Článek
Týdenní rozvrh
Většina škol seznámí své žáky s rozvrhem na nadcházející školní rok již před prázdninami. Pokud je to i váš případ, rozvrh vytiskněte nebo překreslete a rozšiřte jej i o odpolední hodiny, abyste mohli svému dítěti rozplánovat každý den až do doby, kdy má jít spát. Nezapomeňte vyznačit kroužky, ale také mu vyhraďte prostor pro odpočinek, hru, pomoc v domácnosti a osobní hygienu. Děti vnímají čas jinak než dospělí a efektivní time management je nad jejich síly. Vždy potřebují vědět, že je čeká i něco příjemného, přičemž lépe přijmou „za hodinu“ než „potom / zítra / někdy / za týden“. Takové časové údaje jsou pro ně mnohdy ještě příliš abstraktní. Kompletní rozvrh společně vybarvěte - každému předmětu přiřaďte jinou barvu. Usnadníte si tak rychlou orientaci a přípravu pomůcek.
Digitální hodiny
Je to sice škoda, ale mnoho dnešních školáků nezná ručičkové hodiny. Bojujete-li se školní přípravou, nezbývá vám než slevit na svých nárocích a vybavit pracovní místo svého potomka „digitálkami“.
Pracovní místo
Školáci by měli mít ideálně vlastní pokoj - ne každá rodina si jej však může dovolit. I v malém bytě se však musí najít volná plocha, určená k učení a psaní domácích úkolů (alespoň v čase vyznačeném rozvrhem). Stejně tak potřebuje dítě prostor pro školní pomůcky, učebnice a sešity. Snažte se umístit maximum věcí v blízkosti psacího stolu, ale ne na něj. Využijte třeba police a nástěnné organizéry. Skvěle vám poslouží také děrované panely s drátěnými přihrádkami, jejichž uspořádání můžete měnit dle potřeby.
Barevný systém
Pokud máte tu zkušenost, že váš potomek i přes veškerou snahu neustále něco zapomíná nebo není schopný najít před hodinou ve svém batohu pomůcky pro konkrétní předmět, velmi vám pomůže barevný systém, shodný s rozlišením ve vašem rozvrhu. Pořiďte mu silnější složky v barvě předmětu a vše, co potřebuje při vyučování, dávejte výhradně do nich. Před zvoněním si tak jednoduše vytáhne to, co má mít na lavici (například učebnici matematiky, sešity i rýsovací potřeby). Stejně odlišené mohou být i obaly sešitů a učebnic. Ty můžete navíc zajistit proti vyvléknutí izolepou nebo snímatelným gelovým lepítkem, tzv. „žvýkačkou“, která je běžně k dostání v papírnictví. Zde vám obvykle i rádi pomohou najít odpovídající obal pro každý formát.
Pomůcky na doma i do školy
Malým nepořádníkům je vhodné pořídit dvě sady pomůcek - pro domácí práci a do školy. Předejdete tak opakovanému zapomínání penálu, nůžek, lepidla či pravítek. Myslet byste přitom měli i na zásobu náhradních kancelářských potřeb pro případ ztráty nebo vyplýtvání těch, které nosí dítě do školy. Věci doma je dobré organizovat podobně jako na školní lavici. Dítě může mít například dva penály - zamezíte tak neustálému zapomínání psacích (a jiných) pomůcek.
Šanony
Šanony nepatří jen do kanceláře, ale své využití najdou i v dětském pokoji. Výborně poslouží obyčejné papírové, které nestojí moc, ale udělají hodně. Uložit do nich můžete sešity i pracovní listy nebo důležité dokumenty. Nezapomeňte je označit (barvou, nápisem, obrázkem) a třeba i společně vyzdobit.
Kalendář
Podobně jako šanony vám udělá dobrou službu i klasický kalendář. Zapisujte do něj nejen „deadliny“, ale i dny, kdy je potřeba začít pracovat na dlouhodobějších úkolech.
Motivace
Snažte se dítě pozitivně motivovat. Přílišnou kritikou byste akorát snížili jeho sebedůvěru a dost možná byste svého školáka dovedli k rezignaci a pocitům vlastní neschopnosti. Předem se s ním dohodněte na odměně za dosažené výsledky, stanovte si i průběžné cíle a hodnoťte dítě pravidelně, idealně na konci každého týdne. Pro ten účel můžete udělat například motivační notýsek a každý týden v něm „oznámkovat“ smajlíkem nebo razítkem podle toho, jak si v uplynulých pěti dnech žáček vedl. Sami si nastavte pravidlo, podle kterého jej odměníte (například malá odměna za jednoho smajlíka, větší za čtyři vydařené týdny). Na příslušnou stránku můžete nalepit obrázek dárku, na nějž se může těšit.
Komunikace s učiteli a asistentkou
Nikdy není od věci komunikovat s učiteli. Klidně jim můžete říct, co pro zlepšení svého potomka děláte, a požádat jej o zpětnou vazbu. Pokud má dítě individuální vzdělávací plán a přidělenou asistentku, informujte o zavedeném systému i ji. Přinejmenším dohlédne na to, aby bylo v začátku hodiny na lavici vše potřebné.
Trpělivost a povzbuzování
Přivyknutí pravidlům může trvat dlouho. Motivované dítě to ale dříve či později zvládne. Přese všechno je vždy nejdůležitější milující rodina.