Hlavní obsah
Finance

Koupil jsem si letenky za 1 200 korun, aerolinka mi vrátila 30 tisíc

Foto: Pixabay

Jak to doopravdy funguje, když má vaše letadlo zpoždění? A co se nesmí stát, abyste měli právo na odškodnění?

Článek

Včera se tady objevil článek paní, kterou prý „okradla“ nízkonákladová aerolinka Ryanair, protože jí na sebe kvůli zpoždění nenavázaly lety, které si koupila u někoho jiného.

Asi by bylo fajn, kdyby letadla létala s pravidelností pražského metra, ale z různých důvodů to prostě nejde. Když tedy chcete cestovat s přestupem mezi letadly, která o vašem přestupu nevědí, nechte si zkrátka na přestup více času. Už jenom proto, že na některých letištích se v některých časech za hodinu nedá přestoupit, ani kdybyste přiletěli včas.

Aspoň 3 hodiny

Kompenzace za zpožděné lety navíc vzniká až po třech hodinách, a to jen za předpokladu, že zpoždění nebylo způsobené „mimořádnými okolnostmi“. Těmi může být počasí, politické nepokoje, stávka zaměstnanců letiště (ne aerolinky) nebo třeba srážka s ptákem.

Nejsou jimi ale technické závady na letadle ani nakumulované pomalé nastupování na předchozích letištích, které jsou nejčastějšími příčinami zpoždění.

Pak stačí jen, aby váš let začínal nebo končil v zemi EU, a máte nárok na několikatisícové odškodnění. Jako já, když jsem letěl na Kanáry s Lauda Motion (dceřiná aerolinka Ryanairu).

Dvě letenky mě vyšly asi na 1 200 korun každá, a protože letadlo se kvůli technickým problémům zpozdilo asi o tři a čtvrt hodiny, měl jsem nárok na 2 × 600 eur, v přepočtu zhruba 30 tisíc korun.

Záleží, kam letíte

Kompenzace jsou totiž odstupňované podle vzdálenosti, kterou letíte, a to následovně:

· do 1 500 km – 250 eur

· 1 500 až 3 500 km – 400 eur

· přes 3 500 km – 600 eur

Každý, kdo se svou letenkou prošel odbavením, má na tyto peníze nárok. Aerolinky vám je ale nepošlou jen tak, a dokonce ani, když je budete upomínat.

Většinou slyší až na předžalobní výzvy, které si můžete sepsat sami, zaplatit právníka, nebo využít jednu z mnoha služeb, které se na vymáhání letenkových kompenzací specializují.

Dobré je, že nechtějí nic předem, a když dopředu vědí, že nemáte šanci (protože „mimořádné okolnosti“), tak váš případ ani nevezmou a neplatíte také nic. Pokud jej vezmou, tak už máte většinou vyhráno (vědí, co si mohou dovolit vzít) a peníze vám za pár týdnů přijdou na účet a vy z nich vezmete většinou cca 20 procent a pošlete je službě, která je za vás vymohla.

Nekupujte od zprostředkovatelů

V mém případě mi tedy zbylo 24 tisíc, takže jsme měli ubytování „zdarma“.

Doporučuju ale posbírat cestou co nejvíc důkazů, minimálně si na letišti vyfotit tabuli se zpožděním a na příletovém letišti si vyžádat potvrzení o času příletu. Ideálně také zjistit, proč se letadlo zpozdilo – nám to přiznala letuška na palubě.

A ještě jedna věc: nakupujte letenky přímo u aerolinky, protože jinak má na kompenzaci nárok ten, kdo vám letenku prodal a ne vy.

_____

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz