Článek
Ač se to nezdá, narodil jsem se v době, kdy v tehdejším ČSSR ještě nebylo střídání času zavedeno. To se stalo pravidlem až v roce 1979. I když v našich zemích se čas střídal i před tím v minulosti, bylo od toho vždy po chvíli upuštěno. Poprvé bylo střídání zavedeno ještě za Rakouska Uherska v roce 1916 (to fakt nepamatuji) a podruhé za Druhé říše v roce 1942. Aby toho nebylo málo, tak v roce 1946 a 1947 jsme čas střídali dokonce třikrát. Ano, měli jsme letní čas, standardní středoevropský čas a zimní čas. Letní čas stejně jako dnes přinášel hodinu navíc a zimní se posouval ještě o hodinu zpět proti středoevropskému. Pak ale od roku 1949 do roku 1979 jsme měli čas jen jeden. Pásmový, standardní, astronomický nebo jak jej správně nazvat. Rozhodně to není Zimní čas, jak jen nazývá většina lidí.
Zatím poslední zavedení letního času mělo celosvětovou souvislost s ropnou krizí v sedmdesátých letech dvacátého století. U nás k němu došlo po sérii studených zim na konci sedmdesátých let, kdy na Silvestra 1978 dokonce mrzlo tak, že v roce 1979 byly uhelné prázdniny.
Ještě si zmiňme jednu drobnost ke střídání času - od roku 1996 dochází ke střídání poslední březnový a říjnový víkend. Ke změně času dochází v době mezi druhou a třetí hodinou v noci. Jednu dobu se zkoušelo střídání i o půlnoci, ale protože mezi druhou a třetí dochází k nejmenšímu ovlivnění v noci jezdících spojů, zavedl se tento čas .
A teď tedy k tématu z nadpisu - jaké problémy toto přináší v dopravě? U nás se dá říci, že docela malé - na území ČR střídání minulý týden přímo ovlivnilo jen kolem dvaceti vlakových a autobusových spojů. Kdo bude chtít si to najde, ale jednalo se převážně o přeshraniční noční vlaky a autobusy. K tomu ovlivnění dochází takto - když je přechod ze standardního času na letní, dochází v noci ke ztrátě jedné hodiny. Ve 2:00 jsou 3:00. čímž dochází k tomu, že všechny dotčené spoje jsou po třetí hodině ranní zpožděny o jednu hodinu. S tímto stavem jsou vnitrostátně menší problémy, protože lidé jsou zvyklí, že občas něco přijede pozdě. Větší problém to je v mezinárodní dálkové dopravě. Sice jsem o tom nikde nic více nečetl, ale z vlastní zkušenosti vím, že občas se díky takovému zpoždění stane, že ujede, či uletí přípoj. Osobně jsem jednou na Flixbusu při jarním střídání takhle jednoho člověka vezl. Problém může nastat ve vlakové a letecké dopravě, která je na přesnost vázána poněkud více. Od jednoho vlakového dispečera vím, že vlakové koridory v ČR jsou na hranici své kapacity a pokud se někde ztratí hodina a zrovna jede více nákladních vlaků, tak se takové zpoždění s nákladním vlakem táhne klidně půl dne i více podle délky trasy.
Na podzim se však jedna hodina přidává. Tady zpoždění nenastává, tady dochází k situaci, kdy hlavně osobní spoje prostě hodinu stojí na zastávce a čeká se na čas odjezdu podle jízdního řádu či grafikonu. Osobní vlak hodinu napřed prostě nemůže jet. Letadel a lodí se to netýká. Ty prostě pokračují v cestě, protože letadla na hodinu v letu nezastavíš. Problém je pak na letišti, když jsi na místě hodinu předem a nikdo nikde. Nic nikam nejede… Ta hodina navíc ale přináší i další problém - pracovní doba řidičů, strojvedoucích, pilotů i dalších zaměstnanců v dopravě má přesně vymezená pravidla co se týká délky směny a délky odpočinku kvůli dodržení bezpečnosti. Naštěstí většina společností neplánuje směny na knop a tak k problémům s dobou v práci a přestávkami dochází minimálně.
O zrušení střídání zimního a letního času se mluví již nejméně 15 let. Naposledy to vypadalo s jeho zrušením nadějně v roce 2019, ale pak přišel COVID a celý svět měl jiné problémy než řešit čas. V poslední době diskuse na toto téma znovu ožívají. V současnosti se mluví o zrušení v EU nejdříve roce 2026. Někde už jeho zrušení došlo. Z velkých zemí třeba v Číně nebo v Indii. Letní čas zrušilo i Japonsko, větší část Austrálie, tři provincie v Kanadě a jeden stát v USA.
Osobně bych byl pro to, aby se střídání času zrušilo a aby byl čas v rámci časových pásem jednotný - časový posun při cestě na východ či západ je pochopitelný, ale posun v čase při cestě na sever či jih je poněkud divný. Při cestování je pak třeba si dávat daleko větší pozor na to, kolik je zrovna hodin. Nesprávně nastavené hodinky vám fakt mohou přinést problémy nejen při nákupech ale třeba i při hledání spojení. Naštěstí třeba letecké společnosti uvádějí časy příletu a odletu podle lokálního času v cílové destinaci. V armádě se třeba používá jen jeden čas - UTC. Díky tomu se dá lépe plánovat rozvrh v rámci celého světa. Jen musí někdo přemýšlet nad tím, kdy je v cílové lokalitě světlo a kdy tma…






