Článek
Trochu historie
Městská policie v Praze byla založena v roce 1992. Na začátku bylo pár desítek strážníků a velmi omezené pravomoci. Ale to se postupem času měnilo, strážníků přibývalo a získávali stále víc pravomocí. A samozřejmě rostly náklady na provoz městské policie. Nicméně z přelomu milénia si pamatuji, že tehdy strážníci se problémy opravdu snažili aktivně řešit. Sice je lidé nebrali moc vážně a někdy bylo řešení přestupků odůvodňováno velmi kreativně, ale snažili se a dalo se s nimi mluvit.
Úkoly městské policie
Dle zákona o obecní policii má tato za úkol v prvé řadě zajištění veřejného pořádku. Veřejným pořádkem se rozumí dohled nad dodržováním pravidel občanského soužití, dodržováním obecně závazných vyhlášek a nařízení obce.Podílí se v rozsahu stanoveném tímto nebo zvláštním zákonem na dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Podílí se na dodržování právních předpisů o ochraně veřejného pořádku a v rozsahu svých povinností a oprávnění stanovených tímto nebo zvláštním zákonem a činí opatření k jeho obnovení. Podílí se na prevenci kriminality v obci. Dále provádí dohled nad dodržováním čistoty na veřejných prostranstvích v obci. Odhaluje přestupky a jiné správní delikty, jejichž projednávání je v působnosti obce. A nakonec informování veřejnosti o možnostech ochrany před trestnou činností a pomoci obětem trestných činů.
Současná realita
V současné době má Praha cca 2100 strážníků a její provoz stojí vyšší stovky milionů korun ročně. To nejsou malé peníze. Nicméně bezpečí a pořádek výrazně ovlivňuje kvalitu života v Praze a takto vysoké náklady jsou odůvodnitelné, kdyby …
Za následující řádky se předem omlouvám všem těm strážníkům, kteří jsou jiní a opravdu dělají svou práci ku prospěchu veřejného pořádku a u své práce přemýšlejí. Vím, že stále takoví jsou a opravdu vím, že jejich práce není jednoduchá a vzdorovat nesmyslnému tlaku nadřízených na maximalizaci uložených pokut bez ohledu na jejich smysl není též snadné.
O čem tedy píšu. Jde o to, že dnes právě pod tlakem vedení a potažmo nejspíš i pod tlakem vedení jednotlivých městských částí, je maximální snaha ukázat, že něco dělají. Jsou to často lidé, kteří chtějí vidět čísla. Čísly se přeci nejlépe vykazuje a kontroluje činnost. Nějaký pocit veřejného pořádku a bezpečí se nedá měřit a tudíž se obtížně kontroluje. Mimochodem i náměstek pro dopravu Hřib nedávno říkal, že bude víc hlídat, kolik se vybere pokut za špatné parkování. A že k tomu zřídí městskou organizaci, aby mohli vybírat víc pokut a ve vyšších částkách. Zase tlak na výkon a čísla. O tom jsem už před časem psal, že je to hloupost a nic to neřeší. Nyní jsou všichni překvapeni a pohoršeni, že se to děje i u státní policie.
Proč městkou policii zrušit?
Protože ve většině nedělají svoji práci, co jim ukládá zákon a městská vyhláška, ale jsou jen stroj na peníze. Jsou to v podstatě jen výběrčí peněz a fotografové bez špetky zdravého rozumu. Chtějí se jen zavděčit svým šéfům a přinést kořist. Velmi často se totiž stává, že hromadně vyběhnou na lov a fotí často úplné banality nebo někoho, kdo je snadná kořist. Já neobhajuji žádnou anarchii. Jenže tu právě většinou nevidí a řeší zcela něco jiného. Pro příklad, několikrát se mi stalo, že jsem zastavil na zákazu stání, což je legální. S nedaleko stojícím strážníkem se střetnete očima, takže o vás ví, a když máte v ruce kurýrskou tašku s obřím logem, tak je účel zastavení na daném místě jasný. Nicméně tento člověk jakmile zmizíte z dohledu, vytáhne fotoaparát a fotí. Pak vás nechá v klidu k tomu autu přijít a odjet. A pak přijde za 14 dní do datovky pokuta za stání na zákazu stání. Takže pak musíte trávit spoustu času řešením tohoto nesmyslu. Pokuty mi byly samozřejmě zrušeny, protože jsem nic neporušil. K čemu je toto dobré? I kdybych porušil pravidla a ten strážník na to koukal a nekonal by na místě, což mohl. Čím přispěl k udržení veřejného pořádku?
Další příběh z Prahy 1. Toto je starší příběh, ale nijak nevybočuje, později řeknu proč. Míval jsem tam obchod, než přišel Covid, a v tom místě byl zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu. Vezl jsem si tam nějaké zboží, a tak jsem tam vjel a zastavil vedle své provozovny. Zdržel jsem se přerovnáváním věcí v obchodě asi 5 minut a když jsem šel znovu k autu, už na něm byla botička. Sice tam byl obří nápis zásobování a jakého obchodu se to týká, ale asi svítilo sluníčko a hoši si „nevšimli“. Když za další hodinu přijeli si botičku sundat, protože byli strašně zaneprázdnění a ty dvě minuty po nasazení byli již úplně na druhé straně Prahy 1. Takto mi to vysvětlovali. Tak jsem byl poučen, že na dané místo sice smí vozidlo zásobování vjet, ale nesmí tam zastavit. Na Praze 1 totiž platí zákaz zastavení mimo vyznačená místa. To jsem si nechal zopakovat ještě dvakrát, jestli neslyším špatně. Na otázku jak tedy vyložit zboží do přilehlých obchodů bez zastavení mi odpovědět nedokázali. Po další asi půlhodině mého asertivního jednání usoudili, že tady nic nekápne, botičku mi sundali a odjeli. Shodou okolností jsem stejné výtečníky viděl jiný den zastavit si své služební auto na chodníku před obchodem a jít si koupit svačinu. Mimochodem bez majáků. Ale já to chápu, vedle byly koleje a jinde nebylo místo. A lidé se vyhnou …
Přidám poslední příběh z minulého týdne. O 200 metrů vedle místa, kde jsem dostal výše zmíněno botičku a kde jsem míval svůj obchod, tak je jedno vyhrazené místo pro zásobování. Ta značka zakazuje zastavení mezi 8 a 18. hodinou právě mimo zásobování. Po 18.hodině už toto místo nijak vyhrazené není. Zastavil jsem tam výrazně po 18. hodině. Vedle stál strážník a koukal. Vzal jsem si tašku a jdu kolem něj. Žádná reakce. Projdu kolem, po chvíli se otočím a on si fotil mé auto. Tak jdu k němu a ptám se ho, co to dělá? Prý, že tam se smí stát jen 15 minut. Říkám mu, že viděl, že teď jsem přijel. On na to, že to má jen pro jistotu. Tohle bych dokázal pochopit. Ale to mi i mohl říct, když jsem šel kolem něj. Mohl mne upozornit, že toto místo je nějak vyhrazené a že si udělá kontrolní fotku. S tím nemám problém, naopak bych to ocenil, že se nějak snaží. Ale tohle vypadá divně. Co si o takovém jednání má člověk myslet? Mimochodem, i když tam chodí každý den, tak tu značku očividně neznal, protože v tom čase již to místo časově omezené na 15 minut nebylo. Což je jeho ostuda.
Takže k čemu je služba, která očividně nefunguje? Ano, oni přinesou kořist ve formě čísel, ale v reálu neřeší vůbec nic. On je rozdíl věci řešit a vyřešit. Když vás v klidu nechají spáchat přestupek a udělat si záznam tak, aby se vyhnuli jednání s pachatelem a případně ono jednání odvrátili, tak opravdu nemá jejich jednání smysl. To stačí najmout studenty na brigádu, kteří budou dělat fotky.
Ano, mají i jiné úkoly, ale když vidíte tu neefektivitu, tak nechápete. Viděl jsem, že jednoho opilce před restaurací, kde v noci spal na schodech, přijely postupně řešit 4 hlídky. A strávili tam s ním víc než hodinu, než odjel na záchytku. Vážně bylo potřeba 8 lidí na řešení tohoto?
V této organizaci je tolik věcí špatně , že bych ji opravdu zrušil a postavil znovu na zelené louce. Ale problém je s vedením jednotlivých městských částí i celé Prahy, že nevědí, co vyžadovat. Přitom je to relativně jednoduché. Nastavit pravidla, ve kterých se dá žít, vysvětlit je občanům a následné je vymáhat. Ale to se bohužel neděje. Strážník má být blízko lidem. Pokud mají mít auta, což nezpochybňuji, pro rychlejší mobilitu, tak bych si představoval menší auta a minimálně hybridy nebo klidně i elektrická. Pohybují se po městě. Proč mají přispívat ke znečištění. Elektrická vozidla má i státní policie, takže to asi jde. Stejně tak nechápu, proč mají mít řadoví zaměstnanci, což strážníci v podstatě jsou, luxusní vozy typu Kodiaq. V ostatních městech jim stačí Dacia Duster. Ten je jistě levnější a nemyslím si, že má horší vlastnosti do terénu.
Pohybuji se po městě hodně a vidím tyto zarážející věci a nechápu je. Vidím v tom neuvěřitelnou neprofesionalitu a nekompetentnost. Máme chtít platit tolik peněz za něco, co nám dává takový servis? A to si nejsem zcela jistý. Pokud za něco platím, mám dostat nejlepší možný servis. jeho náplň je určená zákony a vyhláškami. Když tedy jsou požadavky a peníze na toto a nedostáváme to, tak proč to udržovat a neřešit? Opravdu musí naše hlavní město stále upadat? Přijde mi, že chybí nějaká koncepce a vše se řeší nějakými hurá akcemi a nápady. Chlubíme se čísly, ale ty čísla nic nepřinášejí.
Na závěr se omlouvám všem těm, co se snaží dělat svou práci dobře, a opravdu si jich vážím, ale minimálně více viditelná skupina jejich kolegů se takto nechová, a proto vznikl tento text