Hlavní obsah
Knihy a literatura

O tom, jak jsem téměř vydala knihu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: www.freepik.com

Říká se, že zkušenosti jsou nepřenosné, ale já myslím, že za pokus to stojí. V nejhorším případě se jen pobavíte a možná vám mé poznatky jednou přijdou vhod, až se rozhodnete zanechat svou vlastní stopu na regálech knihkupectví.

Článek

Vydat knihu nikdy nepatřilo do mého životního plánu. Ale vím o sobě, že mám talent na rozbor textu a schopnost vysvětlit i ty největší složitosti tak, že je pochopí každý. Několikrát v životě už mne to dovedlo k nápadu udělat nějakou šílenost. Například mnou zpracované maturitní otázky z odborných předmětů měly takový úspěch, že sedm tříd mého ročníku našlo vysvobození v mých soukromých poznámkách a já se stala oblíbencem v copy centru, které se nachází nedaleko průmyslovky mého mládí.

Stále znovu mi tato schopnost pomáhala v mé kariéře, ale rozhodujícím milníkem se pro mne stalo mateřství. Teoretická příprava na výchovu dětí je vážně oříšek a množství dostupné literatury je závratné. Jenže člověk nechce udělat chybu, to je jasné. Tak jsem si vytáhla rukávy a pustila se do toho. Výsledek se dostavil. Mám dvě bezvadné holky a harmonické manželství. To je skutečnost, která vzbuzuje pozornost a lidé se ptají. Potom jsou překvapeni, potom šokováni, a nakonec odchází se svou vlastní kopií poznámek. Je jasné, že nápad vydat to jako knihu nevznikl tak úplně v mé hlavě, ale najednou byl tu.

Takže jsem zasedla k internetu a začala zkoumat proces. Docela mne překvapila skutečnost, že rukopis knihy je to poslední, co někoho zajímá. Rozhodnutí vydat či nevydat knihu se odehrává na základě anotace a ta obsahuje informace všelijaké. Rukopis se však dodává až k tisku, což je ten úplně poslední krok. Nejdůležitější otázka zní: jaký má kniha prodejní potenciál? Kuchařky, diety a výchova dětí jsou TOP.

Je zvláštní, že lidé mají o práci vydavatelství určitou představu, která se blíží formátu obsahové cenzury rukopisů. To se však neděje. Za obsah rukopisu nese odpovědnost pouze autor, a to až do té míry, že odpovídá i za chyby sazby, které by mohly vést k vadnému tisku. Export odpovědnosti je zde dokonalý. Pochopitelně s vydavatelskou a distributorskou smlouvou obdržíte i dokumenty typu Etický kodex a pravidla kde čeho. Z pohledu prodejnosti se vydavatel zajímá především o název knihy a prodejní cenu. Vlastně je to docela jednoduché pravidlo pro autory, tyto dva klíčové parametry stojí zcela mimo jejich kompetenci.

Já jsem neměla v plánu na knize vydělávat, chtěla jsem své poznámky odevzdat k využití a věnovat se dál jiným věcem, takže jsem podepsala smlouvu s poměrně velkou mediální skupinou a věřila, že tím to pro mne bude uzavřené. Opak byl pravdou. Drtivou většinu práce musí odvést autor, takže jsem se postavila čelem k novým zkušenostem a opět vytáhla rukávy. Už jen rozsah součinnosti při propagaci knihy, kterou autor pochopitelně poskytuje zdarma a s veškerou licencí pro celý svět, je fascinující. Podíl plyne z prodejní ceny, na kterou však autor nemá vliv a vlastně celý prospěch autora je dost postavený na důvěře v evidenci distributora, protože prodejní mechanismy jsou dost složité. Jde však o zanedbatelné částky, navíc v dlouhém horizontu, takže vás to nakonec ani nijak nevzrušuje.

I když jde vše jako po másle, termín vydání knihy je pochopitelně věcí vydavatele. V mezičase jsem se seznámila s „mravenci“ vydavatelského světa. Korektory, grafiky, ilustrátory, sazeči a dalšími. Měla jsem opravdu štěstí, narazila jsem na báječný tým a ten mi otevřel úplně nový svět možností. Abych to zkrátila, nakonec jsem byla ráda, že se našel důvod k výpovědi smluv. Právní vzdělání se zjevně vyplatí i na poli vydavatelském. A protože závada se nacházela na druhé smluvní straně, vyšla jsem z toho obohacena nejen zkušenostmi a užitečnými kontakty, ale i s vyrovnaným účtem.

Jakmile situace odezněla, vykročila jsem do svobodného světa samo-vydavatelů, který odhaluje prostý fakt, že žádná přidaná hodnota velkých vydavatelství již neexistuje. Respektive jistě nějaká existuje, ale inkasuje ji pouze vydavatelství samo. Marně pátrám po přínosu, který to má pro autory nebo čtenáře. Ale možná je to jen můj pocit, protože třeba odborné knihy nebo učebnice to možná (doufejme) mají jinak. Moje dílo však spadá do kategorie populárně naučné interpretace, a tudíž je zde ponechán prostor čtenáři, aby si udělal svůj vlastní názor, který stejně není možné regulovat zvnějšku.

Možná jste zachytili kauzu knihy „Nevratné poškození“, která vstoupila do povědomí české veřejnosti právě tím, že velké vydavatelství ustoupilo od jejího vydání. Vzápětí ji ale s náležitým humbukem vydal někdo jiný a v diskusi k tomuto rozhodnutí jste se mohli dočíst, že mnoho lidí si knihu hodlá koupit právě proto, že chtějí zjistit, co je na ní tak alarmujícího. Vlastně to zajímá i mě. Podobně mne zaujal dlouhodobý bestseller jednoho menšího vydavatelství, který shrnuje všechny dostupné informace o UFO a představuje dokonce pravidla vesmírného uspořádání a politické aliance různých druhů mimozemšťanů. Knihu jsem měla možnost prolistovat a ilustrace se mi zdály skutečně velmi popisné a pro mnoho lidí jistě zajímavé.

Abych se vrátila k mé knize a modernímu světu. Samo-vydavatelství není zvlášť finančně náročné, takže vydat knihu opravdu není problém. K distribuci dnes postačí jeden funkční e-shop, který pochopitelně provozuje každé vydavatelství a obvykle je zde k dispozici i nějaký distribuční kanál do klasických knihkupectví. Propagace je však základ. Kdo na to jde „od lesa“ má možnost využít cestu před-prodejové kampaně.

A tak jsem se dostala do neuvěřitelného světa Crowdfundingu, neboli davového financování. To je opravdu něco, co stojí za to prozkoumat. Nápady, které se touto cestou lidé snaží realizovat, jsou fantastické a zcela bez cenzury na jednom místě. Získáte zde přístup ke statistice a je opravdu zajímavé sledovat, že o nápady se zde zajímají lidé z celého světa. Japonsko a USA se drží na prvních příčkách. Zapojit se do kampaně a podpořit něčí nápad je snadné a zcela bez rizika. Platformy davového financování totiž nabízejí každému člověku možnost změnit svět, nebo se té změny alespoň zúčastnit, což je k nezaplacení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz