlouhých klesáních. Řidič proto musel často využívat i brzdného účinku motoru

T 805 využívala i Veřejná bezpečnost

Tatra 805 se stala neodmyslitelnou součástí Československé lidové armády. Nejčastěji šlo o valníky, ale běžné byly i skříňové nástavby – například rádiovůz, sanitka či hasičský vůz. Mezi speciální varianty patřily cisterny, vozidla s plátěnou střechou pro výsadkáře nebo obrněný model OA-82 Jarmila. Kromě armády pak Tatru 805 využívala i tehdejší Veřejná bezpečnost.

Zdroje:

FRÝBA, Jiří. Tatra 805. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 192 s. ISBN 978-80-247-5201-3.

Wikipedia

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz