Článek
Zelený vodík se vyrábí elektrolýzou vody za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů (vítr, slunce). Oproti šedému či modrému vodíku (z fosilních paliv) je klimaticky plně neutrální, ale zatím dražší. Účinnost výroby zeleného vodíku se dnes pohybuje kolem 60–70 %, nové technologie by ji mohly časem zvýšit až na 90 %, což by významně mohlo snížit náklady u této technologie, která má důležitá průmyslová využití.
Tradiční výroba oceli produkuje obrovské množství negativních emisí, CO₂. Projekty jako HYBRIT ve Švédsku nahrazují uhlí vodíkem a testují tzv. zelenou ocel. Ocelářská firma SSAB chce do roku 2045 přejít na bezemisní výrobu. Další klíčovou oblastí je doprava, což znamená využití u nákladních aut, vlaků, lodí či letadel. Například Airbus vyvíjí vodíkové letouny, v Německu už jezdí v tuto chvíli první vlaky, které využívají vodík. Výhodou je totiž rychlé tankování a poměrně dlouhý dojezd. Klíčové využití může být i v rámci jiných zdrojů. Přebytek energie z OZE lze totiž přeměnit na vodík a následně uskladnit. Vzniklé vodíkové „baterie“ skutečně dobře fungují pro období bez slunce nebo větru a pomáhají stabilizovat elektrickou síť.
Největší výzvou pro zelený vodík tak zůstává vysoká cena výroby a nutnost dostupné a levné obnovitelné elektřiny. Problémem je také nákladná infrastruktura (skladování, přeprava) a složitá legislativa, která brzdí vývoj a investice, hlavně v EU. Právě zde by mohl být prostor zařadit vyšší rychlost, o větší deregulaci evropského hospodářského prostoru se začíná víc a víc mluvit.
Mezi největší „štiky“ vodikového odvětví pak patří Austrálie. Ta už nyní investuje miliardy do exportu zeleného vodíku, využívá přitom rozsáhlé větrné a solární plochy. Projekt v západní Austrálii plánuje dodávky vodíku i do Japonska a Koreje. Evropa v současnosti sází na spolupráci velkých firem – TotalEnergies a Air Liquide staví elektrolyzér v Nizozemsku, který má snížit emise CO₂ o 450 000 tun ročně.
Závěrem lze konstatovat, že největší výzvou pro zelený vodík zůstává nákladná výstavba infrastruktury a rozšíření OZE v EU. Zelený vodík může nakonec sehrát klíčovou roli v přechodu k bezemisní energetice, aby však nebyl jen vizí budoucnosti, musí se podařit snížit náklady a zjednodušit pravidla pro vybudování tolik potřebné infrastruktury. S dostatečnými investicemi má zelený vodík reálný potenciál stát se významnou součástí energetiky budoucnosti.
Momentum Assets a.s.