Hlavní obsah

Vyrazil jsem do Chorvatska elektromobilem. Takhle trávit dovolenou ale fakt nechceš

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Kia EV9

Vyrazit do Chorvatska elektromobilem nebyl zrovna nejlepší nápad. Zjistil jsem to hned po ujetí prvních 300 kilometrů, když jsem musel stát hodinu na pomalé dobíječce.

Článek

Majitelé elektromobilů píší všude na internetu, jak jezdí po Evropě bez jakéhokoliv omezení. Že dobíjecí stanice jsou na každém rohu, ceny příznivé a dobíjecí stanice vždy volné. Netuším, v jakém snu tihle vyznavači elektromobilismu žijí, ale dál od pravdy jejich báchorky být nemohly. Zjistil jsem do při cestě z Prahy do chorvatského Biogradu na Moru, kam jsem se po dlouhém přemlouvání rozhodl jet vypůjčeným elektromobilem Kia EV9.

Auto je to nádherné. Většinu času, který musím trávit v autě, trávím ve tři roky starém naftovém Touaregu, ale tahle Kia, to je úplně jiná liga. Moře prostoru, luxusní interiér, kvalitní materiály, design, který se mi vážně moc líbí. Kdyby měla pod kapotou třílitr z Touaregu, neváhal bych ani minutu. Jenže nemá. Má tam elektromotor.

Objektivně musím přiznat, že Kia EV9 by si mě s mým Touaregem natřela kdykoliv na chleba. Neskutečné zrychlení nejen z nuly, ale i to pružné. Třeba z osmdesátky jste na stotřicítce dřív, než řeknete Kia. Dynamika tohoto elektromobilu je vážně impozantní. No jo, jenže jak už to bývá, nic není zadarmo. Takže když to s tímhle tankem pálíte po dálnici stopadesátkou (já vím, že se to nesmí), musíte po nějakých 300 km k dobíjecí stanici. A tady se láme chleba.

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Dobíjení

Používal jsem aplikaci Kia EV Route Planner, ale že by v tomto konkrétním případě nějak extrémně usnadňovala život, to tedy. Mohl bych napsat konkrétní místa a časy, kdy jsem u které dobíjecí stanice byl, ale ono to není důležité. Kdyby po tom i tak někdo toužil, klidně doplním do textu později. Důležitější je podle mě jiná věc. A to je to, že takhle velká auta, jakkoliv zrovna Kia má fakt velkou baterii (99,8 kWh) a podporuje 800V architekturu, jenže na cestě byly spíše pomalé, max. 50 kW stanice. A to je potom takové cestování trochu protivné.

Nic proti elektromobilitě. Opravdu vůbec nic. Ale mě osobně nechytla za srdce natolik, abych do Chorvatska jel o čtyři hodiny déle než s „nafťákem“. Z Prahy do Biogradu totiž jezdím s jednou zastávkou s Touaregem za 10 – 11 hodin, podle provozu. S Kiou mi to trvalo 14 hodin. Možná jsem měl smůlu na obsazené a pomalé dobíjecí stanice, možná nejsem až tak zkušený elektromobilista, abych z kopce plachtil, správně rekuperoval, pořád koukal do aplikace, kde je volná rychlodobíjecí stanice a dobil, i když nemám vybito, netuším. Vím ale jistě, že takhle jezdit by mě nebavilo. I přes skutečnost, že Kia EV9 je podle mě mnohem lepší auto, než můj Touareg. Ale já to s ním ještě vydržím. Alespoň do té doby, než bude tolik rychlodobíjecích stanic, jako je benzínových pump.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz