Hlavní obsah
Hobby a volný čas

Zverimexům se obloukem vyhýbám! V tom našem potkáte prodavačku z jiného světa

Foto: Pixabay

Ilustrační foto

Každý, kdo má děti, anebo domácího mazlíka, asi někdy navštívil zverimex. Zvířátka lákají k nahlédnutí do klecí, terárií nebo akvárií. Avšak zkušenosti s vlastním zvířetem od návštěvy spíše odpuzují.

Článek

Doma máme tříleté morčecí slečny. Před jejich pořízením jsme si nastudovali vše kolem jejich potřeb, péče, krmení a projevů. Byť se morčátko může zdát jako nenáročný domácí mazlíček pro dítě, rozhodně tomu tak není, více jsem sepsala ve svém článku. Pravidelně pro naše mazlíky nakupuji podestýlku, seno, bezobilné granule atd. prostřednictvím internetového obchodu. Čerstvou zeleninu a občas vhodné bylinky pak na trzích nebo v kamenných prodejnách. Na nákup přes internet jsem si rychle zvykla. Bezkonkurenční výběr produktů, nižší ceny, slevové akce a dovoz přímo k domu. Navíc, není zrovna mým koníčkem pochodovat s velkým pytlem podestýlky na zádech, ke kterému bych již ostatní kupované položky ani nepobrala.

Nákup ve zverimexu

Známý řetězec zverimexů vzdálen 10 minut od našeho domu by mohl pobízet k rychlému nákupu, ale není tomu tak. Vlastně právě naopak. Když byla dcera mladší, tahala nás za ruku směrem k akváriím, teráriím a klecím. Nedalo se tomu ubránit. Rybičky, hlodavce a plazy jsme navštěvovali při každé cestě kolem. Později, především po pořízení našich morčátek, se návštěvy zverimexu naštěstí utlumily, až nakonec zanikly úplně.

A co je vlastně se zverimexy špatně? Zvířátka vyhlížejí obstojně, dostávají najíst, mají v příbytcích celkem čisto, rybičky většinou plavou v akváriích břichem dolů, nějaké zásoby potřeb pro různé druhy mazlíků tu také najdete. Pokud ještě svého domácího mazlíčka nemáte a máte děti, jistě sem někdy pro ukojení jejich zvědavosti a radosti zavítáte. Pokud však svého domácího mazlíčka již máte, nastudovali jste si vše o jeho správné a potřebné péči, pravděpodobně začnete ve zverimexech vnímat to, co jste dříve nevnímali.

Špatná pověst i zkušenosti

V mém případě nelze mluvit o jiných zvířatech než zase o morčatech, neboť mé znalosti a zkušenosti nesahají k péči o zakrslé králíky, plazy nebo andulky. Ve zverimexech pak právě s morčaty natlačenými ve stísněných klecích nebo kójích trpím. Spolubydlení nekastrovaných samců a samic je v těchto místech zcela běžné. Samci se mezi sebou rvou o dominantní postavení a samička uhánějící před několika samci končí březostí. S nákupem morčátka, u kterého prodavači často ani nepoznají pohlaví, můžeme dopadnout tak, že si odnášíme mazlíka s překvapením. Třeba tři v jednom. Pokud se navíc jedná o hodně mladou březí samičku, samičku březí krátce po předchozím porodu, nemocnou, oslabenou a špatně krmenou, je zde nemalé riziko jejího úhynu včetně úhynu mláďat. O samovolném křížení příbuzensky spjatých jedinců už raději ani nemluvě. Neznámý původ zvířátek ze zverimexu a skryté i viditelné nemoci ani v nejmenším mému kladnému postoji nenahrávají. Krmení obilnými směskami, tvrdým pečivem, větším množstvím nadýmavé nebo vodnaté zeleniny již jen doplňují naprosté nedostatky základních požadavků pro péči o morčata. Vysoké ceny zboží jsou již jen posledním výkřikem. Samozřejmě nemohu a nechci mluvit o jakémkoliv zverimexu. A házet všechny tyto prodejny a jejich zaměstnance do jednoho pytle také ne. Třeba jsou některé prodejny také v pořádku. Mé zkušenosti a informace poukazují především na řetězce zverimexů.

Nutný nákup

Nerada přihlížím něčemu, co není správné a nemohu tomu zabránit. Avšak někdy mě sem vstoupit donutí ubývající množství zásob sena. Naštěstí tato situace nenastává každý týden nebo měsíc. Byť jiných zásob pro morčata mívám dostatek, sena na e-shopu nekupuji mnoho, neboť se nedá určit, zda se daná oblíbená značka sena nestane rázem neoblíbenou. Zda bude obsahovat stejně dobré a kvalitní seno jako minule, jestli nebude balík plný slámy, zda v obsahu nenajdu další život v podobě larev pohybujících se v obydlí morčat i mimo ně, nebo zda seno neskrývá sušený porost s trny.

Prodávající

V blízkém zverimexu, za dob před naším pořízením morčat, tu prodávala milá slečna a později sympatický mladík s vlastním psím pomocníkem. Oba velmi příjemní, povídaví se zájmem o zvířata a lidi. V tu dobu jsme s dcerkou jen okukovaly zvířátka. V posledních skoro třech letech nastala v obchodě změna. Prodává tu dost zvláštní prodavačka. Naučené dotěrné fráze podané umělým a přeslazeně zabarveným hlasem připomínající chování robota bez emocí, bez empatie, naprogramovaného pouze k několika málo úkonům a větám. A i když často žalostně pustý obchod nahrává prodavačce k individuálnímu přístupu a zapamatování osoby zákazníka zatoulaného do útrob prodejny, není to pravdou.

Přístup prodavačky zahrnuje úvodní bleskově vypuštěnou hlášku, mnohdy ještě zpoza pultu. Pak rázem k zákazníkovi přiskočí, následuje pohled do prázdna nebo do podlahy, což zákazníka ochuzuje o oční kontakt s prodavačkou. Signálem pro spuštění hlášky z úst této prodávající se stává tón zvučící s každým vstupem osoby do prostoru prodejny. Prohlášení: „Dobrý den, pro koho to bude?“ mi zní v uších ještě další půl hodinu po návštěvě tohoto zverimexu. První návštěvy jsem odpovídala: „Dobrý den, máme morčata.“ Prodavačce odpověď stačila a na další otázky nebo rozpravy v tomto momentě asi nebyla naprogramována. Dále však nade mnou stojí a přihlíží mým krokům k senu poblíž pokladen. Prohlédnu obsah balíku, popadnu vybraný a přicházím ke kase. Prodavačka již připravena k přijetí a markování balíku sena. Bez výrazu vyčkává. Namarkuje a znovu jí naskakuje druhá automatická hláška: „Máte všechno? Krmení, podestýlku?“ Odpovídám: „Máme a nepotřebujeme, děkuji.“ Prodavačka mi podává účtenku a los. Zarazím ji, že nepotřebuji, beru seno s poděkováním a rozloučením peláším pryč. Za sebou ještě slyším chladné, a přitom strojeně přeslazené: „Na shledanou a pěkný den.“

Více slov od prodavačky

Nevím, co se jedenkráte s prodavačkou stalo. Kromě obvyklého vypustila z úst dalších několik slov: „Co tohle na hlodání pro vaše morčata?“ V ruce držela tyčinku ke žvýkání určenou psím mazlíčkům. Odpověděla jsem, že naše morčata dostávají na hlodání větvičky (například) jabloně. „Třeba jim tyčinka bude chutnat?“ praví. „Nebudu jim kupovat tyčinku nevhodnou složením pro morčata.“ odpovídám. Prodavačka se nějak rozpovídala, bez mrknutí oka monotónně dodává: „Je přírodní.“ Nemám slov, ale přesto reaguji: „Větvička jabloně je přírodní, a k tomu pro morčata vhodná.“ Pak již stejný scénář včetně předávání účtenky a losu, které nepřijímám.

Je z jiného světa nebo robot?

Později jsem při mých návštěvách zverimexu na první robotickou větu reagovala: „Dobrý den, jdu jen pro seno.“, a přesto prodavaččino naprogramování nedovolilo k závěru nevyslovit její: „Máte všechno? Krmení, podestýlku?“ Ufff.

Přemýšlím, co se děje uvnitř hlavy této ženy. Zda když člověk řekne slova seno nebo morče, automaticky vyřkne „krmení, podestýlka“? Když jiný řekne kočka, naskočí ji „granule, kapsičky, kočkolit“? Když někdo řekne, „Pro nikoho to nebude, jdu si koupit rybičky“, nedojde k přehřátí nebo výpadku systému?

A vážně si tato prodavačka ani matně nepamatuje, že si starší paní občas zakoupí masovou tyčinku pro svého pejska ležícího v její náručí, pán s černou bradkou občas dopřeje svým rybičkám mražené patentky nebo žena přiběhne pouze pro balík sena svým hlodavcům? Víc už ani seno ze zverimexu!

Zvláštní to člověk, anebo opravdu robot?

Zdroje:

https://www.youtube.com/watch?v=t3tpEUb43-g&ab_channel=BlondDays

Anketa

Nakupujete ve zverimexech rádi?
Nikdy tu nenakupuji.
21,3 %
Nerad/a, ale občas z nouze něco koupím.
31 %
Nakupuji a nic mi na zverimexech nevadí.
42,8 %
Rád/a tu nakupuji.
4,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 745 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz