Článek
Byl bych nerad, aby tento článek byl brán jako útok na všechny řidiče taxislužby, protože jsou mezi nimi normální lidé, kteří se snaží dělat svou práci dobře, umí řídit a neohrožují své zákazníky. Možná jich bude i většina. Nevím. Problematičtí jedinci jsou z každé skupiny vidět nejvíc.
Pohybuji se po Praze opravdu hodně a vidím mnoho věcí, které se mi nelíbí. Některé i třeba problematické, jako nesprávné parkování různých vozidel zásobování, nebo kurýrů, jsou sice ošklivé, ale jsou pochopitelné. Tito lidé tam neparkují protože chtějí, ale protože musí a protože často městská policie nedělá svoji práci a nechává místa pro ně určená obsazená auty, která tam nepatří. Ale to je na jiné téma. Dokážu i pochopit, na rozdíl od policie, která toto bere jako skoro hrdelní zločin, nepoužití bezpečnostního pásu v koloně, která víc stojí než jede a ten člověk je v autě sám. Stejně tak, když někdo pojede na široké bezpečné ulici místo 50km/h, 60km/h. Může to být i neúmyslně. Tím neschvaluji závody v ulicích města.
Ale vadí mi nedodržování základních pravidel, která reálně ohrožují životy ostatních účastníků silničního provozu, nebo pasažérů daného vozidla. Když chcete být řidičem autobusu, nebo tramvaje, musíte absolvovat psychotesty. Toto bylo u řidičů taxislužby z nějakého důvodu zrušeno a je to strašně vidět. Mám opravdu velké podezření, že mnoho těchto „mistrů volantu“ by jimi neprošlo, neboť mají dle jejich jednání sebevražedné sklony a jsou ochotní vzít kohokoliv sebou. Otáčení se na světelné křižovatce, kde se navíc přejíždí tramvajový pás, a tramvaje tam pravidelně jednou za čas nějaké auto pomuchlají, je naprosto nepochopitelné. Cinkne jim zakázka a jsou ochotní přejet přes tři jízdní pruhy, aby mohli jet nejkratší cestou k zákazníkovi a klidně při tom ohrozí další auta. Mají krásná dobře vybavená auta, ale z nějakého důvodu si pořizují verze bez blinkrů. Co vím od jednoho taxikáře, který mne před časem naboural, tak on blinkry nepotřebuje, on je totiž tak rychlý, že než by si někdo všiml, že bliká, tak už je pryč. Zastavení v křižovatce i velmi vytížené, na přechodu, zablokování jízdního pruhu v místě, kdy jsou po stranách volná místa, není také žádný problém. Ale jen pro dokreslení zkuste před taxikářem zastavit vy a vyložit něco z kufru auta. To si něco vyposlechnete a rozhodně to není publikovatelné. Stejně jako si taxikáři oblíbili parkování na vyhrazených místech pro zásobování. Mimo jiné u Máje a v noci pak na Andělu. Já chápu, že je nepříjemné, že jim zrušili štafly, ale to ty, pro něž je to místo určené asi nemusí zajímat. Stejně jako jsem několikrát zabrzdil pár centimetrů od zadních dveří, kde seděli jejich zákazníci, poté co mi někde nedali přednost. A to jsem jel dost velkým a výrazným autem plným reflexních prvků.
Já netvrdím, že ta práce je jednoduchá a pokud pracují přes nějakou aplikaci, tak rozhodně peníze vidlemi nepřehazují, spíš je to cesta k chudobě, ale vybrali si to dobrovolně, tak to mají dělat pořádně. To že má někdo řidičák, ještě neznamená, že se tím může živit. Pokud se rozhodne tím živit, tak má být profesionál a dodržovat předpisy v co největší míře. A opravdu to jde.
Určitě za něco můžou ty aplikace, což je sice moderní, ale také dost problematické, protože ty lidi drtí minimální odměnu. Takže aby neprodělali, musí jet nejkratší možnou cestou. A k maximálnímu možnému zkrácení trasy používají opravdu hloupé a nebezpečné způsoby. Chtějí dobré hodnocení, tak zastaví zákazníkovi kdekoliv, nečekaně, i za cenu blokování dopravy. Přece mají rito, to musí každý pochopit. Mimochodem aplikace i způsobuje přetížení v určitých časech i různá místa v centru Prahy. Například v Dlouhé ulici je v sobotu večer snad největší kapacita taxíků, čímž tuto ulici totálně zablokují. Jeden taxík tam zákazníka veze a další jede pro někoho konkrétního. Ten ale nutně nemusí být připravený a čekají na sebe. Dřív by fungovalo prosté mávnutí a taxíků by stačilo méně. A ano, dřív taxikáři okrádali víc.