Hlavní obsah
Rodina a děti

Ach, ty výtahy! Cestování MHD s kočárkem je jen pro silné povahy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay.com

Po dvou letech cestování hromadnou dopravou s kočárkem už mě nic nepřekvapí. Plné výtahy, obsazené sedačky, zablokované místo prostoru vyhrazeném pro kočárky. A když dítě řve, hned je oheň na střeše.

Článek

Jsem matka v Praze a ačkoli mám auto, s dvouletým synem se nejčastěji přepravuji městskou hromadnou dopravou. Ano, jsem jedna z nich. Matka s kočárkem, co na vás najede kočárkem, když stojíte v prostoru vyhrazeném pro stání právě s kočárky.

Dřív jsem se snažila mile upozorňovat a prosit, zda by mi cestující uvolnili místo, po dvou letech už mě nějaká zdvořilost lehce přešla a nebojím se použít násilí.

Protože prostě proč? Proč když je v celé tramvají nebo autobuse volno, musí stát pět lidí zrovna v prostoru pro kočárky? Proč si musí cestující zásadně sedat na místa, které jsou jediné vyhrazené právě pro matky? Možná vás to nenapadlo, ale když si zaparkujete dítě s kočárkem v jedné části dopravního prostředku, nechcete sedět v jiné části. Nedej bože, když by se dítě rozbrečelo. To by bylo zase šílených pohledů, jak je matka nezodpovědná a jak si dovolila po celodenních obchůzkách sednout, aniž by na dítě viděla.

A kapitola sama o sobě jsou výtahy do metra.

Jako bezdětná jsem ani nevěděla, kde nějaké výtahy jsou a nenapadlo mě to vůbec řešit. V drtivé většině stanic jsou eskalátory, takže není důvod vyhledávat nějakou alternativu, a to mám z jezdících schodů lehkou fóbii a nejednou se mi stalo, že jsem sama nenastoupila. Navíc jezdit veřejnými výtahy není rozhodně žádná slast a u některých stanic, zejména pak v centru, je to pachový zážitek, který bych si s radostí odpustila.

Ovšem s kočárkem je to samozřejmě jiný příběh. Výtahy jsou přímo dělané pro lidi se sníženou pohyblivostí a pro kočárky. Tak proč v nich jezdí tolik cestujících? Ještě dokážu pochopit cizince, nebo když je výtah opravdu hodně stranou a lidé to z něj mají třeba blíže domů. Ale tak snad vidí, že když na výtah čeká matka s kočárkem, pustí jí přednostně, ne?

Ne. Nepustí.

Nejednou se mi stalo, že se do výtahu přede mnou nahrnulo více cestujících a pak se na mě významně dívali, jestli se je pokusím prorazit. Asi bych tam měla nakráčet, ale na to nemám ani já žaludek. A matky mají přeci nekonečně času, tak si počkáme na další, vždyť je přeci logické, že lidé pospíchají z práce nebo na nákup a mají mnohem větší právo být venku dříve než matka. Nedej bože, když dítě ječí a oni by museli poslouchat ty dvě minuty řev cizího dítěte. Matka si to užije s radostí sama. Jednou na mě dokonce nějaká paní (nezdálo se, že by měla zdravotní obtíže) zírala a mačkala na tlačítko dveří, aby se co nejrychleji zavřeli a já jsem snad k ní, do jinak prázdného výtahu, nenastoupila.

Nechápu to. Dřív jsem se tomu dokázala zasmát, když v prázdné tramvaji stál jediný cestující právě v prostoru pro kočárky. Neposunul se ani o centimetr a ještě si vyndal svačinu a drobil mi na dítě. Co jsem měla dělat? Tak snad viděl, že to není ideální, ne? I tak se neposunul, neřekl slovo omluvy, a ještě mě sledoval, jako by to snad byla nějaká hra.

Prosím vás, většina matek opravdu nejezdí městskou hromadnou dopravou pro zábavu. Buďte trochu ohleduplní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz