Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jaké úkoly stojí před moderním školstvím v roce 2024/2025?

Foto: pixabay.com

Škola je tady s námi takřka od počátku historie. Zmínky o učení a studiu sahají ještě daleko před období starověku, kdy už mluvíme o školách v pravém slova smyslu. Ale i škola se mění.

Článek

Asi všichni si dokážeme vzpomenout na ten čas, kdy jsme do školy měli nastoupit. Co nám říkala naše rodina? Nejčastěji zřejmě: „Ve škole se naučíš číst, psát a počítat.“

Dnes už si samozřejmě uvědomujeme, že škola má trochu vyšší hodnotové poslání, než nahustit do žáků několik základních vědomostí a znalostí. Jistě, najdou se i tací, kteří řeknou, že po celá staletí či tisíciletí to stačilo. Možná ano, ale jaká byla po celá staletí a tisíciletí naše společnost? Netolerantní, násilná, válčící, neekologická, neodpovědná, homofobní a neakceptující diverzitu. Takže není divu, že názory typu „škola má učit číst, psát a počítat“ mají zejména lidé, kteří často podléhají dezinformacím a populismu.

Vzdělaný a hodnotově ukotvený člověk má samozřejmě na školu mnohem vyšší nároky. Jaká by tedy měla škola v roce 2024 být?

1. Vlídná a přátelská

Žáci by si měli chodit do školy osvojovat své budoucí hodnoty rádi. Proto bychom měli i ze zbytku škol odstranit známkování a další stresující faktory. Škola by měla být místem setkávání a vzájemného obohacování, nikoliv zkoušení a vytýkání chyb.

2. Angažovaná

Škola by neměla být svět sám pro sebe. Naopak, měla by být propojena s veškerým veřejným děním, měla by k němu zaujímat postoje a měla by žáka vést k tomu, aby se uměl správně zorientovat, které trendy ve společnosti podpořit. Žáci, učitelé ani škola by neměli stát stranou aktivit za lepší budoucnost, jako jsou například boj proti klimatické změně, boj proti dezinformacím či společné aktivity za hlubší evropskou integraci nebo nezávislá veřejnoprávní média.

3. Multikulturní

Ve škole by se měly střetávat děti různých kultur, vzájemně se poznávat, vzájemně se obohacovat, vyzkoušet si navzájem i své specifické zvyky. Dívky by si kupříkladu mohly vyzkoušet, jak by jim slušel hidžáb, navštěvovala by se prostředí pro různé kultury důležitá (např. mešity, památník vyhnaným sudetským Němcům, pomník Vlasovců, památník v Letech apod.).

4. Tolerantní

Škola by měla být bezpečným prostředím, kde se nikdo nebude bát hlásit se například k jiné sexuální orientaci či vyjádřit pochybnosti, zda jeho biologické pohlaví odpovídá jeho vnitřnímu cítění. Každá škola by určitě měla mít záchody pro ty, co by se necítili dobře ani na chlapeckých ani na dívčích, měla by být tolerantní k různému stylu oblékání (i třeba nezvykle extravagantnímu) a s žáky by rozhodně měli pravidelně mluvit odborníci z neziskových organizací, kteří se touto problematikou zabývají a mohou jim pomoci k důležitým životním rozhodnutím.

5. Hodnotová

Škoda by měla žákům vštěpovat základní hodnoty, které jsou důležité pro naše západní směřování. Část z nich je vlastně součástí i předchozích bodů, o mnoha dalších jsem už mnohokrát psal ve svých článcích. Ze školy by každopádně měl vyjít Evropan, který bude oporou společnosti, nebude se bát aktivismu a bude zaujímat nekompromisní postoje ke všem, kteří si (i vinou dřívějšího zkostnatělého školství) hodnoty, které jsou pro budoucnost důležité, neosvojili.

Odkazy:

Projekt Jeden svět na školách od organizace Člověk v tísni:

Multikulturní výchova v českém školství:

Pozitivní příklad školy, která učí o tom, jak rozeznávat dezinformace:

Multikulturní výchova v předškolním vzdělávání:

Diverzita ve školství včetně odkazů na materiály:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz