Hlavní obsah
Názory a úvahy

Volby do EU: koho volit, pokud chcete lepší železnice?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: European Parliament; Copyright: © European Union 2024 - Source : EP

Letecký pohled na Evropský parlament v Bruselu

Ve volbách do EU se mnoho občanů může rozhodnout hlasovat na základě jednoho dominantního tématu. Pokud by tímto tématem bylo „zlepšení našich železnic“, koho byste měli volit?

Článek

V jednom z předchozích příspěvků na blogu jsem navrhoval, že pokud chcete lepší železniční dopravu v rámci země i přes hranice, měli byste zvážit, zda 7. a 8. června odevzdáte svůj hlas straně, která se bude v Bruselu nejvíce zasazovat o lepší železnici. Tvrdil jsem, že EU musí sehrát velkou roli v pomoci při zlepšování železnic v malé, ale velmi dobře propojené zemi, jako je Česká republika, protože železniční infrastruktura je drahá a spolupráce mezi členskými státy EU je nezbytná, protože mnoho hlavních tras v České republice zajišťuje kromě vnitrostátní dopravy i mezinárodní osobní a nákladní dopravu.

Analyzoval jsem manifesty všech hlavních stran a stanovil si určitá kritéria, podle kterých je budu hodnotit. Samozřejmě se jedná o má osobní kritéria a osobní úsudky; je více než pravděpodobné, že s nimi nebudete souhlasit - jde přece o politiku. Ale doufám, že vám to poskytne alespoň nějaký podnět k zamyšlení.To, co jsem zjistil, mě docela překvapilo…

Zde jsou moje kritéria:

1.  Jak významnou roli, pokud vůbec, hraje v celkovém manifestu otázka zlepšení našich železnic? Přiložil jsem počet slov (z vět, které se týkají železnic), abych zhruba určil míru prominence.

2.  Vyplývá z napsaného podrobné porozumění problémům a příležitostem železnice? Příkladem může být zmínka o problémech s přeshraničním prodejem jízdenek a nočními vlaky, neboť tyto problémy je třeba řešit v partnerství s ostatními zeměmi.

3.  Dává mi dosavadní činnost strany důvěru, že to, co píše, myslí upřímně?

Prozkoumal jsem manifesty všech hlavních stran a koalic. Zde je to, co jsem zjistil. Seznam začíná tím, co považuji za nejméně perspektivní pro železnici, a končí tím nejslibnějším.

Foto: Parlament EU, https://together.europarl.europa.eu/cs/download-centre

Parlament EU, oficiální materiály

Čtyři strany/skupiny se o železnici nezmínily vůbec:

ČSSD, Stačilo, Motoristé/Prisaha, SPD/Trikolore . Skóre: 0/10.

SocDem

Říkají:

Chceme zajistit dostupnější hromadnou dopravu v EU a snížit emise CO2 pocházející z individuální dopravy. Proto požadujeme zavedení jednotné evropské jízdenky hromadné dopravy podle známého německého vzoru. Jedna evropská hromadná doprava – jeden lístek, kterým podpoříme mobilitu občanů EU. Obdobné opatření se nabízí i pro Českou republiku.

Jak významná: Ve skutečnosti nepoužívají slovo „železnice“, i když výše uvedený odstavec se týká především zvýšení využívání železnice.

Podrobné znalosti železnic: Žádné

Postoj v minulosti: Ačkoli jejich národní manifest není v současné době k dispozici, jsem si poměrně jistý, že SocDem je proti výstavbě VRT.

Verdikt: Slabý. Krátkozraký a provinční pohled na význam železnic. 2/10

Piráti

Říkají:

„Zajistíme takové využití evropských peněz, které respektuje, že každý region a lidé v něm mají jinou startovní pozici. Podpoříme rozvoj rychlé, pohodlné a udržitelné dopravy, například kvalitní železnice a vysokorychlostních tratí. Stejně tak výstavbu obecních bytů a dostupné bydlení pro lidi v bytové nouzi.“

Jak významná: Jen jedna věta. Počet slov: 13

Podrobné znalosti železnic: žádné

Postoj v minulosti: Kdyby se k něčemu zavázali a prokázali podrobné znalosti, byl bych ochoten jim věřit. Bartoš odvádí dobrou práci v oblasti digitální transformace.

Verdikt: velké zklamání. Předpokládám, že železnice nejsou pro piráty dostatečně digitální. 3/10

SPOLU

Říkají:

„Značným přínosem je evropská spolupráce v oblasti dopravní infrastruktury, telekomunikací a vysokorychlostního internetu. Stojí na ní rozvoj vnitřního trhu, podnikatelské možnosti a kvalita života v celé EU. Z principu jde o oblasti, které by si žádný stát nedokázal zajistit sám. Tím spíše v případě Česka, které leží uprostřed kontinentu a je přímo závislé na spojení s ostatními. Klíčovou roli hraje projekt transevropských dopravních sítí, který Evropu postupně propojí dopravními koridory.“

„využití rozpočtu EU na rozvoj mezinárodního dopravního spojení, zejména rychlými železnicemi a dálnicemi, včetně multimodálních terminálů“

Jak výrazný: skromný. Železnice jsou zmiňovány pouze společně s dálnicemi. Počet slov:16

Podrobné znalosti železnic: žádné

Postoj v minulosti: ODS tradičně postrádá nadšení pro železnice; současný ministr Martin Kupka je však osvěžující změnou. Luděk Niedermayer (TOP09) se důsledně vyjadřoval na podporu rozvoje železnice.

Verdikt: Zklamání, zejména vzhledem k přítomnosti Luďka Niedermayera. Čekal jsem víc. 4/10

ANO

Říkají:

Železniční dopravu chceme maximálně podporovat, jelikož patří mezi nejčistší formy veřejné dopravy i logistiky. V novém rozpočtu EU od roku 2028 chceme dát železnici co nejvyšší prioritu - ať už větším nasměrováním výnosů z emisních povolenek do železniční dopravy, snížením poplatků za dopravní cestu na železničních transevropských koridorech či podporou regionálních tratí a železničních vleček. Ideálem je vznik jednotného evropského železničního trhu, a proto budeme usilovat o výrazné zjednodušení nákupu přeshraničních jízdenek vlaků.

Jak výrazné: dobré. Je součástí sekce, která zahrnuje také leteckou dopravu a nákladní automobily. Počet slov: 99.

Podrobná znalost železnic: Docela dobrý. Otázka zjednodušení prodeje jízdenek a práv zákazníků je velmi dobře známá jako evropský problém.

Postoj v minulosti: To je ten problém. Nikdy jsem neviděl žádný důkaz, že by Babiš považoval železnici za důležitou. Pokud by se ANO vrátilo k moci, nevěřil bych mu, že bude s VRT pokračovat. Je tu také otázka, do jaké skupiny se ANO v Evropském parlamentu dostane. Mezi ANO a liberální skupinou ALDE, jejíž součástí bylo doposud, panuje nevyřešené napětí.

Verdikt: Překvapivě dobrý, ale jsou tu problémy s důvěryhodností. 6/10

STAN

Říkají:

„Mobilita evropských občanů je pro nás zásadní. Chceme pokračovat v budování kvalitní transevropské sítě vysokorychlostních železnic. Díky ní vznikne ekonomicky výhodná doprava konkurující letecké a automobilové, které nejvíce zatěžují klima a životní prostředí. Nezapomínáme ani na efektivní spojení v odlehlejších regionech, kde je kvalitní dopravní síť klíčovou podmínkou k jejich rozvoji.“

„Veřejná doprava musí být bezpečná, pohodlná, cenově dostupná a časově úspornější než cestování automobilem. Základním pilířem by měla být kolejová doprava, tedy vlaky, tramvaje či metro, doplněná o hybridní trolejbusy a autobusy s ekologickým pohonem pro příměstské spoje.“

Potenciál vidíme v renesanci nočních vlaků, pro jejichž rozvoj musí Evropská unie vytvářet příznivé prostředí. Z toho plyne i aktivní spolupráce dopravců členských států tak, aby nabídka vlakových spojů byla atraktivní a aby byla zajištěna jejich návaznost. Evropa musí drážní dopravu svými regulacemi podporovat, nikoliv ji znevýhodňovat.

Přednostně podporujeme financování vysokorychlostní železnice a hlavních železničních tras pro osobní i nákladní železniční dopravu. Důraz budeme klást na urychlení výstavby nových vysokorychlostních železničních tratí tak, aby Česko bylo plně propojené s evropskou sítí. Jako země v srdci Evropy má Česko perfektní pozici pro to, aby odsud mohli pohodlně cestovat rychlými vlaky po celé EU.

Naší absolutní prioritou je podpora a financování železnice pro osobní i nákladní dopravu od vysokorychlostních až po regionální a městské systémy drah. Veřejná doprava musí stát ve středobodu evropského zájmu, protože zlepšuje plynulost dopravy a snižuje emise. Podporou multimodální dopravy se pak část nákladní i osobní dopravy přesune ze silnic na koleje. Díky tomu opět snížíme emise, a tedy zátěž životního prostředí.

Dalším cílem je výrazné odlehčení transevropských dálnic od těžké nákladní dopravy. A to prostřednictvím vybudování či uvolnění tratí a vytvořením překladních terminálů. Úkolem nákladní silniční dopravy má být primárně jen rozvoz nákladu do cílových destinací. Přeprava tak bude efektivnější a současně se také sníží produkce CO2."

Jak výrazné: Dobře. Manifest je velmi podrobný, takže čtenář se k této části nedostane příliš rychle, ale jakmile se dostane na správné místo, je co číst. Počet slov :299

Podrobná znalost železnice: Velmi dobré. Je hezké vidět, že si všimli potenciálu nočních vlaků a také toho, jak jsou závislé na spolupráci s ostatními státy EU. Je zde velmi dobré povědomí o potřebě přesunu nejen osobní, ale i nákladní dopravy ze silnic na železnici - a také o tom, co je třeba vybudovat, aby se tak stalo.

Postoj v minulosti: Dobrý. První politik, kterého jsem viděl v televizi vysvětlovat, jak VRT prospěje menším krajským městům, byla Věra Kovářová ze STAN. Přípravě této části manifestu byla věnována určitá péče. Jsem přesvědčen, že to myslí upřímně.

Verdikt : Příjemné překvapení , velmi solidní a docela kontrastující s manifesty jejich koaličních partnerů. 8/10.

Zelení

Říkají :

„Prosadíme investice do modernizace železnic a propojení velkých měst vysokorychlostními vlaky. Budeme podporovat ekologické způsoby dopravy, aby byla doprava rychlá, pohodlná a cenově dostupná. Podpoříme investice, které převedou náklad z kamionů na koleje.“

„Zelená modernizace hospodářství musí být spojená i s proměnou dopravy, která bude lidi motivovat k volbě ekologicky šetrnějšího způsobu dopravy. Ta je postavená na dvou pilířích: cena musí být výhodná a kvalita dopravních služeb musí být odpovídající potřebám lidí.

V několika zemích úspěšně zavedli tzv. klimaticket, jednotnou zvýhodněnou jízdenku na všechny druhy veřejné dopravy. Prosadíme, aby takový nástroj měla každá evropská země. Podpoří to šetrnou dopravu, ale také zvýší kvalitu života: nyní se například obyvatelé Česka mohou cítit znevýhodněni, protože v sousedním Rakousku je cestování veřejnou dopravou levnější, ačkoli tam lidé vydělávají více.

Chceme podporovat moderní a fungující skutečně celoevropskou železniční síť. Je ostuda, že více než 35 let od pádu železné opony v Evropě zůstává pomyslná železná opona ve vysokorychlostní vlakové dopravě. Budeme proto prosazovat, aby Evropská unie zavedla speciální fond a masivně upřednostňovala investice do propojení měst a regionů ve střední a východní Evropě vysokorychlostními vlaky. Při výstavbě však musí být brány ohledy k místním lidem i přírodě a zapojení veřejnosti do plánování nových tras.

To je důležité i pro zvýšení kapacity standardní železniční dopravy. Naše stávající síť je přeplněna a navíc velmi stará. V Česku roste počet cestujících ve vlacích, nákladní doprava je na vzestupu a kapacity nestačí. Vysokorychlostní tratě velkou část kapacity uvolní a železnice jako celek půjde nahoru. Investice do vysokorychlostní i regionální železnice má potenciál se mnohonásobně vyplatit jak v přechodu na ekologický způsob dopravy, tak v hospodářském a inovačním rozvoji všech našich regionů. Zvýšená kapacita sítě umožní další tolik potřebný přesun nákladní dopravy z kamionů na koleje, který sníží dopady nákladní dopravy na životní prostředí a naopak zvýší bezpečnost na silnicích.“

„EU musí také výrazně usnadnit udržitelné cestování mezi jednotlivými zeměmi, například zjednodušením nákupu mezinárodních jízdenek nebo podporou přeshraničních spojení v regionech. Plně podporujeme masivní rozvoj nočních vlaků jako alternativy k létání. Evropsky zaručené právo na odškodnění za zpoždění vlaku by mělo být zvýšeno na 50 % jízdného po 60 minutách a 75 % po 90 minutách.

Kromě toho jsem při kontrole článku kvůli chybám a správným odkazům našel na stránkách SZ konkrétní článek věnovaný železnici. Je v něm příliš mnoho obsahu na to, abych ho zde reprodukoval (je to navíc 493 slov), ale vyzývám vás, abyste si ho přečetli. Podle mého názoru se zabývá všemi nejdůležitějšími způsoby, kterými můžeme a měli bychom v této době zlepšit naše železnice - u nás i v celé Evropě.

Jak výrazný: Velmi dobrý. Je to jeden z klíčových bodů „dvouminutového shrnutí“ manifestu na první straně a má vlastní celostránkový oddíl v hlavní části manifestu. Počet slov: 355.

Podrobná znalost železnice: Vynikající. Je to jediná strana, která vysvětluje, že naše stávající železnice je stará a plně vytížená a že VRT je řešením tohoto problému. Ukazují, jak financování nových železnic vyžaduje podporu z rozpočtů EU. Zabývají se problematikou nočních vlaků i mezinárodního prodeje jízdenek, stejně jako iniciativami Klimaticket, které jsou úspěšné v sousedních zemích.

Postoj v minulosti: Asi nepřekvapí, že je zde k vidění tolik znalostí, když spoluvedoucí strany Michal Berg pravidelně cestuje po železnici (mimo jiné do Bruselu) a o svých zážitcích píše na Seznam Medium.

Verdikt: Nejenže jsou návrhy nejpodrobnější ze všech stran, ale úspěšně propojují evropský pohled na železnici s každodenními potřebami běžných Čechů. Jsou spíše přízemní než vizionářské: a není v nich žádné „ekologické kázání“, což může být pro někoho příjemným překvapením. Za to dostává můj hlas. 10/10

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz