Článek
Ateista by řekl, že nikde, protože zajisté nikdy neexistoval. Agnostikovi je to jedno a skeptik by nejraději měl několik variant jeho pobytu k nahlédnutí. Pokud jde o informaci na téma, kde žije Ježíš, jediná, kterou máme k dispozici, je ta v evangeliích. Dokonce i takzvaná apokryfní, tedy údajně podvržená evangelia k tématu zarytě mlčí.
GPS lokalizace Ježíše Krista
Biblické obrazy v knize Zjevení a jiných apoštolských knihách zobrazují Ježíše zpravidla jako krále na božském trůně. Tam usedl neznámo kdy po tom, co byl vzkříšen a vzat do nebe.
Co Ježíš dělá

Čtyři jezdci z knihy Zjevení
Zdá se, že se vzhledem k tomu, co se na zemi děje, Ježíš skrývá. Ale je tomu právě naopak. Podle knihy Zjevení alá Apokalypsy se naopak děním na zemi aktivně zabývá:
Potom jsem viděl, jak Beránek rozlomil jednu z těch sedmi pečetí, a slyšel jsem jednoho ze čtyř živých tvorů, jak zvolal hromovým hlasem: „Pojď!“ Vtom jsem uviděl bílého koně a ten, kdo na něm seděl, měl luk. Byla mu dána koruna a vyjel vítězně a aby své vítězství dovršil. Když rozlomil druhou pečeť, slyšel jsem druhého živého tvora, jak zvolal: „Pojď!“ Nato vyšel jiný, ohnivě červený kůň. Tomu, kdo na něm seděl, bylo dovoleno odejmout ze země mír, aby se lidé navzájem zabíjeli. A dostal velký meč. Když rozlomil třetí pečeť, slyšel jsem třetího živého tvora, jak zvolal: „Pojď!“ Vtom jsem uviděl černého koně a ten, kdo na něm seděl, měl v ruce váhy. A slyšel jsem něco jako hlas uprostřed těch čtyř živých tvorů, jak říká: „Litr pšenice za denár a tři litry ječmene za denár. A neplýtvej olivovým olejem a vínem.“ Když rozlomil čtvrtou pečeť, slyšel jsem hlas čtvrtého živého tvora, jak zvolal: „Pojď!“ Vtom jsem uviděl bledého koně a ten, kdo na něm seděl, se jmenoval Smrt. A následoval ho Hrob. Dostali moc nad čtvrtinou země, aby zabíjeli dlouhým mečem, hladem, smrtelnou nemocí a divokými zvířaty.
Ježíš vyjíždí v roli prvního vítězného jezdce, který však za sebou přivádí další nepříliš lichotivé společníky: války, hladomor a smrt. Proč by právě Ježíš chtěl lidstvu uškodit, vždyť mu jako člověk na zemi tak pomáhal? Ono to s tou pomocí není tak jednoznačné. Ježíš už za svého pozemského působení předpověděl právě situaci popsanou ve Zjevení, když v Matouši říká, jak jeho učedníci poznají jeho přítomnost:
Povstane totiž národ proti národu a království proti království a bude nedostatek potravy a zemětřesení na jednom místě za druhým.
Z hlediska takzvané exegeze ergo biblického výkladu má být Ježíšova přítomnost na zemi poznamenána děsivými úkazy.
Neviditelný Ježíš a viditelné důsledky
O to, jestli má přijít Ježíš v těle a být viděn, se hádají mezi sebou křesťané po staletí. Bible však mluví o takzvané parousia, což je řecky nikoliv advent = příchod, ale přítomnost. Podle Bible je tedy Ježíš Kristus přítomen ve světových událostech.
Jenomže v jaké době? Zřejmě v té, kdy se vše vyhrotí na maximum. Konflikty lidi provázejí od jejich počátku, ale jen dnes čelí hrozbě samotného vyhynutí pomocí jaderných zbraní a jiných nesmyslů, které si navymýšleli.
Podle Bible je tedy Ježíš poznamenán jevem, který provází některé světce v katolické církvi. Takzvanou bilokací. To jest výskytem na dvou či více místech zároveň. Jednak je aktivně přítomen ve světových událostech a pak sídlí kdesi v nepropustné oblasti nebe.
Kde to nebe je

Mléčná dráha
Bible toto místo popisuje jako tlačenici miliónů duchovních bytostí, různých řádů andělů, kteří mají za úkol sloužit svému Tvůrci. Jeho rysy popisuje Bible takto:
Nad plošinou nad jejich hlavami bylo něco, co vypadalo jako safíra a podobalo se trůnu. Nahoře na trůnu seděl někdo podobný člověku. Viděl jsem, jak vypadal od pasu nahoru – jako rozžhavené elektrum, kolem kterého byl oheň. Od pasu dolů vypadal jako oheň a všude kolem něj byl jas podobný duze, která se objevuje v oblacích za deštivého dne. Takový byl jas, který ho obklopoval.
Jedná se tedy o velmi jasný prostor, kde žhne elektrum. Elektrum je zářivá slitina zlata a stříbra. Když ji roztavíte, vyznačuje se specifickým zářivě žlutým jasem. Symbolika tohoto kovu by měla čtenářům napovědět, že v nebi není žádný nepořádek či špína, ale je zde zářivě čisto. Pochopitelně především v duchovním slova smyslu. Těžko lze hovořit o nějakém doslovném fyzicky ohraničeném místě, i když ani to Bible nevylučuje.
Bibličtí pisatelé se samozřejmě snaží přiblížit stav nebe pozemskému čtenáři ve výhradně lidských pojmech:
Vtom na mě začal působit Boží duch. V nebi jsem uviděl trůn a na trůnu někdo seděl a ten, který na něm seděl, zářil jako jaspis a sardit a kolem trůnu byla duha podobná smaragdu.
Smaragd je drahokam a sardit je polodrahokam. Někteří badatelé se domnívají, že zde uvedený jaspis se vztahuje na diamant.
Tak či onak, Ježíš podle Bible sídlí v nebi, místě, které se vyznačuje duchovní čistotou a nádherou.
Kristus Král

Kristus Král
Bible ve Starém i Novém Zákoně zdůrazňuje, že Kristus má panovnickou úlohu. Z tohoto důvodu také Židé od Ježíše očekávali, že je osvobodí od římského jha a bude s nimi znovu budovat židovské království. Nestalo se tak, protože samotný Ježíš se k tomu postavil jinak. Když byl vyslýchán římským prefektem Pontiem Pilátem, kápl božskou:
Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán židovským vůdcům.
Z tohoto důvodu především ve východní církvi vidíme řadu ikon, které zobrazují Ježíše jako oslaveného krále, nikoliv jako chudáčka na kříži.
Psychologicky samozřejmě kříž a umučený Ježíš působil na smysly středověkých a novověkých křesťanů trochu tlumivě a držel je poněkud v šachu, aby se moc neroztahovali. Nicméně, jak se církev zuby nehty drží tradic, pokračovala s jeho zobrazováním v této podobě dál, i když ve skutečnosti to není psychicky zdravé, předkládat někomu utrpení jako vzor k následování.
Ostatně tímto zobrazením Krista na krucifixu dnešní církve poněkud zaspaly dobu, chtějí tak Ježíše posunout zpátky v čase tam, kde už není. Podle biblické zprávy se nachází na Božím trůně a je připraven zasáhnout do běhu světa:
Přeji vám nezaslouženou laskavost a pokoj od toho, který je, který byl a který přichází, od sedmi duchů, kteří jsou před jeho trůnem, a od Ježíše Krista, Věrného svědka, prvorozeného z mrtvých a vládce králů země. Podívejte! Přichází s oblaky a uvidí ho každý, i ti, kdo ho probodli. Všechny národy na zemi se kvůli němu budou v nářku bít do prsou. Ano, amen.
Pokud máme dešifrovat, kam Ježíše umísťuje v současnosti Bible, lze se řídit podle těchto indicií:
nebe
trůn
královská pozice
Podle evangelií tedy Kristus vládne jako král. Na zemi to však není patrné, respektive, situace je od té doby na zemi naopak horší. Všechny křesťanské církve mají takzvanou eschatologii, nauku o posledních věcech člověka a jeho osudu. Katolická církve si ji spíše vykládá jako otázku věcí po smrti člověka, zatímco některé protestantské církve kladou důraz na aktivní Boží či Kristův zásah do běhu současného světa.
Ať je tomu jakkoliv, víme, že zobrazování Ježíše na kříži zrovna nepatří mezi aktuální obrazy, které svému čtenáři zprostředkovává Bible samotná. Spíše to má být výjev oslaveného krále, který má jako své hájemství nebe a jako svou říši zemi.
Zdroje:
Bible, textová analýza.
Joseph Ratzinger. Eschatology. 2007. The Catholic University of America Press.





