Hlavní obsah
Názory a úvahy

Ministr Bek ztratil důvěru svého resortu a zpět ji získá těžko

Foto: Pixabay

Ministr školství Bek vydal na Seznam Médium článek, kde se pokouší uvést na pravou míru situaci ohledně školského rozpočtu, proti kterému se ohrazují nejen ředitelé škol. Důvěru svých lidí už ale nemá, jeho obhajoba neuspěje.

Článek

Mikuláš Bek je ministrem školství od května 2023, tedy nemá za sebou ještě ani rok v čele resortu, přesto je mnohými velmi ostře kritizován a objevují se požadavky na jeho odvolání. Kritika nepřichází jen ze strany škol, odborů a opozice, ale také z řad koalice, dokonce i některých spolustraníků. To není pro ministra školství dobrá pozice.

V posledních týdnech největší kritika přichází v souvislosti s digitalizací přijímacích zkoušek a zejména se školským rozpočtem. Ředitelé škol se cítí podvedení, protože jim chybí peníze na platy nepedagogických pracovníků, které jsou dlouhodobě podfinancované a o svého ministra se nemohou opřít. Opakovaně totiž veřejně říká, že jim nerozumí. A v tom je možná zakopaný pes.

V úterý se na Seznam Médium objevil článek, kterým pan ministr vysvětluje situaci ohledně rozpočtu. Tedy nevysvětluje, spíše obhajuje sám sebe.

Čtenář se dozvídá, že vláda by měla najít prostředky a situaci uklidnit. S první částí nemohu než souhlasit, ale uklidnění jsem od počátku očekávala od svého ministra. Nepřišlo. Ve všech veřejných projevech opakovaně školy poslouchají, že on sám udělal sám maximum, že v podstatě všechno je v pořádku, že školství není jediná priorita vlády. O tom, že není jedinou prioritou, může mluvit předseda vlády, ale rozhodně ne ministr školství, protože právě pro něj by školství mělo být tou jedinou a hlavně nejdůležitější prioritou. To, že každý kousek rozpočtu bude v současné krizi předmětem dohadů, diskuzí a přetahování, je pochopitelné a jasné. Šetřit se musí, opasky je potřeba utáhnout a dát zemi dohromady. A právě ministr školství by měl být tím, kdo by měl vládě předkládat důvody, proč utahovat je v už tak podfinancovaném školství, je špatným krokem. Možná by se mu ani tak nepodařilo získat finance, ale rozhodně by měl důvěru svých lidí, jejich podporu a v neposlední řadě i jejich voličské hlasy, kterých ve školské veřejnosti není málo.

Ministr Bek se ohradil proti kritice Markéty Pekarové Adamové z TOP 09 i proti kritice hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby a vyjmenoval tři příčiny současné situace. Všechny tři opět ukazují na jeho obvyklou rétoriku - „Já (případně STAN) jsem se snažil, dělal jsem to dobře, ale chyby dělají ostatní.“

A tak se vysvětlování pomalu jako vždy mění na politickou přestřelku, ve které je nejen školský rozpočet tím posledním, o co tady jde. V přímém přenosu se vláda vzájemně napadá, pětikoalice se pomalu rozpadá a svojí velmi špatnou komunikací bohužel uvolní místo těm, proti kterým bojovali.

Ale zpět k ministrovi školství. K jeho třem příčinám současné situace by měl přidat ještě jednu, tu dle mého názoru velmi podstatnou. Vlastní způsob komunikace, protože to je příčina, která ho připravila o důvěru většiny ředitelů, učitelů a školské veřejnosti.

Mikuláš Bek není vidět ve školách, školkách ani jiných školských zařízeních. Nemluví s řediteli škol, s učiteli, neposlouchá je. Ve svých projevech je velmi často arogantní a veškerá jeho obhajoba je zaměřena na jeho vlastní osobu, na otázky neodpovídá přímo, často zmiňuje, že školy ho jen nepochopily, a ve chvílích, kdy mu dochází slova, začíná používat odborné termíny, kterým běžný člověk nerozumí, což ukázal například minulý týden v Otázkách Václava Moravce.

Školství potřebuje ministra, který za ně bude bojovat, a který jim rozumí. Měl by znát praxi všech typů škol a jejich potřeby, měl by si trvat na navýšení rozpočtu a nahlas říct, že 130% ve mzdách učitelů je pouze chiméra, kterou se neustále dráždí veřejnost, měl by si stát za tím, že podpora kvalitního školství je největší a nejlepší investicí do budoucna naší země, měl by být hrdý a poukazovat na to, co některé školy dokázaly a každý den dokazují. Pokud by tohle dělal, možná by nevybojoval 800 miliónů pro nepedagogické pracovníky, ale měl by důvěru a podporu, kterou pro své udržení se v pozici ministra školství potřebuje.

Zdroje:

https://medium.seznam.cz/clanek/mikulas-bek-rozpocet-skolstvi-vydali-jsme-se-delsi-zato-horsi-cestou-47331

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz