Hlavní obsah
Rodina a děti

Tipy na vánoční dárky pro děti podložené vědeckými důkazy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: by denamorado, Freepik

Jaké jsou podle studií ty vůbec nejlepší hračky? Dnešní článek nabídne 7 kategorií objektivně nejlepších dárků.

Článek

Možná se to nezdá, ale hra je pro vývoj dětí velmi důležitá. Přispívá k rozvoji celé řady dovedností a hraje (🤭) klíčovou roli při výchově sebevědomých a kreativních dětí. Výběru hraček bychom se tedy měli věnovat vždy, o Vánocích, kdy jich děti dostanou větší množství a cílí na nás různé reklamy, to však platí obzvlášť. V tomto článku se podíváme na 7 kategorií hraček, které jsou v souladu s poznatky o vývoji dětí a podložené reálnými výzkumy.

Pokud by vás zajímaly i konkrétní příklady hraček, které jsem v jednom českém hračkářství vybrala, můžete se podívat na celý díl newsletteru tady. Každá kategorie obsahuje několik mých tipů 🙂

Poznámka: Je důležité zdůraznit, že hračky samy o sobě nenahrazují rodiče a jejich přístup. Hraní si s společně s rodiči přináší výhody tím, že otevírá možnost dalších interakcí v nových kontextech a prostor pro „učení hrou“. Nejvíc je ale rozvíjí vaše pozornost, ne materiální hračky. Tak na to v předvánoční masírce nezapomínejme.

🪀🧸 Obecné vlastnosti kvalitních hraček

Studie TIMPANI (Toys that Inspire Mindful Play And Nurture Imagination) představuje rozsáhlý 10letý průzkum s cílem identifikovat hračky nejvyšší kvality. Studie spočívala v pozorování hry dětí ve věku 3 až 4 let. Výzkumníci hodnotili kvalitu dětské hry i jejich interakce s různými typy hraček. Našli 3 klíčové faktory, které byly těm nejkvalitnějším hračkám společné:

  1. Jednoduchost. Ta podporuje dětskou představivost i schopnost řešit problémy. Známá (a trefná) poučká říká, že čím více toho dělá hračka, tím méně toho pak dělá dítě. U hraček, které blikají a vydávají zvuky, děti podle autorů studie obvykle jen mačkali tlačítka.
  2. Hračky s otevřeným koncem. To je označení pro stavební kostky, modelínu, papír, zkrátka cokoli, z čeho může být cokoli nebo co lze využít více způsoby. Jejich multifunkčnost umožňuje dětem zkoumat nové způsoby hry, rozvíjet kreativitu a podle TIMPANI studie je i zabaví na delší dobu.
  3. Nerealistické hračky. To je trochu v rozporu s montessori poučkami, ale podle autorů právě ty hračky, které nevypadají jako něco z reálného světa, více inspirují k nápaditým využitím. Nejspíše proto, že dítě nemůže jednoduše okopírovat to, co už zná.

🏰 1. Kostky

Stavění z kostek je naprosto unikátní hrou. Jde často o první příležitost, kdy dítě může vytvořit něco nového z dílčích objektů (třeba věž). Zároveň se stavěním dostává zpětnou vazbu - když si neohlídá těžiště kostek, věž spadne. Tím se rychle zdokonaluje a mimoděk učí o fyzikálních zákonitostech. Podle studií kostky podporují kreativitu, prostorovou představivost, koordinaci oko-ruka i rozvoj jazyka. Pokročilost stavění z kostek u předškoláků souvisí s lepším učením matematiky bezprostředně i do budoucna. Navíc dělají zkušení stavitelé později větší pokroky ve čtení. Výhodou pro sociální vývoj zas je, že starší děti u stavění spolupracují.

🧩 2. Puzzle

Puzzle přispívají k rozvoji schopností jako je pozornost, paměť, rozlišování, porovnávání, vytváření souvislostí, sledování detailů, řešení problémů, kritické myšlení, vztah části vs. celku. Podobně jako kostky, i puzzle pomáhají dětem trénovat prostorovou představivost1 a tím zvyšují pravděpodobnost úspěchu v tzv. STEM oblastech (science, technology, engineering, mathematics). V téhle studii třeba frekvence hraní s puzzlemi mezi 2.-4. rokem předpovídala výkon v prostorové úloze ve 4,5 letech. Zajímavé zjištění studie bylo, že si chlapci i dívky hráli z puzzlemi stejně často, ale kvalita hry (daná obtížností puzzle, zapojením rodičů a používáním prostorového jazyka rodiči) byla u chlapců vyšší.

🐏 3. Figurky

Figurkami myslím miniatury zvířat, lidí nebo třeba vozidel. Podle výše zmíněné TIMPANI studie byly právě figurky jednou ze 2 vůbec nejlepších hraček spojených s vysoce kvalitní hrou předškoláků (ta druhá byly kostky). Figurky vlastně nutí děti hrát si „na něco“ neboli předstírat - musí si vymyslet, co dělají a říkají. Právě hra na něco je spojena s lepšími výkonnými funkcemi, rozvojem symbolického myšlení nebo chápáním perspektivy. Také se pojí s důležitým rozvojem emoční regulace a sociálních dovedností. Děti si spolu s rodičem či učitelem mohou skrz figurky „natrénovat“ náročné situace. Mimochodem to také pomáhá se strachy a úzkostmi u lékařů.

🥁 4. Výtvarné potřeby a hudební nástroje

Tvořivé vyjádření prostřednictvím umění je spojováno s emoční i psychickou pohodou dětí. Zdokonaluje jim jemnou motoriku a pomáhá i s vyjadřováním emocí a souvisí i s lepšími studijními výsledky. Muzikální dovednosti zas pozitivně ovlivňují rozvoj řeči, čtenářskou a matematickou gramotnost, kreativitu, soustředění, sebedůvěru a sociální dovednosti. Vědci ale zdůrazňují, že se musí jednat o pro dítě příjemnou činnost - nucení do hry na nástroje cestou není.

🎲 5. Deskovky

Klasické deskové hry mohou podle některých dat zlepšovat kognitivní funkce, mezilidské interakce i motivaci. Ve studii z roku 2008 vědci požádali předškoláky, aby vyjmenovali všechny stolní hry, které kdy hráli. Čím více jich dítě znalo, tím lepší byly jeho výsledky ve 4 oblastech: rozpoznávání číslic, počítání, umístění čísla v číselné řadě, porovnávání velikosti čísel. I podle další studie se stolní hry pojí s lepšími matematickými dovednostmi - musí se v nich ale házet kostkou, a ještě lepší je, když mají očíslované i hrací pole a děti nahlas počítají. U starších má podobný efekt hraní šachů (mimochodem další hra, ve které jsou holky neoprávněně diskriminovány).

🏃 6. Pohybové hračky

Fyzická aktivita má zásadní význam pro celkové zdraví a vývoj dítěte. Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí v USA doporučuje dětem alespoň jednu hodinu středně intenzivní až intenzivní fyzické aktivity denně. Pohyb dětem přímo rozvíjí motorické dovednosti, pozitivně ale ovlivňuje i kognitivní schopnosti, zlepšuje soustředění a pozornost. Po fyzické aktivitě v podobě hraní na hřišti se i předškoláci lépe učí nové věci.

📖 7. Knihy

S knihou nešlápnete vedle nikdy. Čtení knih s dětmi je ve studiích velmi konzistentně spojeno s jejich čtenářskými dovednostmi, rozvojem jazyka, chápáním gramatiky a předpovídá i pozdější schopnosti porozumění textu nebo velikost slovní zásoby.

👉 Závěr

Jak vidíte, výzkumy ukazují, že nejkvalitnější hračky, které mají největší potenciál děti vzdělávat a rozvíjet, jsou ve skutečnosti ty nejjednodušší. Konkrétními příklady jsou stavební kostky, puzzle, figurky, výtvarné, hudební nebo pohybové hračky, stolní hry a knihy. Podle výzkumů také platí, že když přijde na hračky, méně znamená více. Tzv. „chytré“ hračky proto vlastně vůbec chytré nejsou.

💪 JAK potenciál těchto hraček podpořit?

Asi tušíte, že sebekvalitnější hračka vždy nestačí, obzvlášť u těch mladších. Nejde ale náhodou podle studií dělat s výše vyjmenovanými hračkami něco, co jejich potenciál maximalizuje? 🤓🤔

  • Obecně je dobré řídit se věkovými doporučeními uvedenými u hraček, mají totiž opodstatnění v bezpečnosti i vhodnosti vzhledem k vývoji. Pokud byste chtěli co nejuniverzálnější typ hračky pro více věkových skupin, výzkum naznačuje, že dobrou volbou jsou: malá vozidla, výtvarné pomůcky, hudební nástroje.
  • Při stavění s kostkami a puzzle:
    Snažte se co nejvíce dětem popisovat, co v prostoru děláte („na“, „vedle“, „za“, „otočit“ apod.).
    Střídejte volné stavění se stavěním podle předlohy.
    Zkuste podporovat ve stavění chlapce i dívky stejně (co si budeme, dívky spíš víc - všichni okolo je od toho totiž budou zrazovat).
  • S figurkami sehrávejte různé situace - z běžného života nebo ty, které jsou pro dítě náročné.
  • U deskovek by měly děti u každého hodu nahlas počítat. Ideální je, když má i herní plán očíslovaná políčka a děti nahlas odpočítávají svou polohu (stojí na 5ce a hodí 3 → „6, 7, 8!“). Mimoděk tím sčítají. Nebála bych se dopsat do plánku čísla fixou.
  • U pohybových hraček má také vliv vaše zapojení. Obecně mají děti pohybu více, pokud jsou sami rodiče aktivnější.
  • V knížkách ukazujte obrázky, písmenka, vysvětlujte neznámá slova. Mluvte o úhlu pohledu různých postav i jejich pocitech, přirovnávejte to ke zkušenostem dítěte. Vhodnými otázkami také můžete u starších podporovat kritické myšlení (Jak by vypadal příběh z pohledu vlka? Opravdu je zlý? Nemá třeba hlad? A proč myslíš, že je Karkulka hodná?).

Děkuji za přečtení. Pokud vám dávají články o rodičovských tématech z pohledu objektivních vědeckých důkazů smysl, můžete začít newsletter odebírat nebo mě podpořit přímo na Forendors.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz