Hlavní obsah
Lidé a společnost

Pošta praská ve švech, ale frontu můžete přeskočit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Unsplash

Ilustrační foto

Ač nerada, v posledních týdnech jsem šla na poštu hned několikrát. Bez množství lidí, dlouhého čekání a frustrovaných klientů se mé návštěvy neobešly. Naposledy jsem si dovolila frontu lidí přeskočit.

Článek

Poštovní pobočka poblíž bydliště? Zrušena

Mít poštu v blízkosti bydliště není úplně k zahození. Vyzvedávání balíků, které mi poštovní doručovatelé nikdy „do ruky“ nedoručili či výjimečné podání pracovních zásilek, obě varianty se na naší pobočce daly, ve správný čas, vyřešit vcelku rychle. Přestože se naše pobočka řadila mezi dost využívané, od července již neexistuje. Od té doby nás vítá vzdálenější spádová pobočka, která i mimo předvánoční období praská ve švech. Půl roku jsem se této poště úspěšně vyhýbala, avšak předvánoční nákupy dárků mě sem přeci jen zavály.

Dárky a jejich doprava skoro vyřešena

Většinu dárků jsem vyřešila na e-shopech, s dostatečným předstihem a za využití jakékoliv rozumné přepravy s výjimkou právě pošty. Vše krásně klaplo a většinu dárků jsem měla doma již na konci listopadu, bez stresu, bez kolabující dopravy přepravců, přetížených poboček Zásilkoven, obsazených boxů přepravců a průtahů.

Výjimečný nákup na čínském internetovém tržišti

Až na tři speciální dárky, které nebylo možné objednat jinde než na čínském internetovém tržišti. Nákup z Číny jsem realizovala poprvé, ale poradil mi zkušený kamarád. Prozkoumat důvěryhodnost a spolehlivost obchodníků prostřednictvím recenzí a až následně obchod realizovat, provést bezpečnou platbu minimálně bez uložení platebních údajů, nejlépe za použití zabezpečených platebních možností např. Paypal. S obavami jsem zboží objednala, bezpečně zaplatila a doufala, že se ke mně tři zásilky, každá od jiného obchodníka, dostanou. Volba přepravy možná nebyla, předpoklad byl tedy jasný, tentokrát mi přijdou balíky prostřednictvím České pošty.

Sledování trasování zásilek je více než nutnost

Předpokládané termíny doručení zásilek byly stanoveny na začátek prosince. Když se termín přiblížil, sledovala jsem trasování zásilek přes účet internetového tržiště. A ještě že tak. Jedna ze tří zásilek se blížila k mému bydlišti a měla být v následujících dnech doručována. Čekám na avízo od České pošty, ale nic nepřichází. V systému se stav zásilky po dvou dnech mění na nedoručeno a připraveno k vyzvednutí. Výborně, pro všechny případy telefonuji na danou pobočku, abych se přesvědčila, že tu mou zásilku skutečně mají. Telefonát přijala milá úřednice a potvrzuje, že si u nich mohu zásilku vyzvednout.

První cesta na poštu

Nádech, výdech a kráčím na neoblíbenou pobočku pošty k systému s pořadovými čísly. Přede mnou čeká asi patnáct lidí. Úmyslně jsem na toto místo zavítala v ranních hodinách, kdy tu prý bývá méně klientů. Při čekání pozoruji šum kolem přepážek. Drobná stařenka si poštovní úřednici hlasitě stěžuje, že již čtyři dny doma marně čeká na balík, doručovatel nic nedoručil a ani lístek do schránky nevhodil. Úřednice cosi vysvětluje, ale její slova pohlcuje skleněná přepážka. Obhajobu tedy neslyším. O chvíli později se stařenka loučí a pak již jen hledím na její těžkopádné a viditelně bolestivé kroky ke dveřím.

Přibližně po dvaceti minutách přistupuji k přepážce a předávám svůj občanský průkaz. Úřednice se diví, že mi nebyla doručena žádná výzva pro vydání zásilky, ale průkaznost občankou je v pořádku. Po chvilce odcházím se svým prvním balíčkem z Číny. Je v něm vše, co v něm být má, doputoval ke mně v pořádku. Ufff, tak ještě ty dva zbývající.

Asi po týdnu vypadá stav další zásilky na doručování. Opět žádné avízo na mém mobilním čísle, v emailu ani domovní schránce. Trpělivě čekám, až se změní stav trasování zásilky v systému k vyzvednutí na poště a opět se obrňuji před prostředím, kam se musím pro balík vydat.

Druhá cesta na poštu

Tentokrát přicházím v podobný čas jako minule a klientů zde čeká o poznání více. Prostorem se line vzlykot malého chlapce a matčino polohlasné chlácholení. Maminka nervózně vyhlíží své číslo na světelné tabuli. Chlapec už regulérně řve na celé kolo a není k utěšení. Chce pochovat, vzápětí chce dolů, poté se pokládá na podlahu… Matka k synovi zoufale promlouvá a již netlumeně vyjadřuje také svou nelibost vůči dlouhému čekání. Konečně přichází na řadu. Jdou si pro balík. Plačícího chlapce žena drží v náručí a rozčíleně se u přepážky vyjadřuje k nedoručování balíků na adresu.

Žena s mužem opodál kritizují zvláštní vyvolávací systém, kdy pozorují klienty příchozí až po nich, kteří jsou upřednostněni. Nad situací se nepozastavuji, vím, že ti, co jdou vyzvednout balík přes Balíkovnu s kódem jsou odbaveni přednostně.

Na řadu se dostávám asi po čtyřiceti minutách a můžu oslavovat úspěšné získání mého druhého předmětu.

Zásilka měla trable

Na třetí balík jsem čekala celkem dlouho. Čínským obchodníkem avizovaný termín doručení nebyl dodržen, ale vinu na tom nesla česká strana. Zásilka se v tuzemsku zasekla při celním odbavení a poté ještě na depu. Tyto prodlevy odsunuly termín doručení o více než 15 dnů.

V systému internetového tržiště stále sleduji trasování a je mi jasné, že k doručení na adresu opět nedojde, žádné avízo z pošty nedostanu a jsem smířená s cestou na pobočku.

Třetí cesta na poštu

Hodí se mi čas kolem poledne. Vstupuji do prostoru a zase se hned otáčím k východu. Přibližně tak padesátka čekajících lidí mě od mého čekání okamžitě odradí a situace mě zažene zpět k práci. Balík holt dnes doma mít nebudu.

Čtvrtá cesta na poštu

Ranní čekací doba na poště překračuje půl hodinu, což je „slabý odvar“ oproti předchozímu nahlédnutí na pobočku do davu čekajících. Vyhledávání mé zásilky v počítači úřednici nějak trvá, což mě znervózní. K občance ještě dokládám mnou vyhledané číslo zásilky v systému internetového tržiště a záhy se dozvídám o absenci balíku na poště. Prý zde bude odpoledne nebo zítra. Nevyčítavě konstatuji, že mě marná cesta i čekání mrzí, ale chápu, že za to paní nemůže. Úřednice mi radí, ať si příště rezervuji termín a budu přednostně odbavena. Aha, hodně zajímavá novinka. Hned si vybavím stařenku se špatnou chůzí nebo maminku s plačícím chlapcem, těm by přednostní odbavení rozhodně ulevilo.

Odkráčím s nepořízenou. Navíc nechápu, proč si ta poslední věc ke mně ještě nenašla cestu ani těsně před Vánoci a proč trasování zásilky ukázalo stav pro osobní vyzvednutí?

Pátá cesta na poštu

Dnes už si věřím. Zásilku vyzvednu a hotovo. Předem jsem si telefonicky prověřila její přítomnost a současně jsem dala na radu poštovní úřednice. Objednala se na pobočku na určitý čas. V online objednávce sice chybí možnost objednat se pro vyzvednutí balíku, ale zvolila jsem „vyzvednutí dopisu“, tak schválně, co se stane. Emailem i SMSkou mi přišel unikátní kód platný 15 minut v čase rezervace (5 minut před vyhrazeným časem a 10 minut po).

Foto: Poetessa

Výstřižek z rezervačního systému

Vcházím na pobočku, u vstupu zadávám rezervační kód a získávám pořadové číslo. Rozhlížím se, pošta nacpaná k prasknutí. Přiblížila jsem se na dosah přepážek a čekám, co se bude s mou rezervací dít. Právě jeden klient od jedné z přepážek odchází. V ten okamžik se zobrazuje nové pořadové číslo na tabuli. Mé číslo! Během chvilky místo opouštím i se svým posledním balíčkem v náručí.

Pro mě zvláštní pocit „předběhnout“ rezervací času plnou poštovní pobočku klientů. Odhaduji, že jsem si ušetřila přes hodinu času.

Rezervační systém pošty funguje

Po předchozích peripetiích s poštou musím uznat, že rezervační systém a jeho fungování mě mile překvapily. Doporučuji této možnosti využít. Tento způsob mi připomíná objednávání k lékaři a přednost objednaných před těmi bez objednání.

Věřím, že rezervace času návštěvy pošty může velmi pomoci třeba špatně pohyblivým nebo jinak nemocným lidem, seniorům, maminkám s malými dětmi, ale samozřejmě i komukoliv jinému. Určitě však ne každému objednání na určitý čas vyhovuje a proto fajn, že zůstává i možnost si na poštu přijít kdykoliv.

U mě se přístup nemění a mám jasno. I přes nové zjištění se prostředí pošty ráda vyhnu, zvolím příjemnější způsoby přepravy a nákup v Číně, který byl sice úspěšný, ale nutil mě sledovat zásilky a honil k přepážkám, si pro příště odpustím. A pokud mě kroky opět někdy výjimečně na poštu zavedou, vím o možnosti, jak tam trávit jen minimum svého času.

Anketa

Znáte systém pro rezervaci času návštěvy na pobočce pošty? Případně použili jste ho?
Ne, neznám a systém nepoužiji
62,5 %
Ne, neznám, ale určitě rezervaci použiji, ušetří mi čas
12,5 %
Ano, znám, ale ještě jsem tuto možnost nezkusil/a
12,5 %
Ano, znám a již jsem i rezervaci realizoval/a
12,5 %
Jiná odpověď
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz