Hlavní obsah
Internet a technologie

Podvodníci se nad mým inzerátem na bazaru slétají jako supi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pexels

Ilustrační foto

Podvodníci hledají příležitosti a internetové bazary jsou jejich velmi oblíbeným teritoriem.

Článek

Vystavila jsem inzerát na facebookovém Marketplace a během okamžiku se objevilo hned několik zájemců. Mnou nabízený předmět je objemná dětská hračka, i proto v inzerátu jasně uvádím, že ji prodám pouze za podmínky osobního převzetí. Přesto mi přicházejí zprávy od zájemců, kteří si chtějí nechat věc zaslat kurýrem známých přepravců. Takové praktiky se dějí také na Bazoši nebo Sbazaru.

Jak nás chtějí podvodníci okrádat?

Snaží se z prodávajícího vymámit jeho email a telefonní číslo s příslibem, že zajistí přepravu prostřednictvím některé přepravní společnosti a prý předem za zboží i přepravu zaplatí. Pokud prodávající své údaje zašle, přijde mu na emailovou adresu odkaz, kam má zapsat své citlivé platební údaje prý pro přijetí platby od kupujícího. Tím se podvodníci skrz falešný odkaz dostávají k financím prodávajícího. Obezřetnost je na místě i před odkazy, které zavirují naši techniku. Podvodné profily na bazarech někdy nemusí ovládat ani osoby, nýbrž tzv. internetoví boti. Ti mají naprogramováno automaticky odpovídat na inzeráty prodávajících s cílem je okrást.

Naštěstí jsem se před podvodníky měla na pozoru

Na bazarech nakupuji nebo prodávám poměrně často. Především dětské oblečení, boty, sportovní vybavení nebo hračky. Mé první setkání s podvodníky, asi před půl rokem, mě zaskočilo a nechápala jsem, proč se okamžitě po mém vystavění inzerátu hlásí tolik zájemců. Po chvilce komunikace s rádoby zájemci jsem pochopila, že se prostředí bazaru mění. Podobné požadavky zájemců byly nepřehlédnutelné a naštěstí pro mě neakceptovatelné. Do cizích podezřelých vod jsem se nepustila. Povětšinou u zájemců o nákup převažovala podivná čeština s množstvím pravopisných chyb a nesmyslů. Každý ze zájemců požadoval, abych mu zaslala předmět přes kurýra některého z přepravců a chtěl mé údaje. Ale na co?

Můj standardní prodej

V případě, že něco na bazaru prodávám a kupující nemá možnost osobního převzetí, společně se domlouváme na oboustranně vyhovující přepravě, nikdo nikoho do ničeho netlačí. Podstatná je také domluva platby, buď na dobírku nebo předem na můj bankovní účet, bez toho obchod nerealizuji. Jiná svá platební ani osobní data, než právě číslo bankovního účtu nepředávám. Ani kupující mi nemusí své kontakty sdělovat, zadá si sám své údaje do vlastní aplikace, kterou zná a používá, následně mi zašle vygenerovaný kód a já jemu zase balík se zbožím nejčastěji přes Zásilkovnu případně Balíkovnu (ne žádného kurýra Balíkovny). Kupující přijímá své zboží, a tím se obchod v pořádku a bez problémů uzavírá.

Důvěra a rizika

Pravda, obchodování na bazarech je i o určité důvěře. Třeba při platbě předem na bankovní účet je sakra velké riziko. Podvodníček skrytý za důvěryhodným profilem prodávajícího přijme platbu od kupujícího, ale zboží neodešle. I obchodování na dobírku může znamenat potíže v případě, že jedna ze stran za přepravu zaplatí a druhá buď balík nepošle nebo jej naopak nepřijme, dochází tak na dané straně k finanční ztrátě částky za přepravu.

Bezpečnější místa pro nákup a prodej

Poslední měsíce se mnohem více obchodování na bazarech přesouvá na bezpečnější místa, než je Marketplace, kde funguje tzv. ochrana kupujícího a neobtěžují podvodné zprávy od zájemců o koupi. Takovým prostředím je třeba Vinted. Sice si kupující za svou ochranu něco málo připlatí, ale myslím, že se to pro klid duše vyplatí.

Nákup na Marketplace

Pokud jsem na straně kupující na rizikovém Marketplace a není možné si zboží osobně vyzvednout, řídím se několika pravidly. Prověřuji si profil prodávajícího, ohledávám jeho důvěryhodnost, délku fungování profilu, obchodní reference, zda nabízí také nějaké další předměty k prodeji, a především zboží nakupuji jen v hodnotě, o kterou kdybych přišla, tak by mě to sice štvalo, ale nezničilo. Můj limit je 300 korun. Pokud chci koupit dražší předmět, nakupuji ho výhradně za podmínky osobního předání a platím hotově. V případě, že osobní předání nelze realizovat, dražší předmět nekoupím.

Aktuální podvodníci, kteří mě lanařili

Má čerstvá zkušenost s vystaveným inzerátem pro prodej objemné hračky po dceři, mě přiměla se zamyslet nad tím, zda mají tito podvodníci společné rysy, podle nichž je lze jednoduše odhalit. Společným znakem většiny podvodných reakcí na můj inzerát je samozřejmě již zmiňovaná špatná čeština, pak také často neobvyklé jméno kupující (ženy), profilová fotka jako ze žurnálu, nově založený profil a k tomu stovky přátel. Občas také nesouladem informace o bydlišti uvedeném na profilu s bydlištěm uváděným v naší komunikaci a v neposlední řadě velmi podobnými požadavky na přepravu a poskytnutí mých údajů.

Opravdu zajímavý profil kupující

O nákup dětské hračky po mé dceři se přihlásila, mimo dalších osmi zájemců, krásná dlouhovlasá blondýnka s bujným dekoltem pózující na dvou desítkách profilových fotek převážně v sexy šatech nebo nočních košilkách ve snových interiérech. Přibližně obden mění svou profilovou fotku, ovšem v konečném výčtu je fotek použito jen deset různých, ostatní se opakují. Vše jak vystřižené z katalogu, anebo doopravdy jen ukradené katalogové snímky? Její jméno podle světové animované postavičky a příjmení o dvou písmenech vyznívá zcela smyšleně. Profil uvádí, že před měsícem, v den vzniku profilu na sociální síti, začala osoba bydlet ve Spojených státech amerických a nově pracuje jako profesorka na tamní univerzitě. Viditelný seznam jejích facebookových přátel obsahuje ke třem stovkám převážně mužů. Přátelé jsou různých národností, mezi jejich jmény se objevuje nejvíce arabština. Jiné příspěvky a informace na svém profilu nemá, obchodní reference také žádné. Myslím, že takovýto profil přímo podvodem a falší sálá.

Tato podle fotek „bezdětná modelka“ mi tedy nabízí nákup a ráda by přijala balíček přes „balírnu“. A to si opravdu nedělám legraci, jen se podívejte na obrázek níže. Úmyslně jsem se navíc ptala, odkud „žena“ je, že bych ji nabídla osobní převzetí, ale na takové dotazy již „bot“ nebo podvodník nereaguje a jede si svou.

Foto: Poetessa

Podvodník komunikující přes Messenger

První ukázka byla zcela zřetelná. Nepředpokládám, že by takovéto „osobě“ někdo naletěl a snažil se s ní realizovat obchod. Ale co potom, když se na inzerát ozve někdo, kdo má české jméno a příjmení a z profilovky na vás hledí slušná maminka s dítkem. Pro důvěryhodnost navíc předává obrázky připomínající aplikaci Balíkovny. Společným znakem však zůstávají stejné požadavky na doručení a kostrbatá čeština.

Foto: Poetessa

Podvodnice s českým jménem

Narušené prostředí k obchodování

Na Marketplace jsem si také před pár dny pro dcerku vyhlédla vytouženou hračku k Vánocům. Prodávající mi ji však odmítá prodat na dálku a já její rozhodnutí plně akceptuji. Vede ji k tomu náročnější způsob prodeje, nutné balení předmětu, možnost poškození věci při přepravě, nepřijetí zásilky kupujícím nebo i nepříjemné zkušenosti s podvodníky, kteří své oběti nutí volit kurýrní služby jako záminku ke spáchání podvodů?

Slušní lidé, kteří využívají obchod prostřednictvím bazarů k šetrnému přístupu vůči svým financím i životnímu prostředí, tak kvůli podvodným praktikám ztrácí obchodní prostor, mohou trpět větší nedůvěrou, podezíravostí nebo dokonce nechutí na bazarech obchodovat.

Nedejme se, obchodujme na bazarech nadále, jen buďme velmi opatrní, důkladně prověřujme, využívejme osobního předání nebo ochrany kupujícího.

Autorský článek se zdrojovým potvrzením informace o botech i průběhu podvodů:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz