Článek
Letos v létě oběhla internet parádní fotka - cedule „Brno“ s dodatkovou tabulkou „projíždíte stavbou“. Už jsme si tak nějak zvykli - za ty roky. A jen co nám letos v dubnu zprovoznili vytoužené třetí pruhy na dálnici mezi Vídeňskou a křížením s D2 na Bratislavu a řidiči si mohli konečně na chvíli vydechnout, máme to tu zase.
Pár měsíců svobody a zpět do kolony
Moc jsme si té brněnské dálniční svobody neužili.
Nedávno začala přestavba křižovatky dálnic D1 a D2. Hotovo má být v listopadu 2027. Cena: 3,2 miliardy korun – bez DPH. Délka? Jeden a půl kilometru. Doba výstavby? Dva roky.
Jeden a půl kilometru, dva roky a 3,2 miliardy bez DPH – ano, čtete správně.
A víte co? Pokud jezdíte denně ráno tam a večer zpátky a díky přestavbě se na každé jízdě zpozdíte „jen“ o 30 minut, sebere vám přestavba za ty dva roky 730 hodin, tedy třicet dní života! Kdybyste se rozhodli, že těch 730 hodin nechcete žít, ale pracovat, při průměrné mzdě za 2. čtvrtletí tohoto roku (49 402 korun) byste si při běžném měsíčním fondu pracovní doby vydělali 214 663 korun. Dobré, ne?
Jedna věc jsou peníze a čas. Tím to ale nekončí.
Kolik nás to ale bude stát nervů? Nepočítaně!
Dopravní výzkumy z celého světa potvrzují, že řízení může vyvolávat akutní stresové reakce. Dochází ke zvýšení srdeční frekvence. Je-li řidič vystavován stresové situaci opakovaně, může se řízení stát chronickým stresorem.
Téměř tři čtvrtiny řidičů připouštějí, že dopravní zácpy jim kazí náladu. 59 % řidičů pociťuje frustraci, 37 % stres a 36 % řidičů na sobě pozoruje podrážděnost. Uznejte, na jednoho člověka je toho trošku moc.
Nezoufejte – zacvičte si, zazpívejte!
Okolo 90 % řidičů uvádí, že náladu jim zlepší poslech hudby nebo poslech podcastů. Jedna studie dokonce potvrdila, že stres za volantem zvládnete lépe, když si před jízdou zacvičíte. Je to jasné: vstávat a cvičit! A komu to nedovolí kolena či záda, může si alespoň zazpívat! Pěkně z plných plic.
Není to jen o stresu, je to o přežití vztahů
Pokud jde o mě, vyzývám vědce celého světa k provedení výzkumu vlivu kolon na partnerské vztahy. Na důkaz vážnosti své výzvy uvádím autentický záznam rozhovoru z naší - občasně společné - domácnosti:
Ona (poté, co absolvovala hodinovou cestu domů, která před rekonstrukcí dopravního uzlu běžně trvala 15 minut): „Jaká byla cesta?“
On (poté, co absolvoval téměř dvě hodiny v kolonách na cestě, která běžně trvá 30 minut, aby přijel k ní domů): „Strašná, já to fakt nedávám. Takhle to nejde.“
Ona: „Takže rozchod?“
On: „Jo. Ale odjedu až zítra… dneska už fakt nemůžu.“
Výzkumy také potvrzují, že dopravní zácpy způsobují agresivní chování řidičů. Takže teď nezbývá než doufat, že se doma navzájem nezabijeme – nebo aspoň že to nebude kvůli D1.
Zdroje:
Ředitelství silnic a dálnic přestaví křižovatku dálnic D1 a D2 v Brně - Ředitelství silnic a dálnic s. p. pro Jihomoravský kraj , průměrná mzda , Driving in an urban environment, the stress response and effects of exercise - PubMed , Traffic Congestion Leaves Majority of UK Drivers Feeling Frustrated and Stressed | Psychreg , The Relationship between Perceived Traffic Congestion, Commute Stress & Aggressive Driving in College Students | International Journal of Indian Psychȯlogy






