Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Trik, jak zvýšit svou přitažlivost: Inspirace ze světa zvířat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Photo Mix / pixabay.com

Pronikněte do tajů přitažlivosti pomocí zajímavých poznatků z etologie. Zjistěte, jak využít strategie používané zvířaty k získání pozornosti potenciální partnerky.

Článek

Vážení čtenáři, posaďte se a zpozorněte. Dnes probereme fascinující lekci z etologie, což je věda, která se zabývá chováním živočichů. Můj dnešní článek by mohl pomoci hlavně mužům zazářit ve světě randění. Představuji vám jev zvaný „mate choice copying“ což je vědecký termín pro situaci, kdy zájem samiček o samce vzroste, jakmile vidí, že o něj již některá samička projevuje zájem. Trochu otrocký překlad anglického termínu do češtiny by zněl napodobování výběru partnera.

Doma se na známosti tohoto jevu neshodneme. Můj partner tvrdí, že každý chlap ví, jak výhodné je být obklopen atraktivními ženami. Já, skeptičtější, jsem se rozhodla podělit o tuto strategii s vámi. Možná vám pomůže v lásce nebo alespoň k tomu mít u žen větší úspěch.

Trocha zjednodušené teorie ze světa zvířat

„Mate choice copying“ označuje jev, kdy samice podvědomě preferují samce, který je již „schválen“ jinými samicemi. Je to jako když jste na dovolené a uvidíte frontu lidí před steakovou restaurací – automaticky předpokládáte, že musí mít nejlepší steak ve městě, že jo?

Vzpomínám si, že na Přírodovědecké fakultě UK náš profesor etologie toto chování ve zvířecí říši shrnul následujícím stylem: V situaci, kdy je jeden sexuální partner evidentně preferován ostatními samicemi, je pro samici lepší věřit většině než jen sobě. Proč? Protože (z pohledu samice) „co když já jsem ta, co má špatné instinkty a ostatní samice (zvlášť když jsou to ty krásné) mají ty správné instinkty nebo jednoduše víc informací než já“. Co když je ten jimi preferovaný partner geneticky opravdu výhodný! Nemohu přeci zůstat pozadu a nechci ztrácet čas pářením s těmi druhořadými!

Fenomén byl zjištěn u mnoha různých zvířecích druhů včetně bezobratlých, ryb, ptáků a savců, přičemž většina studií se soustředí na samice a jejich výběr samců.

Je to ale také strategie, která šetří samici energii a čas při výběru partnera, protože ne všechny samice jsou stejně schopné vybrat si kvalitního samce. Tato taktika umožňuje méně zkušeným (např. mladým) samicím učit se od zkušenějších a tím zvyšovat kvalitu genů v populaci. Je účinná hlavně v situacích, kdy je málo času, jako například ke konci pářící sezóny.

A funguje to takto i u lidí?

Jev je dobře vědecky podložený ve zvířecí říši a mnohé vědecké studie ukazují, že ani lidé mu nejsou cizí. Ženy mohou vnímat muže jako atraktivnější, pokud jsou populární mezi jinými ženami. Je-li muž ve vztahu s atraktivní partnerkou, tak už jen toho samo o sobě mu v očích ostatních žen jasně vylepšuje jeho přitažlivost a reputaci. Tento instinkt má kořeny v evoluční psychologii, kde ženy vyhodnocují muže oceňované ostatními jako vhodnější partnery. Přesto je třeba si uvědomit, že u lidí hrají roli i další faktory, a tak to není jediný determinant při výběru partnera.

Jak tento poznatek využít?

Milí muži, zapomeňte tedy na drahé vozy a značkové oblečení jako symboly společenského statusu. Jak jsem již zmínila výše, jasným pozitivním signálem může být, když je muž ve vztahu s atraktivní partnerkou (a je celkem jedno, o jak „kvalitní“ vztah se jedná). Celkově by vám mohlo pomoci být viděn v příjemné společnosti, být oceňovaný přáteli, kolegyněmi či rodinou.

Je to pro muže jako kdyby měl nad sebou zářící pětihvězdičkovou recenzi platnou ve světě randění. Přesto je ale důležité zůstat autentickým. Nejde o to hrát si na playboye, ale být upřímný ve vašich zájmech a postojích. Tím přirozeně přilákáte ty správné partnery.

Příště, když vyrazíte mezi lidi, nezapomeňte na to, že váš doprovod může hrát roli ve vašem vnímání ostatními. Strategie „mate choice copying“ by vám mohla otevřít dveře k úspěchu.

Vlastní zkušenost

Když se snažím vzpomenout, jestli na mě někdy v minulosti tento fenomén jako na ženu zapůsobil a „zblbnul mi mozek“. No a musím přiznat, že si vybavuji pár situací, kdy tomu tak mohlo být.

Také si z dřívějška vybavuji pár situací, kdy mě oslovila slečna (např. na toaletách nebo na baru) a ptala se mě na mužského protějška, se kterým jsem trávila daný večer. V tu dobu jsem si to nespojila právě s jevem „mate choice copying“, který jsem znala jen z hodin etologie, ale zpětně si říkám, že je možné, že to byl právě důsledek tohoto jevu.

A jaké jsou vaše zkušenosti s tímto fenoménem? Všimli jste si toho někdy vědomě?

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz