Hlavní obsah

Stovky tisíc mohou vyletět komínem. Ojeté elektromobily totiž může prodávat úplně kdokoliv

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Tesla

Tesla za 350 tisíc, Enyaq za 550 tisíc. Ano, i takové inzeráty už lze na českém internetu najít. Ale pozor. Levný a nezkontrolovaný elektromobil může být past, která vás bude stát statisíce.

Článek

Trh s ojetými elektromobily se dynamicky rozvíjí a čím dál více Čechů zvažuje, že si místo spalovacího auta pořídí právě ojetý vůz na elektřinu. Motivace je zřejmá – výrazně nižší pořizovací cena oproti novému elektromobilu, možnost vyzkoušet si elektrickou mobilitu bez milionové investice a stále se zlepšující nabídka modelů. Jenže právě s rostoucím zájmem přichází i vyšší rizika. Zatímco nové elektromobily podléhají přísným homologacím, specializovanému prodeji, servisu a jasným zárukám, trh s ojetinami je v podstatě neregulovaný. A toho dokáže využít každý. Včetně těch, kteří chtějí prodat vůz s poškozenou trakční baterié

Každý může prodávat. A každý nemusí mluvit pravdu

U spalovacích vozů už si většina zákazníků dává pozor. Stočený tachometr, bouračka bez záznamu nebo falešná servisní historie jsou dnes vnímány jako klasická rizika. Jenže u elektromobilu je kritickým bodem něco jiného: stav trakční baterie. Právě ta rozhoduje o dojezdu, komfortu i hodnotě vozu. A právě její ověření je nejsložitější částí celého nákupu.

Laik si baterii sám nezkontroluje

Zatímco spalovací motor lze zkontrolovat zkušeným okem i uchem, na baterii elektromobilu je krátký každý běžný diagnostický přístroj. Zapomeňte na „OBD čtečku z internetu“ – ta vám řekne maximálně napětí jednotlivých článků, ale ne jejich degradaci nebo kapacitu vůči novému stavu.

Kvalitní diagnostika? Jen pro odborníky

Například největší český prodejce ojetin, AAA Auto, spolupracuje s rakouskou společností Aviloo, která umí na základě jízdních dat vygenerovat podrobný report o skutečné kondici baterie. Výsledek je pak srozumitelný i pro zákazníka a má vyšší vypovídací hodnotu než sliby prodejce. Oproti tomu například Auto ESA se rozhodlo elektromobily raději vůbec nevykupovat – údajně kvůli malému zájmu ze strany klientů. Navzdory faktu, že prodeje ojetých elektromobilů v Česku rostou o desítky procent.

Baterie jako časovaná bomba

Pokud si myslíte, že za půl milionu korun pořídíte elektromobil, který vám bude spolehlivě sloužit roky, můžete se mýlit – zejména pokud podceníte stav baterie. Příkladem budiž Škoda Enyaq iV 80, kterou dnes v inzerci najdete už od cca 550 000 Kč vč. DPH. Jenže pokud má takové auto nejasný původ, chybějící servisní historii a auto je bez ověření stavu baterie, můžete za výměnu akumulátoru zaplatit klidně dalších 450 000 Kč. Tím se z výhodné koupě rázem stává finanční past.

Co si hlídat při nákupu?

· Požadujte ověření baterie nezávislou firmou – nejlépe písemný report.

· Nepodceňujte původ vozu – dovoz bez historie je vždy rizikovější.

· Pozor na příliš levné nabídky – cena obvykle odpovídá technickému stavu.

· Vybírejte prodejce, který se specializuje na elektromobily a má zkušenosti s jejich diagnostikou.

Ojetý elektromobil ano, ale pouze prověřený

Ojetý elektromobil není automaticky špatná volba. Právě naopak – může jít o skvělý způsob, jak vstoupit do světa bezemisní mobility za rozumné peníze. Ale bez odborného přístupu, trpělivosti a důsledného prověření technického stavu baterie se z výhodného nákupu může stát nákladná chyba. Elektromobil totiž není jen „jiný motor“ – je to úplně jiný způsob uvažování o autě. A právě proto by měl být nákup vždy promyšlený, nejlépe s odbornou asistencí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz