Článek
Vyjádření organizace Zasloužilí umělci liberálně demokratické fronty ke kauze útoků na představitele nového seriálu Eliška a Damián:
Jako zástupci předních umělců pečujících o umělecké a demokratické prostřední v naší společnosti, se ohrazujeme proti buranským a neodborným útokům veřejnosti na naši přední umělkyni Emmu Smetanu. To, že někdo nedokáže pochopit hloubku uměleckého díla, zvlášť když jde o dílo nové, moderní, neotřelé a tudíž neodpovídající zkostnatělým představám konzervativního diváka, neopravňuje nikoho toto umění zpochybňovat, zesměšňovat či dokonce hrubě urážet.
Pro pochopení seriálu Eliška a Damián je třeba být vybaven nadprůměrnými znalostmi historie, neboť v něm vystupují i historické postavy v dobových kostýmech, kterým byly obětovány nekonečné hodiny práce našich maskérů, švadlen i historiků. Ti museli hlídat, aby vše skutečně odpovídalo historickým reáliím. Je svým způsobem pochopitelné, že průměrný divák má problém ztotožnit se s postavou, která do děje vstupuje z minulosti, jestliže nesplňuje aspoň minimální nároky na historické znalosti. Ale takový divák by měl hledat chybu u sebe a nikoliv u tvůrců seriálu.
Seriál se odehrává ve dvou časových rovinách, což může průměrnému divákovi také činit problém. Dokázat se zorientovat v tom, která postava pochází z jaké doby, rovněž nese zvýšené nároky na divákův intelekt, kterého se oněm stěžovatelům zřídkakdy dostává.
Tím méně má šanci pochopit nové pojetí hereckého umění hlavní představitelky Emmy Smetany. Není snad třeba připomínat, že je nejen herečkou, ale též velice talentovanou populární zpěvačkou, odvážnou, originální a politicky nekorektní novinářkou a v neposlední řadě všeobecně obdivovanou a mladými lidmi následovanou influencerkou. Není tedy divu, že do prostředí českých seriálů přináší nové neotřelé prvky, které u herců populárních běžného gaučového konzervativního publika nenajdeme. Patří sem i to, že je postava hrána s určitou nadsázkou a že s postavou, kterou hraje, nijak nesplývá. Divák tak sleduje nejen linii postavy, kterou Emma ztvárňuje, ale též se mu naskýtá možnost vnímat, jak se k dané scéně staví i samotná Emma. Zda je to určitá nadsázka, patos či zdánlivá lhostejnost. Na toto trojrozměrné herectví není běžný divák seriálu zvyklý a je třeba si přiznat, že šanci pochopit herecký projev v celé jeho šíři může jen člověk, jenž je pro to znalostně i intelektuálně vybavený.
Seriál Eliška a Damián je spíše dílem pro stanici ČT ART. Ale o to větší uznání si TV PRIMA zaslouží za to, že se tento typ umění snaží představit komerčnímu divákovi. A Emma Smetana si místo urážek a zesměšňování zaslouží obdiv, že tomuto projektu věnovala tolik energie, času, celou šíři talentu a neváhala se uvolit i k natáčení nebezpečných a dechberoucích akčních scén.