Hlavní obsah
Rodina a děti

Jak se sebou mluvíš? Máš v hlavě svojí matku?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Foto: Unsplash

Během dětství a dospívání nám rodiče a vůbec okolí vštěpuje zásady, které (si myslí, že) pro život ve společnosti potřebujeme. Jak se ale zbavit těch, které nám v dospělosti neprospívají?

Článek

Včera jsem dostala nápad. Naskytla se mi příležitost podniknout něco, co jsem už nějakou dobu fakt chtěla. No, ale zároveň mi hned začaly v hlavě vyskakovat všechny ty důvody, proč to zrovna teď není dobrý nápad.

A po chvíli mi došlo, že to na mě mluví moje matka. Normálně se mi usídlila v hlavě a říkala mi to, co jsem zvyklá, že mi říká v reálu. Tomu se říká dokonalé ochočení. Během dětství a dospívání nám rodiče a vůbec okolí vštěpuje zásady, které pro život ve společnosti potřebujeme. Nebo spíš ty, které si myslí, že potřebujeme. Běžně toto nazýváme výchova, je to opravdu proces ochočování z podstaty divokého jedince tak, aby mohl fungovat v rámci pravidel společnosti.

No a dokonalé ochočení nastává ve chvíli, kdy už jej není potřeba dál z vnějšku ochočovat, už to dělá přirozeně sám. Tento termín používá mimo jiné Don Miguel Ruiz ve Čtyřech dohodách. I když ti třeba tenhle celý koncept moc nesedí, tohle slovo je myslím příhodně použité a vystihuje skutečnost.

Samozřejmě že výchova je nutná a nezbytná. Ale stejně tak samozřejmě některé věci, které nám okolí v dobré víře vštěpuje, nemusí být pro nás úplně nejlepší. A také ty informace můžou být (a často jsou) z různých zdrojů různé. Pak nastává potíž: vybrat si, co je pro nás správná cesta.

A jak tedy změnit to, jak se sebou mluvíš?

Pomáhá kritické myšlení. Uvědomit si, co z toho, co nám zní v hlavě, je založeno na reálné zkušenosti nebo faktech a co z toho vychází z názorů, které jsme třeba nevědomky převzali od okolí. Každý z nás má v životě vlastní cestu. I když zkušenosti ostatních nám v mnohém pomáhají a byl by nesmysl je celé zavrhnout, někdy nám brání vidět další možnosti.

Takže se zamysli, jakou cestou chceš ty sám/sama jít? Co je pro tebe momentálně nejlepší volba? Naštěstí žijeme v čase a místě, ve kterém můžeme rozhodovat o svém osudu do velké míry sami.

A byla by veliká škoda této možnosti nevyužít. A to třeba jen prostě proto, že jsem si zvykli rozhodovat se podle toho, co nám říkají ostatní. Můj život je moje volba, ale také moje zodpovědnost.

Hezký den,

H.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz