Článek
V tureckém města Antakya najdeme muzeum jako žádné jiné. Jmenuje se Hatay a nabízí návštěvníkovi úchvatný pohled na největší sbírku mozaik z římské a byzantské éry na světě. O tom svědčí i jeho monumentální rozměry. Naleznete tu přes 10 tisíc metrů čtverečních výstavních plochy, na níž je vystaveno přes 3,5 tisíce metrů čtverečních mozaik.
Přestože se jedná výhradně o mozaiky nalezené na území Turecka, pocházejí ve většině z doby antického Říma, který se v době svého největšího rozkvětu rozkládal i na území tohoto státu. Nejstarší mozaiky pocházejí ze 2. a 3. století našeho letopočtu a byly sem přivezeny z různých archeologicky cenných nalezišť, kde probíhaly vykopávky. Kromě mozaik se zde ale nachází i další starověké památky odkazující na římskou kulturu. Můžeme tu tak nalézt fragmenty sloupů či oltářů z římských chrámů, stejně tak staré obrazy, basreliéfy, fresky či sochy.
Mají tu však jednu světovou raritu. Největší souvislou mozaiku na světě o rozměrem 836 metrů čtverečních, která sem láká návštěvníky z celého světa. Jenže tato mozaika byla při restaurování v roce 2015 vážně poškozena. Paradoxní je, že ji poškodili právě ti, kteří ji měli pomoci získat svůj ztracený lesk.
Na pochybení při restaurování upozornil před devíti lety během těchto prací místní mozaikář, kterému se postup restaurátorů nezdál. Následně bylo zjištěno, že při jejich práci došlo k zásadním pochybením. Při takovém restaurování totiž musí restaurátoři mozaiku rozebrat a restaurovat postupně jednotlivé kameny. Pak dojde k opětovnému složení původního obrazce. Jenže restaurátoři v Turecku poskládali mozaiky chybně a některé z kamenů skončily neznámo kde. Výsledkem jsou tak mozaiky, které ztratily svůj původní vzhled, jsou doslova jen karikaturami těch původních a na mnoha místech kameny chybí.
Takto bylo poničeno asi deset velmi vzácných mozaik a je už prakticky nemožné je uvést do původního stavu. Restaurování dalších mozaik pak bylo pozastaveno, aby se předešlo dalšímu poškození. V současné době se pracuje na tom, aby bylo co nejvíce poničených fresek uvedeno do stavu, který by co nejvíce odpovídal jejich původnímu vzhledu. Muzeum tak některé z fresek nyní nevystavuje a návštěvník si může prohlédnout asi jen dvě třetiny exponátů.
Je až tristní, že tak vzácné památky, jakými tyto mozaiky jsou, mohou skončit v rukou těch, kteří nejsou profesionály ve svém oboru. A tohle není jediný případ. Něco podobného se při restaurování pražského orloje na Staroměstském náměstí v Praze stalo i nám. Restaurátor, který měl vrátit malbám zašlý lesk, z nich udělal karikatury svých známých. Na pochybení se navíc nepřišlo ihned, ale až s odstupem času.
Chraňme naše kulturní dědictví, protože je to právě to, co nás definuje a co je odkazem našich předků.
Zpracováno na základě: