Článek
Uběhlo 50 dnů, co jsem se stala součástí „komunity“ na Medium.cz. A musím říct: mé pocity jsou smíšené.
Psaní mě baví. Ať už je téma odlehčené, pro zábavu, nebo trošku těžší, vážnější. Celý ten proces - od chvíle, kdy se v hlavě zrodí téma, až po poslední tečku – je to paráda!
Někdy si chci jen tak povzdechnout nad něčím, co se mě dotýká. Třeba nad školstvím. Jako matka dvou dospívajících synů to sleduji už spoustu let v přímém přenosu a někdy jásám, jindy mi zůstává rozum stát. A tak se třeba na začátku roku zamýšlím nad tím, čím by děti měla vybavit do života základní škola. Jindy čtenářům povídám o tom, jak vypadá inkluze očima mámy postiženého dítěte.
Občas narazím na něco úplně jiného – třeba z druhého konce světa - a musím se o to podělit. A pak píšu třeba o historicky prvních volbách v Bhútánu a o tom, že si je celý stát nejdřív zkoušel nanečisto. Se vším všudy.
A jindy zase něco čtu a podráždí mě, jak je to prezentováno, třeba bez důležitých souvislostí. Pak cítím velkou potřebu o tom napsat a vysvětlit lidem, jak to je. Což se ne vždy setká s pochopením. Zjevně to téma dráždí i ostatní.
Ať už usednu ke klávesnici z jakéhokoliv důvodu, baví mě to.
A víte co? Vypozorovala jsem několik věcí.
Čtenost
Vypustíte článek do světa - a díky statistice čtenosti, kterou Medium.cz nabízí, máte nutkání neustále sledovat, jak moc Váš článek lidi zaujal.
S tím souvisí zvláštní jev - sklony hodnotit kvalitu své práce podle počtu zobrazení. A dá docela práci přesvědčit vlastní hlavu, že čtenost často nemá nic společného s kvalitou. Čtenost je ponejvíce o emocích, které vyvolal nejčastěji titulek, řidčeji obsah článku.
Takže jako nový autor máte úkol číslo jedna - nespojujte si čtenost s kvalitou.
Nemějte pocit, že píšete špatně, když má článek málo zobrazení. A stejně tak: nemějte pocit, že píšete dobře, když jich má desetitisíce. Počet kliknutí o kvalitě často vůbec nevypovídá.
Čtenost podruhé
Z některých reakcí diskutujících se zdá, že mnozí článek vůbec nečtou. Titulek zaujal, rozhořčil – a je třeba se vyjádřit. Někteří si část článku přečetli. Ale jen část. Výsledek je vlastně stejný.
Jeden by došel k závěru, že postačí šťavnatě zvolený titulek a spuštěná diskuze. Čtenáři si vystačí bez Vás.
Diskuze
A tím se dostávám k dalšímu zjištění. Diskuze často nemá nic společného se článkem, autorem ani s jeho názorem (pokud prokázal dávku osobní statečnosti a svůj názor vyjádřil). Zato má hodně společného s emocemi čtenářů (zejména pak čtenářů titulků).
Takže pokud pročítáte reakce pod svými články a vidíte zjevné nepochopení umocněné podrážděným tónem, a máte chuť svůj text obhajovat, je tu úkol číslo dvě - nebrat si to osobně. Prostě si to měli přečíst pořádně. A podrážděnost? Nemá vůbec nic společného s Vámi. Jste jen prostředkem, který laskavému čtenáři pomohl dostat to ze sebe ven.
I to je služba veřejnosti. Buďte na sebe pyšní.
Diskuze podruhé
Pokud jste vyrůstali v rodině, kde spolu lidé hovořili, každý měl prostor vyjádřit svůj postoj a bylo zvykem, že ostatní naslouchají a snaží se pochopit jeho motivy, pak si rovnou napište úkol číslo tři - nečíst diskuze pod svými články.
Případně je před publikací článku pro jistotu rovnou vypněte. Pokud diskuzi povolíte, naučí Vás to, že článek tečkou nekončí.
Výběr na hlavní stranu Seznam.cz
Když se to podaří, radujte se.
A když ne, nevyvozujte z toho žádné závěry. Seznam.cz potřebuje „kliky“ - ne nutně kvalitní obsah.
Minimálně soudě podle toho, že se tam občas objeví i článek, který autor zjevně jen „splácal“ z volně dostupných informací takovým způsobem, že člověk věnující se tématu profesně přes dvacet let si to musí přečíst třikrát, aby pochopil, co tím chtěl autor vlastně říct.
Ono totiž stačilo, že měl titulek schopný vyděsit dostatečný počet lidí, aby si na něj klikli.
Shrnuto a podtrženo
Píšeš proto, že tě to baví a naplňuje - ne proto, aby se to četlo.
Počet zobrazení článku nevypovídá o jeho kvalitě.
Reakce diskutujících nejsou o článku, jeho kvalitě, autorovi či jeho názoru. Jsou o emocích čtenářů.
Jsi-li slabší povahy, vypínej možnost přidávání komentářů u svých článků.
Pokud nejsi na titulce Seznamu, neznamená to, že píšeš špatně.
A pokud tam jsi - neznamená to, že píšeš dobře.