Hlavní obsah
Knihy a literatura

Atomové návyky - kniha, která není o elektrárně

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Image by Racool_studio on Freepik

Víte, jak to chodí. Nový rok, nové já. A jakmile uplyne pár týdnů, v lednu už to vypadá, že se moje novoroční předsevzetí vypařila stejně rychle jako moje peníze na výplatní pásce.

Článek

Představte si ale, že existuje kniha, která vám slibuje změnu života pomocí malých, jednoduchých kroků. Ano, mluvím o knize „Atomové návyky“ od Jamese Cleara.

Na první pohled to vypadá jako další z řady motivačních knížek, které vám slibují zázraky. Ale neodsuzujte ji hned. Už její název napovídá, že tady půjde o něco jiného. „Atomové návyky“ – v podstatě to znamená malé změny, které mohou vést k velkým výsledkům. A teď nemyslím malé změny typu „dnes si místo čokolády dám brokolici“. Myslím tím opravdu miniaturní změny, které si sotva všimnete, ale které mají časem velký dopad.

James Clear má talent na vyprávění. Každou kapitolu protkává příběhy a příklady, které vám okamžitě uvíznou v hlavě. Ať už jde o olympijského atleta, který si díky malým návykům vylepšil svůj výkon, nebo o běžného člověka, který se rozhodl přestat kouřit. Clear má dar, že vás jeho příběhy vtáhnou a vy si říkáte: „Sakra, když to zvládl on, tak proč ne já?“

Celá kniha je rozdělena do čtyř základních zákonů tvorby návyků: Učinit to zřejmé, Učinit to přitažlivé, Učinit to snadné a Učinit to uspokojující. Tyto zákony nejsou žádná rocket science, ale jakmile je začnete aplikovat na svůj život, začnou se dít věci. Já osobně jsem začal s jednoduchým návykem – každý den si hned ráno vypiji sklenici vody. Zní to banálně, ale postupně jsem k tomu přidal další malé zvyky a najednou se moje rána stala produktivnějšími.

Clear navíc mluví i o tom, jak se zbavit špatných návyků. A tady musím říct, že se to občas četlo skoro jako by mi autor viděl do hlavy. Věděl přesně, proč mám problém s tím, že večer sním celou pizzu na posezení (a ne, není to jen proto, že pizza je prostě božská). Jeho rady, jak odstranit špatné návyky, jsou praktické a realistické. Žádné nesmysly typu „prostě přestaň“. To by zvládl říct i můj soused, a to mu chybí přední zuby.

Jedním z největších přínosů knihy je její praktičnost. Clear nehlásá jen teorie, ale dává konkrétní návody, jak se do toho pustit. Můžete si třeba vytvořit tzv. návykové mapy nebo záznamy o pokroku. A když jsem se jednou vrátil k těmto zápiskům po několika týdnech, byl jsem překvapený, jak moc jsem se vlastně posunul. To vám pak zvedne náladu lépe než tři šálky kávy.

Humor v knize je také nezanedbatelný prvek. Clear ví, že změna není jednoduchá, a tak se vás snaží pobavit a motivovat zároveň. Občas jsem se přistihl, že se nahlas směju, což je u knížek tohoto typu poměrně vzácné. Když se totiž snažíte měnit své návyky, hodně záleží na tom, abyste si dokázali udržet dobrou náladu a neztráceli chuť pokračovat. Clearovo vtipkování vám v tom hodně pomůže.

A teď k tomu nejdůležitějšímu – opravdu tahle kniha funguje? Řeknu to takhle: pokud čekáte, že po přečtení knihy se váš život změní přes noc, pak budete zklamaní. Ale pokud si vezmete k srdci to, co Clear radí, a začnete postupně a vytrvale, pak si myslím, že vás čekají příjemné výsledky. Kniha vás totiž nenutí k obrovským skokům, ale k drobným krůčkům. A ty krůčky se časem sečtou.

Pro mě osobně bylo čtení „Atomových návyků“ takovým malým zjevením. Zjistil jsem, že změna je možná, když na to jdu chytře a pomalu. Že nemusím být superhrdina, abych dosáhl svých cílů, stačí být jen trošku důsledný. A taky jsem zjistil, že někdy i banální rada může vést k velkým změnám.

Takže pokud hledáte způsob, jak změnit své návyky a nejste zrovna fanoušci radikálních změn, „Atomové návyky“ by pro vás mohly být to pravé. Je to praktické, čtivé a zábavné. James Clear vás provede světem návyků tak, že ani nebudete mít pocit, že čtete motivační literaturu. A kdo ví, možná se po čase přistihnete, že děláte věci, o kterých jste dřív ani nesnili – a to vše díky malým, atomovým změnám.

Takže, když se mě příště někdo zeptá, jak se mi podařilo zlepšit svůj život, budu mu moct říct, že jsem to zvládl díky knize, která mě naučila, že i malé krůčky vedou k velkým cílům. A k tomu možná přidám i pár těch vtipných historek, které jsem při tom zažil. Protože když už měníme život, tak proč se u toho nebavit, že?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz