Článek
Nejprve klady: Herci umí hrát, ať už čeští, nebo zahraniční, ale tady to bohužel končí.
Začneme celkovým vzhledem filmu: Celý film vypadá příšerně, všechno je zahaleno modrošedivým filtrem, který je přítomen po celou stopáž. Všechno působí ponuře a spíš připomíná post-apokalyptickou pustinu. Na každý strom je pověšena minimálně jedna mrtvola, aby Američané poznali, že jsme ve středověku a ne, opravdu ve středověku nebylo vše modrošedé a nevypadalo to tam, jako kdyby se tam obden prohnal požár.
Souboje jsou v celém filmu prakticky pořád. Což by nevadilo, ale víte, co by se u takového filmového souboje hodilo? Odpověď je: NĚCO VIDĚT. Všechny souboje jsou buď: Zahaleny mlhou, ve tmě, nebo se odehrávají v malém prostoru. K tomu si najali pravděpodobně kameramana s Parkinsonem, který tmavým, zamlženým a nepřehledným scénám dodává ten správně roztřesený nádech filmu z roku 2016. Střihač vypadá, že předtím dělal střihače pro telenovely, jinak si totiž nedokážu vysvětlit, jak může dát do deseti vteřin souboje DVACET střihů. Nepřehlednost bojových scén dokazuje to, že jsem si ve finálním souboji myslel, že usekli hlavní postavě ruku. Z omylu mě vyvedlo až když si o pár vteřin dal střihač od svého střihačského freestylu pauzu.
Příběh nebudu hodnotit z hlediska historické přesnosti, protože se film odehrává v době, kdy nevíme o Janu Žižkovi prakticky nic. Příběh je jinak podprůměrný, místy průměrný. Má spoustu děr a spoustu nesmyslných momentů. Většinu stopáže filmu Jan Žižka jenom běhá po lese zleva doprava a zprava doleva bez zjevného důvodu, až najednou narazí na něco jako Resistenci ze Star Wars a rozhodne se k nim přidat, opět - bez zjevného důvodu.
Postavy jsou špatně napsané a tomu člověku, který dělal casting, bych dal Oscara za to, že dokázal vybrat lidi, které nerozeznáte ani při normální scéně a už vůbec ne při bojové. Postavy totiž vypadají všechny úplně stejně a kvůli vrstvě toho popela, kterým je každá postava pokryta, a který tam všude z neznámého důvodů létá, nemáte už vůbec žádnou šanci na rozeznání postavy A od postavy B.
Anglickému názvu bych rád věnoval jeden odstavec, protože když pojmenujete svůj film v zahraničí jako „Medieval/Středověk“, tak si zasloužíte, aby ten film úspěch prostě neměl. Nebo možná, že to funguje - Star Wars mohly třeba mít několikanásobnou úspěšnost kdyby se jmenovaly „Vesmír“.
A moje oblíbená kategorie: CGI lev. Film obsahuje scénu se lvem, který je po část filmu kompletně udělaný počítačem, což by nutně nemuselo vadit, ale tady to vypadalo naprosto příšerně, a navíc se dal velmi jednoduše rozeznat rozdíl mezi reálným zvířetem (které se ve filmu asi na 3 vteřiny taky objeví) a počítačovou animací, která by se dala přirovnat k 3d animaci z Playstationu 2.
To, že se film odehrává v Česku, poznáte jenom díky tomu, že tam je někdo, kdo se jmenuje Žižka a jedna scénu se odehrává v Praze. Největší českou stopu zaznamenáte, jen když se tam objeví nějaký slavný český herec a je tam celých patnáct vteřin, aby ho mohli nacpat do traileru.
Jan Žižka tedy není ani zábavný, ani originální, ani dobrý, ani svět dobývající film. Je to žalostný podprůměr a fakt, že se v tom utopilo 500 milionů korun, je zarážející.
10 % - Zahrajte si radši Kingdom come: Deliverance, dostanete lepší a zábavnější výlet do historie naší země.