Hlavní obsah
Cestování

Dovolená letadlem: zrušili nám let bez náhrady, ale my se nenechaly ošidit

Foto: Pixabay

Na dovolenou jsem se těšila, ale poprvé a naposledy jsem letadlem letěla před osmnácti lety, proto mě přepadaly lecjaké obavy.

Článek

Cesta na dovolenou

Přišel den D a s ním drobná změna, letecká společnost nám přes aplikaci nahlásila půlhodinové zpoždění. Nic tragického, tak jsme si prostě jen o chvilku déle počkaly.

Zato chvíli před tím, mě polévalo horko. Můj malý palubní kufr při kontrole odbočil jinam než kufr mé kamarádky. Zastavil se před pracovníkem bezpečnostní kontroly, který mě probodával nepříjemným pohledem. „Otevřít kufr,“ prohlásil. Muži se cosi nelíbilo na mých sandálech a žabkách zabalených v látkovém sáčku, který převracel sem a tam a zuřivě po něm přejížděl scannerem. Stála jsem zaraženě a s napětím čekala, co z bot vytáhne. Balíček bílého prášku jsem nečekala, ale že bych si snad do podrážky našlápla nějaký špendlík či co? Nic. Muž se zatvářil ještě mrzutěji, pytlík s botami vztekle mrsknul zpět do mého kufru a se značnou dávkou arogance se ke mně otočil zády. Poděkovala jsem, pozdravila, odešla.

Vše ostatní, včetně letu samotného, již proběhlo hladce a čekala nás super dovolená ve Španělsku.

Cesta zpět a nečekané komplikace

Spokojené a plné zážitků jsme o deset dnů později dorazily na letiště. Stojíme poblíž přepážek k odbavení zavazadel a radujeme se, že tentokrát poletíme bez zpoždění.

Zaradovaly jsme se asi příliš brzy, protože k nám přichází zaměstnanec letecké společnosti a ptá se, zda máme s nimi letět. Zjišťujeme, že neletíme ani my a ani nikdo jiný s touto společností následující tři až čtyři dny kvůli stávce zaměstnanců.

Nervy v kýblu

Zmatek, zamrznutí a stres… Zítra na mě čekají pracovní povinnosti, mám domluvenou pracovní schůzku, těším se na dceru a už jsem prostě nastavená na cestu domů. Kamarádka zas potřebuje vystřídat manžela u dětí, který odjíždí na služební cestu. Prodloužit si dovolenou by byla tedy komplikace, nezbývá než hledat náhradní let a utratit peníze za novou letenku u jiné letecké společnosti.

Našly jsme možnost odletu do Prahy už za 4 hodiny. Úspěšně jsme zakoupily letenky a odměnily se dezertem v letištní kavárně. Unavené, ale týž den jsme nakonec docestovaly domů.

Prozření aneb nevyužité cestovní pojištění

Když jsem si kupovala novou letenku, abych se dostala včas domů, doufala jsem, že by mohlo zafungovat cestovní pojištění, abych nepřišla o vysokou částku za nákup letenky na poslední chvíli kvůli zrušenému letu. Přeci jen jsem sáhla do finanční rezervy, která k tomu účelu nebyla určená a mimo to, hlavně, že vůbec bylo do čeho sáhnout.

Zřízenec pojišťovny mě rychle vyvedl z omylu. Z pojištění by bylo možné finanční plnění za čekání na letišti nad 6 hodin, občerstvení na letišti, transport z letiště a zpět nebo náhradní ubytování, ale rozhodně nám nebylo možné kompenzovat nákup náhradní letenky. Kamarádka dopadla u své pojišťovny úplně stejně. Takže jsme mohly jen předložit účtenku z letištní kavárny. Bylo mi z toho smutno.

Nádech, výdech… Podívám se na to jinak. Přeci nebudeme pykat za to, že si zaměstnanci letecké společnosti stávkují.

Nevzdávám se a hledám

Na internetu jsem našla kolem zrušení letu celkem dost informací, včetně té nejstěžejnější. Existuje nařízení a předpis, které stanovují pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě.

Na co máme nárok?

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 a předpis APR 2019 stanovuje leteckým společnostem vyplacení finanční kompenzace cestujícím za vzniklé škody, kterým byl za určitých podmínek zrušen let, výrazně zpožděn let nebo byl cestujícímu odepřen nástup na palubu proti jeho vůli. V případě zpoždění letu je vyplácena náhrada podle délky letu již po 2 hodinách zpoždění.

Ať již jde o jakýkoliv problém ze třech jmenovaných, má cestující nárok na pomoc s přiměřeným občerstvením, umožněním dvou telefonátů zdarma a pokud je čekání na další let přes noc, pak má letecká společnosti cestujícímu poskytnout ubytování a transport z letiště na hotel a poté i zpět na letiště.

Finanční náhrada škod je vyčíslena částkou od 250 do 600 EUR podle délky letu 1500 km až 3 500 km.

Žádost o vrácení financí za neuplatněnou zpáteční letenku

Letenky koupené půl roku před odletem nás vyšly na slušné peníze, ale když jsme ne vlastní vinou mohly uplatnit pouze jednosměrně, už výhodné nebyly. Zažádaly jsme si tedy o vrácení částky za neuplatněný zpáteční let vyplněním formuláře na webu letecké společnosti a kupodivu už do týdne nám vrátili necelou polovinu z původní ceny obousměrné letenky.

Kompenzace za zrušený let

V podmínkách a pravidlech letecké společnosti jsem se o kompenzaci za zrušený let podle nařízení č. 261/2004 dočetla, že je nutno taktéž zažádat prostřednictvím elektronického formuláře a vyčkat posouzení nároku na náhradu škod ve lhůtě 28 dnů.

Pokud by nám žádost o kompenzaci neuznali, měla jsem v záloze možnost obrátit se na Úřad pro civilní letectví. Poslední variantou by byla ještě některá z firem, která se zabývá vymáháním kompenzací od leteckých společností, ale vyplácí si samozřejmě z vymožené částky provizi.

Příjemné překvapení

Kompenzace nám byla schválena. Letecká společnost se k situaci postavila čelem, přijala odpovědnost za své stávkující zaměstnance, za zrušený let bez náhrady a za způsobené komplikace.

Nakonec se nám dovolená neprodražila, dokonce nám ji finanční kompenzace ještě zlevnila. Nepříjemné zkušenosti se zrušeným letem si pro další cestování letadlem připisuji k dobru a pokud zas natrefím na nepříjemného zaměstnance bezpečnostní kontroly pozdravím, usměji se a poděkuji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz