Hlavní obsah
Finance

Umíš si říct za svoji práci férovou cenu?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Foto: Unsplash

Stanovení adekvátní ceny za svoje služby je potíží pro mnoho (nejen) začínajících podnikatelů.

Článek

Tak jsme dneska diskutovali s klientem jeho potíže. Po letech působení ve službách už jak fixní, tak variabilní náklady dosáhly takové hranice, že jeho hodinový výdělek (očištěný o náklady) dosahuje opravdu směšných hodnot. A přesto má problém zvýšit cenu.

Na druhou strany má přehršel klientů, pracuje mnoho hodin, na úkor svého volného času. A stejně není schopen vyhovět všem. Přesto má strach, že o klienty přijde, pokud si dovolí přizpůsobit svoje ceny dnešní situaci.

Je to zvláštní, co myslíte? Na jednu stranu odmítat klienty, protože už na ně prostě nemám kapacity a na druhou se bát navýšit cenu. Co nejhoršího se mi může stát?

Možná někteří klienti odejdou? OK… kolik z nich, co je nejčernější scénář? 20%? Dobře, ale už teď pracuješ o cca 20 % více, než je dlouhodobě přijatelné. A k tomu stále odmítáš další potenciální klienty.

30%? Takže by se mohlo reálně stát, že by Ti možná zbyl i nějaký volný čas? Možná by ses mohl svým zbylým klientům věnovat i o něco lépe. Tak, jak bys rád, kdyby na to jen zbýval ten čas…

A co tedy s tím?

Na první pohled se to zdá prosté, tzv. no brainer, jít do toho. Ale když máte ke klientům i emocionální vztah, nechcete je zklamat. A říkat si o víc peněz tak trošku působí. Zvlášť, když navýšení musí být razantnější, protože jsem to už několik let odkládal.

Ale lze o tom přemýšlet i jinak: Mám se svými klienty kvalitní, léty prověřený vztah založený na profesionálním přístupu. Oni si cení mojí práce. Pokud jím vysvětlím nutnost tohoto kroku, drtivá většina nebude mít problém. A ti, co budou mít problém? Nu, buď si nevážili mé práce tak, jak jsem si myslel, a nebo už si ji prostě nemohou dovolit.

A taky – nechceme přece všechny potenciální klienty, ale ty, kteří pro nás dávají smysl.

Pokud si někdo moje služby už nemůže opravdu dovolit a já mám stále zájem s ním spolupracovat, vždy je tu možnost nějaké speciální individuální domluvy. Nemáš žádnou povinnost o ní s nikým dalším mluvit. Nakonec, je to Tvoje podnikání, Tvoje pravidla…

Tématem k zamyšlení v takové situaci je moje vlastní sebehodnota. Jak je možné, že jsem to nechal zajít tak daleko? Proč mám problém se ocenit? Jak se příště vyhnout tomu, aby to zašlo tak daleko?

Pokud Tě zajímají praktické informace o výpočtu hodinové mzdy pro OSVČ, zkus se aspoň pro první orientaci podívat třeba na odkaz zde.

Hezký den,

H.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz