Článek
Článek o služební cestě elektromobilem z Prahy do Brna a zpět vzbudil velkou vlnu reakcí. Milovníci i odpůrci elektromobility se předháněli v argumentech pro ten či onen druh pohonu. To se dalo čekat. Co mě ale překvapilo byla častá neobjektivita a místy až určitý fanatismus příznivců elektromobility. Ve svých příspěvcích totiž, alespoň tedy podle mě, používali argumenty, nad kterými zůstává rozum stát. Pojďme se na ně podívat mýma očima. Očima někoho, kdo nemá nic proti elektromobilům, ale chce auto využívat tak, aby nad každou cestou nemusel přemýšlet a zvažovat každý kilometr, zda si topit na 21 nebo 22 stupňů, případně, zda jet po dálnici 110 nebo 130. Jaké názory se v diskuzi objevovaly nejčastěji?
Článek je lživý
Příklad komentáře: „Tomu článku se nedá věřit, ale jako sranda dobrý. Praha Brno opravdu 140km/h el. auto ujede i v zimě.“
Článek jsem psal na základě reálné cesty z Prahy do Brna a zpět. V článku jsou i fotografie, kde je vidět stav baterie, ujetá vzdálenost i dojezd. Jestli si autor výše uvedeného komentáře, a mnozí další, myslí, že po večerech nemám nic jiného na práci, než ve Photoshopu upravovat fotografie, tak je úplně mimo. Ano, jsou elektrická auta, která i při rychlosti 140 km/h ujedou v zimě vzdálenost 200 kilometrů. Nijak jsem to v článku nezpochybňoval. Popisoval jsem svoji konkrétní zkušenost s konkrétním autem a svůj osobní názor, který ale nikomu nevnucuji.
Nevíš, jak se EV používá
Příklad komentáře: „Z článku vyplývá, že na cestu 200 km bylo použito nevhodné auto (baterie 54 kWh asi není konfigurace na delší cesty) a k tomu nevhodným stylem jízdy (rychlost 130 km/hod. fakt není povinná). Připadá mi, že autor testu udělal dost pro to, aby test vyzněl negativně.“
Kolik aut musí elektromobilista doma mít, aby jel vždy tím „vhodným“? Každý přeci musí jet někdy jenom pár kilometrů s dětmi do školy, někdy z Prahy do Brna, o víkendu na výlet a o prázdninách třeba na delší cestu k moři. Auta se spalovacím motorem jsou v tomto ohledu (zatím) více univerzální. To mi nikdo nevymluví. A ano, rychlost 130 km na dálnici není povinná, ale to mám jezdit 90 km/h v koloně s kamióny? A bude autor výše uvedeného komentáře respektovat to, že až budu nějaký kamión v té „devadesátce“ předjíždět, že se za mnou potáhne třeba i několik stovek metrů protože jedu elektromobilem?
Neplánoval jsi trasu a neznáš její výškový profil
Příklad komentáře: „Pokud někdo má strach, že by nedojel (což by dojel i do toho cíle, jen byl podělanej, protože z Brna je to prvně do kopce, tak baterie ubývalo samozřejmě více a Mikulášov je poměrně takticky umístěnej na nejvyšším místě D1, pro ty co vyměknou, přitom do Prahy už je to pak v podstatě z kopce“.
Omlouvám se všem, kteří mají podobný názor, ale svůj staromilský způsob cestování měnit nebudu. Připadal bych si jako cvok, kdybych před cestou z Prahy do Brna studoval mapu a výškový profil trati. To jsme dělali jako děti na letních táborech při túrách do hor. Při jízdě po dálnici to podle mě bude dělat skutečně jenom někdo, kdo jízdu elektromobilem chápe jako nějakou „únikovou hru“.
Ale abych byl objektivní. Nekorektní komentáře se objevily i od odpůrců elektromobility. Zbytečně. Ať si každý jezdí čím chce, a nevnucuje svůj pohled na svět těm druhým. Někdo má rád dovolenou u moře, jiný na horách. Někdo miluje maso, jiný jí pouze mrkev. Nehodnoťme, kdo je lepší a kdo horší. Bude nám pak na světě lépe.