Hlavní obsah
Názory a úvahy

Emisní peklo na obzoru a stát to hodlá řešit úderně a politicky

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Rolf Raam

Náš výfuk, naše saze

Policie je překvapena, že téměř 100 % náhodně kontrolovaných vozidel neprošlo mobilním měřením emisí, přestože tato vozidla měla platné osvědčení z STK. Skutečně STK masově podvádějí? Nebo je chyba jinde?

Článek

Vůně fialek z výfuků automobilů

Při mé nedávné cestě do Rumunska jsem se mohl na vlastní oči i nos přesvědčit, že čím více je země dále od Německa, tím méně někoho zajímá, zda auto poněkud více nekouří z výfuku. Notabene když diesely jsou na Balkáně vskutku oblíbené. Tolik sazí budu vydýchávat ještě hodně dlouho a nedivil bych se, kdyby mi patolog při mé vlastí pitvě řekl, že jsem byl letitým kuřákem (což nejsem). Jakoby náhodou se podobná problematika právě diskutuje i v naší vlasti. Policie vyrazila do ulic s mobilními přístroji a ejhle: téměř všechna kontrolovaná vozidla neprošla! Přitom vozítka měla platnou kontrolu měření emisí ze stanic STK. Šokující výsledek.

Politici mají rádi zkratkovitá řešení a také zde jej bleskově našli: Tento výsledek kontrol je prý způsoben tím, že stanice STK podvádějí a tento nešvar je potřeba radikálně odstranit. Proto vyšleme do ulic houfy nějakých technických policejních jednotek a budeme měřit auta přímo v provozu. A ti, kteří kvůli dýmovnicím neprojdou, přijdou o technické osvědčení, domů pojedou MDH nebo je vezme soused s elektromobilem. A ideálně když se svého dieselu zbaví a koupí si za celoživotní úspory ojetou Teslu.

Zamysleme se nad touto informací. Je skutečně možné, že by téměř 100 % měření bylo zfalšovaných? Je to vůbec myslitelné? Nemůže být chyba jinde? Neříká nám tento výsledek něco o samotné metodice mobilního měření?

Jako člověk s technickým vzděláním a s činností v oblasti metrologie nesouhlasím s tím, že by mobilní měření odpovídalo tomu, které probíhá na stanici STK. Tam se měří za stanovených podmínek, použité přístroje jsou vyšší třídy a měření provádí školený technik. Naproti tomu na silnici se měření věnuje policista s kurzem obsluhy mobilního přístroje, správné podmínky měření nejsou zajištěny a určitě ne dodržovány. Je to podobné, jako bychom chtěli zpochybnit výsledek měření mikrometrickým šroubem v soustružnické dílně při kontrole dřevěným pravítkem ve škole.

Pan ministr Kupka ujišťuje, že technická komanda dostanou k dispozici měřící kamiony, vybavené přístroji stejné třídy, jakými disponují stanice STK. A budeme doufat, že i technici, kteří Vám na ulici strčí čidlo do výfuku, budou zkušenými a kvalifikovanými osobami a ne pouze úředníky s rychlokurzem v zasouvání sond. Toto by bylo jistě v pořádku, protože nikdo nechce mít na ulicích zakouřeno jako na zmíněném Balkánu. Napadá mě ale jistá zlomyslná myšlenka:

Fiasko měření emisí neukazuje na podvody na STK, ale napovídá nám, že celý systém STK je nefunkční, tudíž k ničemu.

Ve Spojených státech amerických, s výjimkou Kalifornie, neprobíhají technické kontroly tak, jako jsme zvyklí u nás. Technická kontrola se provádí pouze při registraci nebo přeregistraci vozidla na nového majitele. Technický stav je vždy na zodpovědnosti majitele a případné škody způsobené špatným technickým stavem vozidla takový lajdácký majitel tvrdě zaplatí. A že se v USA právníci umějí o sedření kůže z těla postarat! Zatímco Američané kladou důraz na samostatné myšlení a zodpovědnost každého člověka, v Evropě zastáváme názor, že občan je trouba a všechno mu musíme nalajnovat, přikázat či zakázat. Stanice technické kontroly sice něco pravidelně zkontrolují, ale neručí za to, že auto je opravdu v pořádku a projde při namátkové policejní kontrole. Zkrátka, je to zajímavý byznys bez zodpovědnosti a občané platí. Na STK a navíc pokuty policistům.

Pokud bych se jako politik, a myslím tím jako odvážný a rázný politik (jímž pan Kupka jistě je) zamýšlel, co se zjištěnými fakty udělat, asi bych vedle (extrémně drahých) paralelních emisních kontrol na silnicích zvážil také změnu institutu STK jako takového, případně možnost kompletního zrušení sítě STK, jakožto nefunkčního a jak se ukázalo – zbytečného molochu. On totiž ten policista v USA nepotřebuje nic strkat do výfuku. Stačí, že uvidí černou clonu za autem a nechá Vás poslat na přeměření na certifikovanou zkušebnu, nebo rovnou sebere doklady od auta. Jeho autorita to umožňuje. Totéž udělá, pokud z vašeho plechového miláčka poteče olej, brzdová kapalina, nebo dokonce krev… U nás policie takové důvěry a pravomoci nepožívá. Ale proč vlastně ne? Co tomu brání? Napadají mě pouze dva důvody: nedostatek odvahy a alibismus.

Peklo na obzoru

My motoristé se můžeme těšit na emisní peklo. Nikdo z nás si nemůže být jistý, že poloprofesionální měření emisí na ulici nezkrátí životní cyklus našeho letitého přibližovadla. A politici, namísto ochrany práv občanů, jejich majetku a zájmů, raději občany ještě trochu přidusí a donutí je zaplatit další zbytečné peníze v honbě za senzačními čísly na displeji. Drahé měřící kamiony samozřejmě zaplatíme z našich daní. Pochybuji ale, že tím zmizí omamný dým z našich silnic.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz