Hlavní obsah
Cestování

Rock v Alsasku a noční vlak domů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: wideonet/depositphotos

Můj poslední výlet do zahraničí byl bohužel inspirován oním nevyhnutelným pocitem starších lidí, že by měli něco udělat, protože další šanci už mít nemusí; v tomto případě šanci vidět naživo jednu z mých oblíbených rockových kapel.

Článek

Pokud vám rocková hudba není po chuti a jste tu hlavně kvůli vlakům, uspořádal jsem tuto esej tak, abyste mohli snadno přeskočit části, které vás nezajímají. Zde je "executive summary":

• Švýcaři jsou nejlepší, pokud jde o moderní hromadnou dopravu.

• Letiště Praha by se mělo zaměřit na zlepšení komfortu cestujících, nikoliv na snahu protlačit jich terminály stále více.

• Colmar stojí za návštěvu, zejména pokud máte rádi alsaská vína nebo je chcete ochutnat.

• Karlsruhe je také pěkné město.

• Deutsche Bahn je v nepořádku.

• Noční vlak Canopus je dobrý způsob cestování, ale rozhodně by mohl být lepší.

• a kdo je ta kapela, kvůli které jsem cestoval tak daleko?

Foto: Richard Hunt

Colmar a zpět

Zkrátka a dobře, potřeboval jsem se dostat do Colmaru ve francouzském Alsasku. Jak snadné je to vlakem? Řeknu to asi takhle: můj život by byl jednodušší, kdybych se na tuhle kapelu jel podívat do Berlína, což jsem mohl udělat. Ale o cestě vlakem z Prahy do Berlína se toho moc napsat nedá, nicméně, když jsem se na cestu do Colmaru podíval podrobněji, uvědomil jsem si, že jet v obou směrech vlakem by bylo jen zdlouhavé, a tak jsem podváděl a na cestu tam jsem vzal letadlo. Ale i tak jsem musel jet vlakem, abych tuto cestu dokončil, a to mi poskytlo příležitost vyzkoušet si švýcarský přístup k cestování po železnici a vlastně i ke zvládání letů na krátké vzdálenosti a rušného letiště. Všechno jsem si rezervoval už v dubnu

Kdo je tedy tato kapela a proč nepřijela do Prahy?

Foto: Richard Hunt

Simple Minds CD

Simple Minds. Pokud jste české fanoušky rockové hudby, nedivil bych se, kdybyste o nich věděli jen málo. Ale pořád je to pro mě záhada, protože v 80. letech se celosvětově proslavili ve stejné době jako U2 a zhruba do roku 1989 měli pravděpodobně velmi podobnou celosvětovou fanouškovskou základnu. Ale jak vysvětluje lídr kapely Jim Kerr v knize i překvapivě dobrém dokumentu vydaném letos, nevěděli, jak se vypořádat s velkými změnami v soudobé hudební módě, které nastaly přibližně ve stejné době jako pád komunismu. Bono a U2 zachytili ducha doby a jejich celosvětový profil rostl, zatímco Simple Minds se víceméně vytratili z dohledu, rozhodně z mého; až do roku 2008, kdy vydali „Graffiti Soul“, album plné vynikajících skladeb. Ale objevil jsem je díky možnosti stáhnout si ukázky; v českých rádiích bych je nikdy neslyšel jinak než snad jejich největší hit „Don't you forget about me“ - jedinou píseň, kterou nenapsali oni, jak jinak - na Rádiu Beat.

V roce 2014 se na malých plakátech CityLight objevilo oznámení, že budou hrát v Praze. Moje žena o nich nic nevěděla a já si stejně nebyl jistý, jestli by ji bavili, tak jsem se rozhodl jít sám. Koncert se konal Na Výstavišti, a když jsem si kupoval lístek, předpokládal jsem, že je to na stejném zimním stadionu, kde jsem viděl několik jiných velkých rockových koncertů. Teprve v noci koncertu jsem si uvědomil, že je to ve skutečnosti v nějakém přístřešku za stadionem, který byl zřejmě tréninkovým kluzištěm hokejové Sparty. Vešel jsem dovnitř a zjistil, že je ani ne z poloviny plný. To ale znamenalo, že jsem se mohl dostat blíž k pódiu - kde jsem s překvapením našel početnou skupinu britských Pražanů, které jsem neviděl deset a více let. Rychle se ukázalo, že velkou část publika (pravděpodobně jich bylo celkem ne více než asi 700) tvoří také Britové. Kapela musela být zklamaná z tohoto ošuntělého sálu, který ani nebyl plný, ale pokud byla, nedala to najevo, a koncert se stal slavným karaoke jejich starších písní, jejichž slova jsme všichni znali. V osmdesátých letech byl Jim Kerr charismatický mladý kluk, jehož přítomnost na pódiu a smysl pro styl byly velmi přitažlivé pro ženy, jako byla moje tehdejší přítelkyně, která byla sama velmi stylová. Zbytečně jsem žárlil! Člověk, který vystoupil na pódium v Malé sportovní hale vypadal úplně jinak; přišel o většinu vlasů a jeho tvář měla onen počasím ošlehaný výraz, který je pro lidi z Glasgow tak charakteristický. Nesnažil se s tím bojovat; přesto vypadal stylově a dokázal to s vyzrálostí a rozvahou. Zdálo se, že si vůbec nedělá starosti s tím, že před třiceti lety by i stadion Eden byl pro jeden z jejich koncertů trochu malým prostorem. Usoudil jsem, že je pro mě vzorem, jak stárnout s grácií. Po tomto koncertu se opět zařadili mezi mé nejoblíbenější kapely a mnoho jejich pozdější hudby mám v digitální knihovně. Ale když se objevily podrobnosti o jejich celosvětovém turné na letošní rok byly zveřejněny, opravdu mě nepřekvapilo, že na něm není Praha. Nikde na východ od Berlína nebylo. Přemýšlel jsem, kam bych se mohl vydat, že by to byl také příjemný výlet vlakem. To vylučovalo Frankfurt nebo Mnichov a na Berlín jsem neměl chuť - být sám na velkém místě. Líbilo se mi jedno místo - Pula, v tamním amfiteátru; ale bylo to na začátku července, cesta vlakem do Puly není snadná a já bych tam byl přímo uprostřed turistické sezóny. Nakonec se mi zdálo, že Colmar vypadá slibně, protože je to menší město - ani jsem si nebyl jistý, proč si vybrali zrovna jeho, zvlášť když to byl zároveň poslední večer jejich turné. Jejich koncert byl součástí posledního večera čtyřtýdenního festivalu vína, který se tam konal. Vypadalo to příjemně provinčně a cena 55 eur naznačovala, že půjde o relativně malou, komorní akci. Neurčitě jsem doufal, že půjde o příjemnější, atmosférickou verzi pražského místa konání. Ha!

Obvyklé potíže na letišti

Nejbližším letištěm, odkud se létá z Prahy, je Basilej. Let Swissairu do Curychu (sobota 9.30) byl však levnější a pohodlnější než let easyJetu do Basileje. Od Swissairu jsem příliš neočekával - moje zkušenosti s BA a historky, které jsem slyšel o ostatních velkých aerolinkách, naznačovaly, že nebudou o moc lepší než easyJet. Nicméně tam jsem byl příjemně překvapen.

Nejdřív jsem se ale musel dostat přes pražské letiště. Předtím jsem letěl přesně ve stejnou denní dobu v březnu do Katánie, ale teď jsme byli v období prázdnin. Terminál byl sice obsazen jen mírně, ale bezpečnostní zóna už začínala zápasit s přílivem cestujících. Než jsem došel k vlastní bezpečnostní bráně, fronta se už táhla ven do hlavního prostoru terminálu. Znovu to zopakuji a budu to opakovat. Prioritou pro toto letiště není druhá dráha, která by přilákala ještě více letů; prioritou je investovat do stávajících terminálů, aby adekvátně zvládaly cestující, které již mají. Mohlo by se začít tím, že se urychlí zavádění nových přístrojů, které jsou schopny kontrolovat tekutiny, aniž by bylo nutné je vyndávat z tašky, nebo dokonce nutnost omezit je na 100ml. lahve. Předešlý večer jsem prošel absurdním procesem pumpování opalovacího krému s faktorem 50 do malé lahvičky, ve které byl předtím šampon poskytnutý hotelem. Tyto automaty se zavádějí po celé Evropě; Schipol je má už tři roky. Bohužel i tam však Evropská komise od 1. září vrátila limit 100 ml, ačkoli je nebudete muset vyndávat z příručního zavazadla. Velká Británie toto omezení znovu zavedla již v červnu, což způsobilo všeobecný chaos. Je těžké zjistit, proč přesně byl limit 100 ml vrácen; Británie i EU se snaží tvrdit, že to nebyla reakce na novou teroristickou hrozbu. Při pohledu na dokumentu EU, který oznamuje o změně, zdá se, že odráží jakési obavy, že technologie nefunguje přesně tak, jak bylo slíbeno; vše je však stále zahaleno příliš velkým tajemstvím. Každopádně v Praze musíte stále ukazovat tekutiny v samostatné tašce a vyndat notebook/tablet a sundat pásek. A moje zavazadlo muselo být pečlivě zváženo, aby nepřesáhlo 8 kg. Žádný z těchto nesmyslů se na cestující v zahraničí na železnici nevztahuje.

Jak se tam dostat švýcarskou cestou

Nezačalo to zrovna nejlépe; když jsem dorazil na terminál, měl zpoždění jen jeden let - ten můj. Bylo to sice jen 10 minut, ale já jsem tam chtěl vyzvednout vlak (letiště v Curychu má vlastní nádraží na hlavní trati) 50 minut po plánovaném příletu letu. Nebylo to zásadní, nasednutí na další vlak by můj příjezd do Colmaru zpozdilo jen o hodinu, ale prostě to vypadalo, že bude obtížné a stresující snažit se dodržet plán.

Když jsem se dostal k nástupní bráně, zjistil jsem, že Swissair má systém pro nástup cestujících, který jsem na krátkých letech ještě nikdy neviděl. Letadlo (v tomto případě A320) bylo rozděleno do šesti nástupních zón. Rozdíl spočívá v tom, že zatímco u jiné letecké společnosti je zóna 1 vzadu, zóna 2 další dále vzadu atd., u Swissairu se zóny rozlišují také na místa u uličky a u okna. Sedadla do uličky nastupují jako poslední, a to jsem měl i já. Pozoroval jsem proces zblízka; nejsem si jistý, zda proběhl mnohem rychleji než v letadle BA A320, ale rozhodně mi připadal méně stresující; zejména fronta přímo před dveřmi do kokpitu byla mnohem kratší. Zdálo se, že většina cestujících jsou Švýcaři, takže možná proto, že systému důvěřují a respektují ho, jsou méně vystresovaní; každopádně jsem to ocenil a přímo nad mou hlavou bylo místo pro mé zavazadlo, přestože jsem nastupoval jako jeden z posledních v ekonomické třídě.

Na zemi nám kapitán řekl, že očekává, že se mu podaří dohnat ztracený čas a dostat nás do Curychu téměř na čas. Určitě jsme byli připraveni vyrazit, ale pak zasáhlo řízení letového provozu pražského letiště a nechalo nás na zemi déle, než kapitán očekával. Ale takové věci se stávají. Let by trval jen 55 minut; s jistým obdivem jsem sledoval, jak velmi profesionální obsluha za tu dobu v byznys třídě servíruje pořádnou snídani, nabízí občerstvení nám ostatním a dokonce se snaží prodat nějaké duty-free; to vše při zcela zaplněném letu.

Po příletu na letiště v Curychu jsem se zklamáním zjistil, že od letadla k terminálu budeme potřebovat autobus. Když jsme vstoupili dovnitř, zaznamenal jsem čas: 10.13. Můj vlak jel v 10.36. Také jsem potřeboval jízdenku. Nepokoušel jsem se ji koupit online, protože jsem si nebyl jistý, zda by jízdenka platila, kdybych zmeškal vybraný vlak (ve skutečnosti by platila, regionální vlaky a švýcarské vlaky InterCity tuto flexibilitu umožňují). Curych je mnohem větší letiště než Praha: v roce 2019 prošlo jeho třemi terminály 31 milionů cestujících. Ale značení v terminálech mě naprosto bez problémů dovedlo na nádraží. Ani jednou jsem si nebyl jistý, že jdu správným směrem. To o Heathrow říct nemohu, a to jsem toto letiště využíval po většinu svého dospělého života! Na nádraží u mě stála mladá dáma v uniformě a jen čekala, až mi někdo pomůže, a já jsem byl velmi rád, že jsem ji požádal o pomoc, protože s automaty byl problém kvůli tomu, že část mé cesty byla v jiné zemi. Rychle rozhodla, že si mám koupit jen jízdenku do Basileje a francouzskou část si koupit tam. Ujistila mě, že automaty v Basileji budou fungovat bez problémů a že cena bude úplně stejná. A mimochodem, měla pravdu. Na nástupišti jsem byl deset minut před příjezdem mého vlaku a měl jsem čas obdivovat, jak je nádraží velké, jak velké jsou vlaky (téměř všechny dvoupatrové) a kolik cestujících nastupuje a vystupuje. Snažil jsem se nemyslet na projekt „rychlovlaku“ na pražském letišti.

Foto: Richard Hunt

SBB restaurační vůz

Musel jsem přestoupit v Curychu Hbf. bylo to stejně bezproblémové a můj vlak Intercity do Basileje přijel přesně na čas. Takové vlaky nepotřebují a ani nenabízejí rezervace, protože jsou tak časté, věděl jsem, že vlak má restaurační vůz, a tak jsem zamířil rovnou do něj. Byl to samozřejmě nejčistší a nejprostornější restaurační vůz, v jakém jsem kdy byl, a já jsem si vybral polévku gazpacho a zeleninový tatarák, abych si pochutnal, zatímco jsem pozoroval, jak mi tato zelená a relativně nízko položená část Švýcarska ujíždí.

Švýcarské železnice nejsou levné, ale většina obyvatel Švýcarska využívá řadu cestovních karet, které snižují cenu o 50 %, nebo dokonce neomezené cestování zdarma s roční placenou kartou. Jinými slovy, většina z nich zaplatila mnohem méně než já. Což je asi spravedlivé. Ale v restauračním voze platí stejně jako já, a to samozřejmě také nebylo levné.

Když jsem přijel do Basileje, abych přestoupil na svůj regionální vlak SNCF TER, překvapilo mě, že nádraží má nejméně 35 nástupišť a že nástupiště 31-35 jsou od hlavního prostoru daleko. Brzy se ukázalo proč. Basilej je město ležící hned na třech hranicích. Nástupiště 31-35 jsou na kolejích, které jsou od hlavního nádraží vzdálené, a já jsem prošel kolem budovy, která byla označena jako „Douane“ (celnice). Uvědomil jsem si, že když stojím na nástupišti 31, stojím také na francouzském státním území.

Když přijel vlak TER, vypadal zvenku trochu ošuntěle, ale měl osm vagonů, takže v něm bylo dost volných míst; s potěšením jsem zjistil, že sedadla mají tlusté a pohodlné čalounění; to jsem zažil v únoru v TGV, ale to jsem cestoval první třídou; teď jsem viděl, že je to vlastně minimální úroveň pohodlí, kterou Francouzi očekávají v každém vlaku, který jede víc než pár kilometrů. Dalším překvapením bylo zjištění, že tento regionální vlak chce dostát francouzské pověsti vysokorychlostních vlaků; kliknul jsem na aplikaci rychloměru a zjistil, že jedeme rychlostí přes 190 km/hod.

Do Colmaru jsme dorazili včas; chtěl jsem jet autobusem někam poblíž mého hotelu, ale ačkoli autobusy zastavovaly před nádražím, nikde jsem se nedozvěděl, který autobus by mi nejlépe vyhovoval, ani jak si mohu koupit jízdenky. Vzal jsem si tedy taxi. O víkendu jsem zjistil, že autobusová doprava v Colmaru je docela dobrá, ale informační servis nikoliv a digitální jízdenky si koupit nemůžete; pokaždé platíte řidiči v hotovosti. Ale každopádně staré město, které je velmi malebné, je poměrně malé, takže většinu času autobus stejně nepotřebujete. Ostatně pokud tam budete dva dny nebo déle, můžete zvážit půjčení kol; celá oblast je docela rovinatá a zásobování pro cyklisty obecně výborné.

Nějaký důvod k návštěvě Colmaru, kromě rockového koncertu?

Foto: Richard Hunt

Colmar

Ano, několik. Říká se mu hlavní město vinařské oblasti Alsasko, staré město v centru je krásně zachovalé, část starého města, známá jako Malé Benátky, je protkána řadou kanálů a město i okolí jsou ideální pro cyklistickou dovolenou s řadou pěkných vesnic na vinařské stezce, které můžete prozkoumat nebo v nich přenocovat. Snadno si můžete udělat jednodenní výlet do Štrasburku, oblíbeného německého města Freiburg nebo do Mulhouse, kde sídlí francouzské Národní železniční muzeum. S manželkou jsme tu v roce 2000 prožili takovou cyklistickou dovolenou, od vesnice k vesnici, od večeře k večeři. Colmar však nebyl jednou z našich zastávek, zastavili jsme se tam jen na pár hodin a teď už jsem nic nepoznal. Možná je to tím, že za těch 24 let se turistický ruch v Colmaru nesmírně rozrostl a ve starém městě bylo nyní přes den velmi rušno. Vlastně pokud můžete, vyhnul bych se polovině července až polovině srpna. Jak jsem zjistil, spousta nejlépe hodnocených restaurací je i v srpnu o prázdninách zavřená. Ale já jsem si v sobotu večer pochutnal v „restauraci le 20eme“, která je mimo staré město, hrdě se vyhýbá „klasickým alsaským“ pokrmům a má převážně místní klientelu. Patřila k ní i mladá dáma s mašlí ve vlasech, která požádala majitele restaurace, zda by se mě mohla dotknout. No, jak bych mohl odmítnout? Když mě jemně poplácala po hlavě, ozval se hlasitý jásot z blízkosti dveří, kde stály čtyři její přítelkyně připravené k odchodu. Měla se vdávat a tohle byl její „rozlučkový večer“. Ale jestli někdo znáte symbolický význam poplácávání neznámého muže po hlavě před svatbou, řekněte mi to, prosím! Také jsem byl docela spokojeny se svým hotelem Beausejour, který je také mimo staré město (ale 5 minut chůze po rovné silnici). Je to hotel Logis de France, což je sdružení jednotlivých rodinných zařízení, a já jim dávám přednost před hotely řetězců, kterých je v Colmaru spousta.

A koncert?

Foto: Richard Hunt

Ve Francii je velký! Louis Bertignac

Koncert začal jako support, francouzský umělec Louis Bertignac, o kterém jsem nikdy neslyšel. Měl začít ve 20.00 a Simple Minds ve 21.30. Dveře se otevřely v 18.30, takže jsem předpokládal, že bych se mohl projít dovnitř kolem 19.45, protože se supportem se nikdo neobtěžuje. Na vstup se stála jen krátká fronta, takže jsem si gratuloval a pak jsem se setkal s výsledkem svých drzých předpokladů. Bylo plno. Všech 10 000 lidí bylo pevně na svých místech. Jediné místo, odkud bylo něco vidět, bylo úplně vzadu. Pomalu mi docházelo, že Monsieur Bertignac tam není proto, aby někoho „podporoval“, ve svých sedmdesáti letech je francouzskou rockovou legendou a publikum ho rádo vidí a zpívá jeho hymny. Z českého pohledu mi připadal jako podobná figura jako Prokop nebo Mišik. Čekal jsem poměrně měkké sólové vystoupení, ale on měl s sebou kapelu, která mu pomáhala vybrnkávat tvrdý kytarový rock, občas bezostyšně riffující refrény „Satisfaction“ nebo „Hey Jude“. Líbilo se mi to a Colmar řval na souhlas.

Takové nadšené přijetí „doprovodného“ vystoupení by mohlo některé umělce znervóznit, ale Simple Minds jsou veterány Live Aid. Krátká světelná show předznamenala zákeřnou basovou linku skladby „Waterfront“ a všichni se radostně připravili na to, že se v pyramidě rockové hudby posunou o několik úrovní výš.

Když studuji deník světových turné, která podnikají velké hudební skupiny, často se divím, jak se jim je daří absolvovat, aniž by podlehli nemoci nebo prostě vyčerpání. Springsteen musel nedávno zrušit koncerty v Praze i jinde, ale je mu 73 let. Jimu Kerrovi a Charliemu Burchillovi, zakladatelům Simple Minds a přátelům od osmi let, kdy žili v glasgowských slumech, je 65 let, takže jsem se trochu obával, že tohle byl poslední večer osmiměsíčního turné. Jim byl ve skvělé formě, dokonalý lídr kapely, ale problém byl jinde. Součástí moderních Simple Minds je skvělá černošská soulová zpěvačka Sarah Brownová. Jakmile začala zpívat, poznal jsem, že si léčí hlas. Později zmizela z pódia při písních, ve kterých by normálně vystupovala. Nakonec to ale vypadá, že se šetřila, aby se mohla vrátit při písni „Book of Brilliant Things“, kde se ujala sólového zpěvu. Zatajil jsem jí dech, ale zvládla to skvěle. Bylo jasné, že set musí v jedenáct hodin rychle skončit; před závěrečnou písní ("Alive and Kicking", nevyhnutelně) Jim pronesl svou obvyklou poznámku, že „se nám nechce domů“. Ale bylo vidět, že vlastně chtějí udělat přesně to; to mi nevadilo, viděl jsem je znovu naživo a oni si upevnili své místo v mé osobní hudební historii.

Štrasburské nádraží - lepší návrh na přestavbu pražského nádraží?

Moje cesta domů vedla nočním lůžkovým vlakem z Karlsruhe přímo do Prahy. Tímto vlakem jsem jel už v únoru, když jsem se vracel z Londýna přes Paříž. I když jsem při té cestě měl v Karlsruhe tři hodiny, neměl jsem odvahu udělat si výlet do centra, které je vzdálené 3 km od nádraží; četl jsem však, že je to zajímavé město, a rozhodl jsem se, že tentokrát bych tam měl strávit pondělí, než nastoupím do nočního vlaku, který měl odjíždět ve 23.07 hodin. Ukázalo se, že to byla dobrá volba.

Abych se tam dostal, musel jsem se nejprve dostat do Štrasburku. To bylo snadné, Colmar leží na hlavní trati ze Štrasburku do Basileje a na trati jezdí spousta vlaků, které umožňují rychlost 200 km/h. Ve Štrasburku jsem měl čas podívat se mimo nádraží, a to, co jsem viděl, bylo zajímavé v souvislosti s diskusí o plánech na pražské hlavní nádraží.

Foto: Richard Hunt

Strasbourg Ville (hl.n.)

Foto: Richard Hunt

Příklad pro Prahu?

Z fotografií se zdá, že nádraží je uprostřed divokého pole, ale ve skutečnosti je v centru města, konkrétně na Place Vendome, a to, co vidíte, je snaha ozelenit a zpříjemnit prostor před nádražím. Všimněte si ale také průhledné bubliny, která staré nádraží obklopuje. Z dálky to vypadá docela dramaticky; je pravda, že když se přiblížíte, vypadá použitý materiál trochu nevkusně, ale účelem je rozšířit využitelný prostor nádraží dopředu, přesně tak, jak to chtějí udělat v Praze. V plánu pro Prahu je však kontroverzně postavit přední část v otevřeném stylu s použitím dřeva. Byl by to prostor otevřený povětrnostním vlivům; a stejně jako mnoho lidí si nejsem jistý, zda bych se v tomto prostoru chtěl zdržovat, když se nabízí zimní mráz nebo silný vítr. Štrasburský přístup tento prostor zcela uzavírá; dostatek světla, ale žádné vystavení živlům, a přestože ten den už bylo velmi teplo (28 °C), uvnitř nebylo příliš teplo ani dusno. Vím, že architekti chtějí vždy udělat něco originálního, ale myslím, že pražský magistrát by se měl dobře podívat do Štrasburku, než se pustí do tohoto navrhovaného experimentu.

Den v Karlsruhe.

V únoru jsem mohl jet TGV až z Paříže do Karlsruhe, ale tentokrát jsem měl bohužel takový program, že jsem si nemohl vybrat vlak, který by mě odvezl ze Štrasburku do Karlsruhe. Musel jsem jet místním vlakem přes hranice do Offenburgu, kde bych se spojil s vlakem ICE, který byl již téměř zcela zaplněn, takže rezervace i na tuto krátkou cestu byla správným rozhodnutím. Vlak do Offenburgu byl dvouvozový dieselový a naprosto neodpovídal počtu cestujících. Celou cestu jsem stál, obklopen jízdními koly. Později jsem se dozvěděl, že jde o jednu z nejkritizovanějších přeshraničních tras v EU. Můj přípoj v Offenburgu byl jen šest minut a zdálo se, že můj ICE je jediný v Německu, který skutečně jezdí podle jízdního řádu, takže moje aplikace navigátoru DB přešla do „neurotického“ režimu a řekla mi, abych zvážil alternativní plány cesty, což naznačovalo, aniž by to řekla přímo, že mi ujede přípoj. Ale jako Londýňan mám ostré přestupy v DNA, a tak jsem to stihl s pár minutami rezervy. Byl jsem velmi rád, že mám rezervované místo. Sedadlo bylo obsazeno dámou, která mě očekávala a bez jakýchkoli stížností se místa vzdala. Ujistil jsem ji, že si ho může za dvacet minut zase vzít, a ona s radostí postávala a čekala, až si ho zase vezme. Přestože byl vlak zcela zaplněn, atmosféra ve vlaku se brzy stala klidnou a mírumilovnou, jak si na dálkové cestě přejete; jediným rušivým elementem byla německá dáma oslovující perfektní angličtinou cizince, který neměl rezervaci. Předpokládal jsem, že ho vyhodila ze sedadla. Vyjádřil svou frustraci, že si koupil lístek, ale nemá si kam sednout. Paní mu dlouze vysvětlovala, jak systém funguje. Než se nadechla, byli jsme v půli cesty do Karlsruhe, ale její tón vůbec nebyl naštvaný. Jen vysvětlovala, jak to v Německu funguje, protože v Německu musí být „Ordnung“. A v tomto případě to plně schvaluji.

Foto: Richard Hunt

Karlsruhe, Marktplatz

Moje jízdenka na krátkou cestu do Karlsruhe obsahovala jednu skrytou výhodu, kterou jsem velmi ocenil. Umožňovala mi zcela zdarma využívat vynikající systém veřejné dopravy v Karlsruhe. Dopředu jsem odhadl, kam chci jet a vyšel jsem z nádraží na tramvaj, která mě odvezla na náměstí Marktplatz. Při rozjímání nad tímto nádherným náměstím mě oslovila mladá dáma, která mi pochválila mé zelené tričko. Viděl jsem, že je to sběratelka pro WWF, ale jakmile uslyšela můj cizí přízvuk, přešla do angličtiny a přiznala, že nemůže přijímat dary od lidí, kteří nemají v zemi trvalý pobyt. Řekl jsem jí, že je to škoda, protože WWF podporuji a v minulosti jsem s ním spolupracoval. To na ni udělalo dojem a konverzace pokračovala:

"Mohu se zeptat, odkud jste?

„No, já jsem z Londýna, ale dnes žiju v Pr…“

„Ach, Londýn, to je nádhera, chci tam žít.“

„Skvělé, ale víte, není to tak dobře organizované jako v německých městech, zejména veřejná doprava.“

„Opravdu? Divím se, že to říkate… Viděl jste, jaký nepořádek je dnes v našich Deutsche Bahn? Všichni si na ni stěžují.“

Ujistil jsem Barboru, že jsem skutečně byl svědkem toho zmatku, a oba jsme se tomu dobře zasmáli. Ale ono to vlastně není moc k smíchu. Kdysi to byla pýcha Německa, teď je to národní výsměch a bude to dlouhá a těžká cesta zpět k slušnému vnímání u německé veřejnosti. Všiml jsem si, že jsem měl u sebe kufr, protože skříňky na nádraží v Karlsruhe, které fungují pouze na mince, buď nefungovaly, nebo odmítaly naprosto dobré mince. Větší (a stále nevyřešený) problém je, že DB mi dlužil 55 eur. Předchozí večer jsem si pomocí aplikace DB Navigator koupil jízdenku z Colmaru. Transakce proběhla, ale žádná jízdenka nedorazila. Jediný důkaz o transakci je (naštěstí) v mé bankovní aplikaci. Druhý den ráno jsem si znovu rezervoval jízdenku, ale tentokrát jsem použil SNCF Connect pro cestu do Štrasburku a DB pro úsek ze Starsbourgu do Karlsruhe. Obě společnosti dodaly jízdenky okamžitě. Je to součást známého problému s nákupem přeshraničních železničních jízdenek. Je to naprosto nepřijatelné a nový komisař EU pro dopravu musí tento problém vyřešit.

Karlsruhe je plné velmi dobrých muzeí, ale byl krásný den, a tak jsem se rozhodl dát si oběd a pak si prohlédnout botanickou zahradu kolem hradu, která se nachází přímo v centru města. Byla to skvělá volba. V zahradách je spousta ergonomických laviček, které jsou navrženy tak, aby člověka vybízely k plnému protažení a odpočinku, což jsem přesně udělal. Po chvíli jsem si všiml opakujícího se zvuku, který zněl velmi podobně jako pískání vlaku - přestože jsem byl, pokud vím, daleko od železnice. Když jsem se konečně rozhodl opustit zahrady, podíval jsem se na Google Maps a najednou mi ukazovaly, že přímo v parku je malá železnice. Samozřejmě jsem se tam vydal podívat. A tady je.

Foto: Richard Hunt

Zahradní vlak

Dozvěděl jsem se, že mě po okružní trase kolem parku proveze za 15-20 minut. Tak jsem to samozřejmě musel udělat. Bylo to úžasné; pravidelně se vynořovala z podrostu, aby mi ukázala jezírko nebo fontánu nebo velký prostor pro aktivity dětí a nakonec velkolepý výhled na zámek.

Než přijel lůžkový vlak, měl jsem dost času na večeři a pár piv ve velké hospodě naproti nádraží. Vlak, oficiálně OBB NightJet, začíná v Curychu a většina vagonů jede do Berlína; vagony do Prahy jsou odpojeny v Lipsku. Sledoval jsem jeho průběh v aplikaci OBB, celou cestu ke švýcarským hranicím jel přesně na čas, ale do Karlsruhe dorazil s tříminutovým zpožděním. Když jsem se druhý den ráno probudil, měl zpoždění 32 minut. Nechápu, proč noční spoje v Německu nabírají tolik zpoždění (mnohem horších než 32 minut), protože obvykle mají na trase body, kdy někde dlouho stojí, a cestující tak mají čas na kvalitní spánek. Jinými slovy, jízdní řád má dostatek „volna“. Z osobního hlediska mi zpoždění příliš nevadilo, ale dost mě mrzelo, že opět neexistoval inzerovaný restaurační vůz, který měl být přistaven v Lipsku. Většina nočních vlaků nemá restaurační vozy a komentátoři hlasitě tleskali, když České dráhy oznámily, že tento vlak (nese název Canopus) bude mít restaurační vůz, ve kterém se bude podávat večeře při odjezdu večerního vlaku z Prahy a snídaně při zpáteční cestě z Lipska. Přesto se zdá, že se ve skutečnosti téměř neobjevil. Při mé cestě v únoru nebyl k dispozici a průvodčí mi tehdy řekl, abych s ním nepočítal; předpokládal jsem, že čekají na turistickou sezónu, ale kluci v VagonWebu kteří podávají zprávy o aktuálních vlakových soupravách, hlásí, že chyběla pokaždé, když vlak letos v létě kontrolovali. Říkal jsem si, jestli České dráhy nebyly zklamány počtem zákazníků a potichu ji stáhly, aby ji mohly použít na jiných trasách - ale na Můj Vlak v dnešním vlaku je uvedena jako dostupná. Každopádně pokud jsou ČD nespokojené s počty zákazníků, mám nápad: přiložit k jízdence pro všechny zákazníky nočního vlaku poukaz na 20% slevu. Není zač!

Foto: Richard Hunt

Téměř domů

Ale i kdybyste si k jízdence do lůžkového vozu dali jen - zklamání - snídani, jedna věc vás ve vlaku Canopus do Prahy nezklame, a to úchvatný výhled na obě řeky, když vlak míří na jih od německých hranic, a to bylo výjimečné slunečné letní ráno. Není lepší způsob, jak dorazit zpět do zlaté Prahy!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz