Článek
Samotný začátek lidského světa se píše právě se stvořením Adama. Eva pocházela z Adama. Podle apoštola Pavla, Adam nepochybil, ale Eva jej svedla. Zdá se, že Bible nahrává misogynům. Je tomu tak?
Církevní otec Tertullianus ze 3. století označuje ženy za „ďáblovu bránu“. Na základě tohoto vyjádření, které přetrvalo celá staletí, dokonce režisér Roman Polanský natočil film s názvem Devátá brána s podtextovým odkazem na Tertullianův výrok.
Elizabeth Cady Stantonová, známá feministka, která v 19. století bojovala v USA za práva žen, prohlásila, že „Bible a církev patří k největším kamenům klopýtání na cestě k emancipaci žen“.
Jak to tedy je?
Starý zákon a ženy

Zobrazení Adama a Evy, už v ráji nebyli rovnocennými partnery
Je pravda, že patriarchové a králové měli větší počet žen. Dokonce se dnes vyskytují hlasy, že jim to prodlužovalo život a svědčilo to jejich zdraví. Některé vědecké studie překvapivě tvrdí, že takové uspořádání, které panuje i v některých regionech dodnes, svědčí i ženám.
Řada žen v Evropě by s tím ale nejspíš nesouhlasila. Pokud jde o počáteční biblická vyjádření směrem k ženskému rodu, kniha Genesis říká:
Budeš dychtit po svém manželovi a on bude nad tebou panovat.
Tento kontroverzní výrok je obvykle chápán jako biblická výzva k dominanci nad ženou. Kritikům znalci Bible odpovídají, že se jednalo spíše o popis důsledků chybného přístupu obou, Adama i Evy.
Hrubé zacházení se ženou není v Mojžíšovském zákoně dovoleno. Je v něm naopak odsouzeno znásilnění i prostituce. Cizoložství je zakázáno pro obě pohlaví pod trestem smrti.
Popis izraelské manželky v knize Přísloví nám dává sociální vhled do struktury tehdejší společnosti:
Kdo může nalézt schopnou manželku? Její hodnota je daleko větší než cena korálů. Dávejte jí z plodů jejích rukou, a ať ji její díla chválí i v branách.
Očividně byla váženým členem tehdejší společnosti a měla dokonce možnost podnikat.
Nový Zákon a ženy

Ježíš a Samaritánka
Ježíš se obklopoval ženami a rozhodně nečinil v pohlavích žádné rozdíly. Cestovaly s ním na jeho poutích jak muži tak ženy.
Krátce nato cestoval od města k městu a od vesnice k vesnici, kázal a oznamoval dobrou zprávu o Božím království. Bylo s ním těch dvanáct a také jisté ženy, které zbavil zlých duchů a uzdravil z nemocí: Marie nazývaná Magdaléna, ze které vyšlo sedm démonů, a Joana, manželka Herodova pověřence Chuzy, a Zuzana a mnoho jiných žen, které jim sloužily ze svých prostředků.
Ježíš nejen že mluvil na veřejnosti se ženami, což se vymykalo pokřivené židovské tradici, ale rozmlouval i se ženami jiných národů a vyznání:
Žena ze Samaří přišla načerpat vodu. Ježíš jí řekl: „Dej mi napít.“ (Jeho učedníci totiž odešli do města nakoupit potraviny.) Samaritánka mu proto řekla: „Jak to, že mne, když jsem Samaritánka, prosíš o napití, ač jsi Žid?“ Židé se totiž nestýkají se Samaritány.
Apoštol Pavel, následník Ježíše, se vyjadřuje k pořádku v rodině takto:
Hlavou každého muže je Kristus; hlavou ženy je zase muž; hlavou Krista je zase Bůh.
Pro biblické autory nebyla tato podřízenost brána jako diskriminace ženského živlu. Navíc oproti Římanům, jejichž manželky musely zůstávat doma a neúčastnily se přímo veřejného života na rušných ulicích, měly křesťanky „osvobozenou“ domácnost. Patřilo mezi to také veřejné vystupování za účelem evangelizace.
Dar svatého ducha dostali jak muži tak ženy:
A v posledních dnech,“ říká Bůh, „vyleji něco ze svého ducha na tělo všeho druhu a vaši synové a vaše dcery budou prorokovat a vaši mladí muži uvidí vidění a vaši starci budou snít sny.
Apoštol Pavel sice říká, že v pozemské rovině by měly být ženy podřízeny mužům, ale v případě jejich budoucích vyhlídek v nebi hovoří o tom, že tam se rozdíly pohlaví mažou a de facto neplatí v oblasti duchovního rozvoje už nyní:
Není Žid ani Řek, není otrok ani svobodný, není muž ani žena, neboť všichni jste jedna osoba ve spojení s Kristem Ježíšem.
Biblický pohled a náboženská praxe
Biblický pohled na ženy je pochopitelně v dnešním kontextu kontroverzní. Vedl dokonce i k nevhodným historickým korekcím a svévolným opravám biblického textu. Pohlaví Boha bylo nahrazeno v některých překladech jako on/ona. Bibličtí pisatelé pochopitelně vycházeli z patriarchální společnosti. Současní Židé odvozují svůj původ od matriarchální linie, zatímco Bible striktně dodržuje patriarchální pohled a genezi. Ježíš má rodokmen psán z pohledu otce (Josefa), ne matky (Marie). Židovství tedy není přímo navazáno na biblický text. Studie provedené v konzervativních ortodoxních židovských společnostech ovšem prokázaly obdivuhodné skutečnosti. Ženy, které jsou v nich v pozici podřízených mužům, se vyjadřovaly, že jsou za svou pozici rády. Alespoň tak se vyjádřila většina respondentů.
V současném křesťanství došlo k vážným odchylkám od biblického přístupu a kazateli či přímo faráři se staly i ženy, v rámci emancipace biblického textu. Katolická církev se ještě povětšinou drží konzervatního pojetí Bible a pár církví jako třeba Svědkové Jehovovi rovněž. Ženy u Svědků Jehovových sice káží dům od domu, ale nepřednášejí proslovy na jejich shromážděních tak, jako muži.
Postavení ženy, které pro ně nabízí Bible, je pro některé ženy výhodné, jiné by se v takové pozici dobře necítily. Asi se k tomu dá říct jen jedno: proti gustu není dišputát.
Zdroje:
Analýza biblického textu
Debra Renee Kaufman. Patriarchal Women: A Case Study of Newly Orthodox Jewish Women. Symbolic Interaction. 1989. Vol. 12. No. 2. Wiley
https://vtm.zive.cz/clanky/polygamie-generuje-stare-mladence-ale-studie-ukazuji-ze-se-takovym-spolecnostem-kupodivu-dari/sc-870-a-238002/default.aspx





