Článek
Vždy se říkalo, že mladí voliči inklinují k levici. A když zestárnou, začnou mít rodiny, stávají se z nich pravicově smýšlející. Zdá se, že tohle už neplatí. Jakoby levicovou politiku odmítali už od útlého mládí. A spíše inklinovali k pravici. Ale jiné, než reprezentuje v Německu CDU a v Česku koalice Spolu reprezentovaná jak ODS, tak TOP 09.
Právě „topka“ to na mladé zkoušela a snažila se být pro ně přitažlivá. V roce 2010 to byl Karel Schwarzenberg, tak jako o tři roky později, kdy kníže dostal číro a studenti ho s ním nosili na placce přišpendlené na batohu, bundě, saku či mikině. Byla snaha takto stranu TOP 09 omlazovat. Tehdy cílila na prvovoliče z generace Y, tedy miléniály.
O čtyři roky později už to zkusila přímo s představitelem generace Y. Dominik Feri ovládal sociální sítě, měl velkou fanouškovskou základnu. Kvůli této „politické devíze“ s ním Spolu počítalo i do voleb 2021. Kvůli známým důvodům byl stažen z kandidátky a odešel i z TOP 09.
Mladé voliče umělo získat Spolu
Přesto se Spolu podařilo na podzim 2021 aktivizovat i mladé voliče, navíc jejich podporu získala koalice Pirátů a Starostů. Ovšem zrovna Piráti, jako levicovější část předvolební koalice, nakonec neuspěli a byli konzervativnějšími Starosty „vykroužkováni“.
V předvolební kampani do poslanecké sněmovny v roce 2021 hnutí ANO zaměřilo pozornost cíleně na Piráty a vykreslovalo je jako levicovou politickou stranu koketující se socialismem a komunismem. Hnutí se tak snažilo umírněnější voliče sociálních demokratů získat k sobě a tehdejší ČSSD voliče doslova „vysálo“.
U letošní předvolební kampaně vidíme opačný trend. ANO, a konkrétně Andrej Babiš, nově cílí na prvovoliče, u kterých ví, že když je připočte ke stabilní skupině seniorů, tak mu to přinese nějaké to procento navíc. Proto lavíruje mezi levicovou a pravicovou politikou. Samotný Babiš to označuje jako „catch all party“.
ANO i Motoristé chtějí získat voliče z generace Z
Volby 2025 jsou zajímavé i tím, že se jich účastní hodně generací. Ti nejstarší z baby boomers, čili boomeři. Dále početná generace X, v Česku také nazývaná jako Husákovy děti. Pak miléniálové z generace Y, kteří v roce 2025 již tvoří převážnou část populace v produktivním věku.
A následují i prvovoliči z generace Z, tzv. zoomeři, tedy lidé narození v letech 2000 až 2010. Rodiči generace Z jsou typicky zástupci generace X.
Generace Z je známá životem online a v rychlém tempu, spojeným s okamžitým sdílením myšlenek a poznatků na různá témata, pomocí různých médií a produktů. Je vysoce propojená, takže mnozí z této generace po celý život využívají komunikační a mediální technologie jako internet, rychlé zasílání zpráv, mobilní telefony a sociální sítě, typicky Instagram a TikTok. Tím si vysloužili přezdívku „digitální domorodci“. Internet mají všude s sebou v mobilním telefonu.
Donald Trump ukázal cestu k mladým voličům
Tohoto trendu využil v USA především Donald Trump, který dokázal aktivizovat voliče především přes sociální sítě. I kvůli tomu si založil vlastní sociální síť Truth Social, přes kterou komunikuje denně a oznamuje na ní i všechna podstatná sdělení. Přizpůsobil tomu i slovník - píše krátce, jasně, výstižně.
A zatímco mileniálové z generace Y slyší na woke tematiku, Donald Trump zastupující konzervativce a pravicově smýšlející voliče, se rozhodl oslovit zejména starší a paradoxně mladší voliče tím, že se rozhodl dělat pravý opak k woke.
Pro levicově smýšlející osoby má spíše pozitivní význam, znamená (pro ně) progresivitu a odklon od starých pořádků. Z pohledu pravice přináší woke kultura přehnanou politickou korektnost, slovo se proto stále častěji objevuje jako urážka.
Elektromobily jako předvolební téma
V Česku se spojení „woke culture“ překládá jako „uvědomělý přístup/kultura“ s narážkou na užívání slova „uvědomělý“ za minulého režimu před rokem 1989 (např. uvědomělý svazák). Spojení je často užíváno s nádechem ironie či zlehčení.
K woke v Evropské unii patří i tematika Green Deal. Přestože toto téma bylo důležité i pro volby v roce 2021, všechny strany se mu vyhýbaly. Předvolební koalice Spolu i Pirátů a Starostů měly jedno jediné předvolební téma Antibabiš. Napak ANO útočilo především na Piráty s cílem je oslabit a vykreslit je jako nebezpečné levicové uskupení propagující i woke kulturu.
Ke Green Dealu patří i elektromobilita. A právě tady hnutí ANO i uskupení Motoristé našlo těžiště předvolební kampaně.
Záchrana tradičního spalovacího motoru v zemi, kde výroba aut a na ně navázaný dodavatelský řetězec, tvoří podstatnou část zaměstnanosti, HDP i bohatství zaměstnanců právě z generace X a Y, je jasné předvolební téma. A toho se ANO a Motoristé nechtějí vzdát.
Podobně to bylo v prezidentské předvolební kampani Donalda Trumpa v USA, kde vedle kritiky woke kultury se zaměřil na automobilový průmysl. Současná celní válka je jen plněním předvolebních slibů.
Filip Turek je pro generaci Z atraktivnější než Andrej Babiš
Potíž je v tom, že zatímco ANO a Andrej Babiš v kritice woke kultury mohl být s Donaldem Trumpem ve shodě, u celní války na automobily z Evropy do USA už je to komplikovanější. V Česku se sice žádné auto pro USA nevyrábí, ale je tu dodavatelský řetězec a především Volkswagen Group, do kterého Škoda Auto patří, je jedním z hlavních hráčů na poli aut v USA. Navíc Trumpova hospodářská politika je kromě Číny zaměřena právě i na Německo, které je exportní zemí právě do USA. A česká hospodářská ekonomika je s tou německou pevně svázána.
Motoristé a jejich hlavní mediální tvář Filip Turek tohle neřeší. Zaměřuje se na automobilismus jako takový, kritizuje Green Deal i woke témata, prosazuje spalovací motor na úkor elektromobility. Dělá to instagramovým a tiktokovým mediálním způsobem. Vyšlo to u předvolební kampaně do Evropského parlamentu, pravděpodobně to vyjde i v rámci kampaně do poslanecké sněmovny.
A právě Motoristé cílí na generaci Z a prvovoliče. Vzhledem k tomu, že to dělá Filip Turek, představitel generace Y ve věku 39 let, který reprezentuje i rodiče z generace mileniálů, je mnohem atraktivnější a uvěřitelnější než Andrej Babiš či Alena Schillerová, kteří rovněž na Instagramu a TikToku se snaží oslovovat nejmladší voliče.
AfD i Levice v Německu našla recept pro generaci Z
Když se podíváme do sousedního Německa, zjistíme, že to, co se daří ANO a Motoristům, úspěšná je v tom AfD, tedy Alternativa pro Německo. Ta poprvé vede s 26 procenty. I když není v nově utvářené koalici po letošních předčasných volbách do spolkového sněmu, má u německých voličů velkou podporu.
Volební potenciál AfD je nad 30 procenty. Největší rezervoár potenciálních hlasů má AfD mezi příznivci CDU a CSU, z nichž 13 procent si dokáže představit, že příště už by volili Alternativu pro Německo.
Pokud se podíváme na mladé voliče v Německu, ti volili buď levici (strana Die Linke, česky Levice), nebo pravici, spíše tu krajní, tedy právě AfD.
Ve věkové skupině 18 až 24 let Levice získala 26 procent a AfD 21 procent. Právě u Levice byla tahounem kampaně Heidi Reichinnek. Její videa na TikToku měla milionová shlédnutí.
To AfD bodovala u mladých voličů především obavami z nedostupného bydlení a dalšími tématy spjatými s ekonomikou. Tím AfD získala na svou stranu voliče i Zelených. Navíc mladí voliči maji tendenci volit opoziční strany a ty, které nebyly ve vládě.
AfD se pochopitelně zaměřila na útoky v německých městech a na migraci. Kromě toho AfD vedla úspěšnou kampaň na sociálních sítích. V té souvislosti se v Německu dokonce hovořilo o tom, že algoritmy upřednostňovaly pravicový populistický obsah.
Navíc je tu střet generací. Výsledek voleb ukazuje významnou polarizaci generací. 19letý Maxmilián z Augsburgu pro televizi ZDF uvedl, že i přes neúčast AfD ve vládě zůstává optimistický: „Jsme další generace, takže si myslím, že je na nás, abychom něco změnili.“