Hlavní obsah

Školy pod tlakem rodičů: Chtějí zásadní změny ve výuce a jejich peticím se nejspíše vyhoví

Foto: 7. základní a mateřská škola Plzeň, příspěvková organizace / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Učebna

Rodiče už toho mají plné zuby – chtějí, aby školy konečně šly s dobou. A podle všeho se jim jejich volání vyplatí.

Článek

Jak jsme se v redakci shodli, dnešní děti vyrůstají ve světě, kde jsou mobily, umělá inteligence a digitální nástroje úplně běžné – a rozhodně tak nejde o něco, co by bylo vhodné potlačovat nebo dokonce démonizovat. Naopak. Ovšem ve školách se pořád jede podle osnov, které pamatují ještě papírové třídnice. Není divu, že sepisují petice a tlačí se na změny.

Učebny se mění rychleji než obsah výuky

Ještě před pár desetiletími byl vrchol techniky ve třídě barevný tensor a nástěnka s obrázky, na což si řada z vás docela jistě pamatuje. Dnes mají děti tablety, interaktivní tabule a úkoly jim domů chodí přes nejrůznější aplikace. A tím to, jak to tak vypadá, ani zdaleka nekončí. Ministerstvo školství totiž nedávno oznámilo, že změny rámcových programů už jsou připravené a postupně promění obsah výuky tak, aby dával smysl i v aktuálním 21. století.

Vláda tak vyšla rodičům vstříc – ne snad že by rovnou vznikl nový předmět podle přání každé petice (protože i takové se našly – navrhovaly například samostatný předmět zaměřený na práci s AI), ale témata, na která lidé nejčastěji upozorňují, se dostanou do výuky mnohem víc. A to je podle našeho názoru rozhodně krok tím správným směrem.

Děti čeká víc technologií i praktických dovedností

Nové programy staví na rozvíjení čtenářské, pisatelské a matematické gramotnosti, ale mnohem víc se zaměřují i na praktickou stránku věci. Nepůjde tedy jen o memorování předem naučených pojmů. Školy by totiž měly děti naučit chápat svět kolem sebe – ať už jde o klimatické změny, práci s informacemi, finanční gramotnost, zdraví nebo třeba právě již zmiňovanou orientaci v digitálním prostředí.

Naše redakce zjistila, že velký důraz bude kladen také na projektovou výuku, kde si žáci osvojí schopnost spolupracovat a propojit znalosti z různých oblastí, což je něco, co se jim v pozdějším životě bude rozhodně hodit. Zkrátka méně biflování, více myšlení – dalo by se říct. Výuka ve školách tak snad konečně začne dávat smysl.

Měly by školy přidat ještě víc praktických témat, nebo už je těch změn až až?

Zdroj: Autorský text, NPI, MŠMT

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz