Článek
Sociální sítě jsou místem, kde i pánové z top byznysu jsou schopni sklouznout k debatě jak vyšité z putyky čtvrté cenové skupiny. Racionální debata se vytratí a přelije se v proud emotivních výkřiků, které zastří docela zásadní téma.
Naposledy se to povedlo šéfovi pražské Slavie. Jaroslav Tvrdík je známý tím, že na sociální sítě píše to, co si opravdu myslí nebo ví, ačkoliv ne vždy je to vhodné. Jakoby zapomněl na manažerskou intuici a spíše se vrací do role politika, kterým byl. Jenže za jeho politické éry nebyly sociální sítě, a tak si to vynahrazuje jako šéf fotbalového klubu. A vychutnává si mediální zásah svých sdělení…
Jenže je tu ještě jeden aspekt. Střet generací.
Zatímco ve Slavii je nyní tandem dvou pánů, kteří byli mladí a draví v 90. letech, ve Slovanu Liberec nastupuje nová generace. Ta, která 90. léta nepamatuje a má jiný pohled na svět.
Na svět, ve kterém něco vybudujete od nuly. Je to inovativní, dáte tomu značku a díky marketingu získáte sympatie a současně ekonomický a obchodní úspěch.
Tvrdík má zkušenosti. Ztrácí dravost, kterou nahrazuje ironií?
Slavia Praha a Slovan Liberec jsou dva prvoligové kluby, které jsou v jiném bodě svého vývoje.
Jaroslav Tvrdík toho hodně dokázal. Postaral se o znovuzkříšení Slavie a vytáhl ji opět do evropských pohárů, kde je schopna postoupit i ze základní skupiny. Dokonce zvládl najít nového perspektivního partnera, který klub dokáže finančně stabilizovat. Na vše ostatní si majitel Pavel Tykač ponechal právě Jaroslava Tvrdíka.
Ten prozradil, že ve Slavii chce být ještě pět let. „Jestliže klub bude měnit cíle a majitel si nebude přát mě odvolat a vyměnit, považuji za nutné dodržet to, co jsem mu slíbil, aby klub koupil. To znamená, že klub ještě pět let povedu. Zrovna tak nesmírně oceňuji, že od samého začátku na tohle přistoupil Jindřich Trpišovský,“ uvedl Tvrdík.
Jinými slovy nový majitel Slavie potřebuje Tvrdíka na „překlenovací dobu“ pěti let. Což je dobře i špatně zároveň. Proč?
Ukážeme si to na následujícím příkladu. Nový majitel Slovanu Liberec Ondřej Kania promluvil o svých plánech se Slovanem, Jaroslav Tvrdík je následně zhodnotil ironicky a do všeho zamíchal i novou předsedkyni představenstva v libereckém klubu.
Bojí se Tvrdík dravé konkurence?
Je zcela přirozené, že vrcholoví manažeři při nástupu do funkcí mají velké plány a cíle. Úspěch se měří tím, zda se plány promění v realitu a ekonomický úspěch. V případě Slavie a Tvrdíka se to povedlo.
V roce 2022 Slavia změnila vizuální identitu, rozhodla se šlápnout do marketingu a změnila majitele. Letos si zahrála v Evropské lize s AC Milán. A se Spartou se přetahuje o první místo v ligové tabulce.
Když si Tvrdík zvykl na to, že liga je v podstatě o Slavii, Spartě a Viktorii Plzeň, najednou se objeví „jakýsi“ Ondřej Kania. Pro „velké kluky“ je to jako zjevení, neboť ve věku nového majitele Slovanu Liberec mají dcery a syny či v případě Tvrdíka i zetě.
Tady prostě naráží velké ego staršího pána, kterému se postaví velké ego mladého pána. Rozdíl je v tom, že starší pán už chce udržovat vydobyté pozice, zatímco ten mladý pán je připraven jít do dravého protiútoku.
A v tom je jádro problému.
Střet ega staršího pána a mladého pána odsouvá racionální debatu o kvalitě ligy
Ukažme si to na komunikaci Jaroslava Tvrdíka na síti X.
Ondřej Kania se oficiálně stal většinovým vlastníkem Slovanu Liberec. V rozhovoru pro klubový web odpovídal na otázky fanoušků, kde kromě jiného mluvil o ambicích nebo rozpočtu Slovanu v nové éře.
Ačkoliv se Tvrdíka nikdo na nic neptal, šéf Slavie vyťukal na klávesnici tato slova, která zvěčnil na sociální síti. „Ondřej Kania je bůh. Já usiluji o reformy českého fotbalu, on má hned aspiraci na lídra středoevropského fotbalu. Za 130 milionů udělat každý rok evropské soutěže a konkurovat třem týmům, které dokázaly každý postoupit ze základní skupiny své evropské soutěže, to bude do učebnic. Prostě borec, který poutá pozornost a baví,“ uvedl Tvrdík.
Jaroslav Tvrdík, ačkoliv si to zřejmě sám vůbec neuvědomuje, na sebe těmito slovy řekl více veřejnosti, než asi chtěl. Rozhodl se zřejmě zahájit negativní komunikační linku PR směrem k novému majiteli Slovanu Liberec. A pokud to nebylo plánované, ale jen tak emotivní výstřel, tak je to spíše ještě horší.
Jaroslav Tvrdík prostě ukázal, že je klasickým stárnoucím mužem, kterému se vdala dcera a zatímco na zetě má „páky“, tak stejně starý mladý pán je najednou jeho soupeřem ve fotbalovém byznysu, který má jasnou vizi.
Jaroslav Tvrdík prostě jen dostal strach. Možná jen doufal v to, že těch následujících pět let ve Slavii si bude užívat tvrdě odmakaného úspěchu. Jenže se tu objevil někdo, kdo partu tří klubů chce rozšířit o další celek. Chce zvýšit návštěvnost, vytvořit marketingovou mašinérii, zatraktivnit hráčský kádr, být v čele ligové tabulky a hrát evropské poháry.
Kania brání manželku před Tvrdíkem
Pokud by to vše bylo v byznysové rovině, tak to lze pochopit. Jenže Tvrdík to nevydržel a „otřel“ se i o 28letou manželku nového majitele Slovanu Liberec.
„Baví mě celý den. Když třeba na Ligové grémium LFA poslal za Liberec svoji manželku. To bych doma zkusil i navrhnout jen jednou. Prostě osvěžující,“ reagoval Tvrdík.
Na to už reagoval i Kania, který přitom dřív slíbil, že až se stane oficiálním vlastníkem Slovanu, tak s komentováním na sociální síti přestane. Tentokrát ale podle svých slov reagovat musel. „Petra je inženýrka ekonomie s červeným diplomem, v 28 letech vysoce postavená auditorka největších bank v ČR a SK, která dohlíží jako předsedkyně představenstva na naši společnou čtvrtmiliardovou investici. Byla jediná žena na grémiu LFA. Věřím, že jich tam v budoucnu bude víc,“ uvedl Kania.
A Tvrdíkovi ještě s dovětkem napsal: „Potvrzuji slova paní předsedkyně. Doma jsem mezitím uklidil a šel jsem nakoupit.“
Prostě střet generací jak vyšitý. Jaroslav Tvrdík zřejmě nepochopil změnu doby…
Je Kania naivní, nebo opravdu svěží vítr v české lize?
Co Ondřej Kania řekl, že to Tvrdíkovi stálo za to, aby se „ztrapňoval“?
Kania na klubovém webu kromě jiného opakuje, že chce, aby se Slovan pravidelně dostával minimálně do předkol evropských pohárů a že by se v Česku měl srovnávat se Slavií, Spartou a Plzní. Právě na tato slova původně Tvrdík reagoval.
Podle nedávného odhadu deníku Sport pražská Slavia hospodaří s celkovým ročním rozpočtem kolem 800 milionů korun, Sparta je na 750 milionech a Plzeň na 300 milionech korun.
„Očištěno o náklady na přestupy a mládež plánujeme rozpočet nákladů klubu na úrovni přesahující 130 milionů korun. Zásadní bylo, a s Honzou Nezmarem jako s novým generálním ředitelem jsme si to řekli, že jako majoritní akcionáři s mou ženou nebudeme trvat na tom, aby v prvních dvou sezonách bylo pozitivní saldo přestupové politiky,“ uvedl Kania.
A zároveň dodal, jak toho chce dosáhnout.
„Jinými slovy, pokud zvládneme dobře prodat, jsme všechny peníze připraveni investovat zpátky do nákupu nových hráčů. Kdybychom přidali i tyto položky, rozpočet se navýší o další desítky milionů korun, ale vždy jde o aktuální rozhodnutí,“ řekl Kania.
Dodal, že klub udělá vše pro to, aby dostal na stadion víc fanoušků. Nechce jít ale cestou rozdávání vstupenek zdarma. K tomu má pomoci i nový ředitel obchodu a marketingu Štěpán Hanuš, který dřív působil jako mluvčí LFA nebo šéf marketingu v sousedním FK Jablonec. V plánu v Liberci mají i rebranding.
Kania chce vyzkoušet recept ze západní Evropy
Ondřej Kania přitom neříká nic jiného než to, co vidí v západní Evropě. Postupuje stejně, jako u svého podnikání ve školství. Chce aplikovat to, co funguje jinde. A že ten obchodní model funguje, je zřejmé.
Je sympatické, že někdo chce v českých podmínkách realizovat úspěšný model ze zahraničí. Říká se tomu benchmarking. Je to nástroj strategického managementu, se kterým poprvé přišla firma Xerox Corporation na počátku 80. let 20. století.
Jedná se o nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro toto měření, za účelem definovat cíle zlepšování vlastních aktivit.
My nevíme, které kluby si Ondřej Kania vybral jako ty, ke kterým se chce přiblížit. Možná je to Bayer Leverkusen, který nečekaně „zatápí“ Bayernu Mnichov, který je obdobně šokován jako asi nyní Jaroslav Tvrdík.
Fotbalové kluby v západní Evropě zvyšují kapacitu stadionů, investují do marketingu, do merchandisingu. Čím více fanoušků, tím více peněz.
Je čas zúžit první ligu a vytvořit top kluby s větším zásahem fanoušků
V předešlém sportovním komentáři jsem popsal, proč má být první fotbalová liga zúžena ze 16 aspoň na 12 týmů.
Cílem je zvýšit atraktivnost ligy, počet fanoušků, více peněz pro top kluby. Je sympatické, že Slovan Liberec chce pod novým majitelem být opět tam, kde byl. Klub ze severu Čech byl třikrát mistrem ligy (2001-2002, 2005-2006, 2011-2012). Hrál i evropské poháry.
Bylo by sympatické, kdyby se nyní objevili další noví zájemci o pozvednutí české ligy. Slavia i Sparta totiž potřebují dravé soupeře na domácím hřišti, aby pak při zápasech jako v Miláně či Liverpoolu nevypadali jako kluby z ligové soutěže, která nemá adekvátní kvalitu.
O tom by měla být celospolečenská debata fotbalové veřejnosti. A lidé jako Jaroslav Trvrdík či Ondřej Kania mají být těmi, které tyto debaty nastartují a budou je moderovat. Ne se „poštěkávat“ na sociální síti, kdy starší táta se zkušenostmi kárá mladšího syna s nadšením a pořád mu chce určovat, co a jak má dělat.
Pak to vypadá, že Tvrdík je jak Vladimír Menšík ve filmu z roku 1980 Půl domu bez ženicha.