Článek
Včera se tady objevil článek paní, kterou prý „okradla“ nízkonákladová aerolinka Ryanair, protože jí na sebe kvůli zpoždění nenavázaly lety, které si koupila u někoho jiného.
Asi by bylo fajn, kdyby letadla létala s pravidelností pražského metra, ale z různých důvodů to prostě nejde. Když tedy chcete cestovat s přestupem mezi letadly, která o vašem přestupu nevědí, nechte si zkrátka na přestup více času. Už jenom proto, že na některých letištích se v některých časech za hodinu nedá přestoupit, ani kdybyste přiletěli včas.
Aspoň 3 hodiny
Kompenzace za zpožděné lety navíc vzniká až po třech hodinách, a to jen za předpokladu, že zpoždění nebylo způsobené „mimořádnými okolnostmi“. Těmi může být počasí, politické nepokoje, stávka zaměstnanců letiště (ne aerolinky) nebo třeba srážka s ptákem.
Nejsou jimi ale technické závady na letadle ani nakumulované pomalé nastupování na předchozích letištích, které jsou nejčastějšími příčinami zpoždění.
Pak stačí jen, aby váš let začínal nebo končil v zemi EU, a máte nárok na několikatisícové odškodnění. Jako já, když jsem letěl na Kanáry s Lauda Motion (dceřiná aerolinka Ryanairu).
Dvě letenky mě vyšly asi na 1 200 korun každá, a protože letadlo se kvůli technickým problémům zpozdilo asi o tři a čtvrt hodiny, měl jsem nárok na 2 × 600 eur, v přepočtu zhruba 30 tisíc korun.
Záleží, kam letíte
Kompenzace jsou totiž odstupňované podle vzdálenosti, kterou letíte, a to následovně:
· do 1 500 km – 250 eur
· 1 500 až 3 500 km – 400 eur
· přes 3 500 km – 600 eur
Každý, kdo se svou letenkou prošel odbavením, má na tyto peníze nárok. Aerolinky vám je ale nepošlou jen tak, a dokonce ani, když je budete upomínat.
Většinou slyší až na předžalobní výzvy, které si můžete sepsat sami, zaplatit právníka, nebo využít jednu z mnoha služeb, které se na vymáhání letenkových kompenzací specializují.
Dobré je, že nechtějí nic předem, a když dopředu vědí, že nemáte šanci (protože „mimořádné okolnosti“), tak váš případ ani nevezmou a neplatíte také nic. Pokud jej vezmou, tak už máte většinou vyhráno (vědí, co si mohou dovolit vzít) a peníze vám za pár týdnů přijdou na účet a vy z nich vezmete většinou cca 20 procent a pošlete je službě, která je za vás vymohla.
Nekupujte od zprostředkovatelů
V mém případě mi tedy zbylo 24 tisíc, takže jsme měli ubytování „zdarma“.
Doporučuju ale posbírat cestou co nejvíc důkazů, minimálně si na letišti vyfotit tabuli se zpožděním a na příletovém letišti si vyžádat potvrzení o času příletu. Ideálně také zjistit, proč se letadlo zpozdilo – nám to přiznala letuška na palubě.
A ještě jedna věc: nakupujte letenky přímo u aerolinky, protože jinak má na kompenzaci nárok ten, kdo vám letenku prodal a ne vy.
_____
Zdroj: VašeNároky