Hlavní obsah
Lidé a společnost

Chodci se bezhlavě vrhají pod auta, nejzranitelnější jsou důchodci

Foto: Pixabay

Chodci. Ilustrační foto.

Denně dochází k dopravním nehodám s chodci. Zavinili nehodu právě oni, nebo řidiči? Jisté je, že chodec nad autem vyhrát nemůže. A nejzranitelnější skupinou chodců jsou senioři nad 60 let.

Článek

Není týden, aby lokální internetový plátek nepřinesl zprávu o sraženém chodci v ulicích našeho města. Ihned se strhne bohatá diskuze. Jedni nadávají na ty, co jezdí jako šílenci, druzí na chodce, kteří se vrhají pod auta mimo přechody a další předhazují, že si člověk není jistý ani na přechodu, kde má přece přednost a auto ho musí za všech okolností pustit. Všichni vesměs nadávají na důchodce, že jsou to ti, kteří jsou líní dojít na přechod a pajdají se přes rušnou silnici, kdekoliv je to napadne. Strhne se lavina názorů, část diskutérů je přesvědčena, že sražení chodci jsou výsadou našeho města, někdy jsou za týden sraženi i tři a kdo ví, jestli se veřejnost vůbec dozví o všech nehodách způsobených chodci.

Nehod chodců přibývá

Pravda je, že nehod chodců přibývá a často jsem i já svědkem rizikové dopravní situace. Dlouhá silnice v centru města. Jdu podél ní po chodníku. Troubí auto a zvedám oči. Děvče čučící do mobilu, si to štráduje napříč vozovkou, aniž by se rozhlédlo. Naštěstí má nožky laně, odpruží se a uskočí. Dobře to dopadlo. Holka jde, ani se neohlédne. Dál studuje svůj telefon. Jiná silnice téhož města. Jedeme autem a najednou nám do vozovky vstoupí pán s hůlkou, pět metrů vedle přechod, ale on si to namíří přímo ke vchodu hospody. Brzdíme, pán si v klidu mašíruje. Synovec byl nedávno přímo svědkem nehody. Jede do práce, je ještě tma a mlha, prší, vidět je sotva na pár metrů. Blíží se k přechodu a na poslední chvíli si všimne postavy celé v černém, jak se vynořila zpoza křoví a vstupuje na přechod. Osvětlení přechodu mizerné, je rád, že ubrzdil. Ovšem starší chodkyně štěstí neměla. Ve druhém směru ji řidič přehlédl a nedobrzdil. Paní vylétla do vzduchu, udělala kotrmelec přes kapotu a dopadla tvrdě na zem. Druhý řidič nešťastný, dušoval se, že opravdu nic neviděl. Jenže chodkyně světla auta vidět musela. Byla přesvědčená o absolutní přednosti chodce na přechodu? Obdobná nehoda se stala před mým domem. Autobus na zastávce vypustí lidi. Lidi jdou jako stádo. První vůdce stáda míří na přechod a rovnou jde. Jenže autobus se zrovna rozjíždí, řidička kontroluje zpětná zrcátka, aby zdárně vyjela ze zastávky. Než stihne otočit zrak, sráží chodkyni. Vyrazila si přímo pod autobus. Řidička pláče, paní středního věku je v bezvědomí převezena do nemocnice. Byla zamyšlená, nebo roztržitá, že vstoupila naprosto bezhlavě pod kola autobusu? Ve větších městech je problém davů mladých lidí se sluchátky. Ponořeni do sebe a své hudby nevnímají okolí. Rušnou pražskou křižovatku přejde za hodinu až tisíc chodců a z toho zhruba pětina má sluchátka na uších. Chodci se sluchátky, kteří nevnímají provoz, tak trápí řidiče autobusů i tramvají. Tramvaj má brzdnou dráhu 47 m a v zimě a na podzim se brzdná dráha zdvojnásobí. Oči na stopkách musí mít také řidiči elektromobilů. Ty jedou totiž tak tiše, že je neslyší ani chodci bez sluchátek.

Chodci jako viníci nehod v roce 2023

Chodci zavinili v roce 2023 asi 1000 dopravních nehod. Zemřelo jich 74. Číslo to není veliké, navíc se do statistiky započítalo i 24 netypických chodců. Ti byli přejeti ležící na silnici, přebíhající dálnici nebo vystupující z vozu.

Pokud se ovšem zamyslíme nad tím, proč úmrtnost je relativně nízká, je to způsobeno tím, že většina chodců byla sražena ve městech, kde je omezena rychlost. V drtivé většině skončili s úrazy. Aby se srážkou s autem vyvázli bez zranění, je prakticky nemožné.

Nejčastější příčiny usmrcení chodce vzniklé jeho zaviněním

Podle statistik je nejčastější příčinou usmrcení chodce, při nehodě vzniklé jeho zaviněním, náhlé vstoupení do vozovky z chodníku, přecházení mimo přechod, za autem nebo autobusem a špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla při přecházení. Pochopitelně čím auto jede rychleji, tím větší je pravděpodobnost úmrtí chodce. Nejvíce chodců dlouhodobě umírá v listopadu, prosinci a lednu a za snížené viditelnosti.

Sama s láskou vzpomínám na svoji babičku, které bylo k osmdesáti letům, a když jsem od ní s mamkou odcházela, vždycky říkala: „Běžte děvčata opatrně, ať vás nic nepřejede.“ Sama si přitom kráčela po přechodu, jako by se jí žádné nebezpečí netýkalo. Byla si jista tím, že každý, kdo uvidí starou dámu, dá jí přednost už z úcty k jejímu věku? Neodhadovala vzdálenost a rychlost blížícího se auta? Už jako holka jsem trnula, že moji babičku jednoho dne srazí auto. A to ještě zdaleka nebyl tak hustý provoz jako dnes.

Důchodci tvoří nejzranitelnější skupinu chodců v případě vzniku nehody

Ačkoliv nemůžu souhlasit s tvrzením, že nejvíce hřešícími chodci jsou právě důchodci, jedno jisté je. Jsou prostě nejzranitelnější. Pokud už ke srážce dojde, tak nejhůře z ní vyjdou právě senioři nad 60 let. Pružné tělo, pevné kosti a nezatížení organismu různými nemocemi dá při stejné srážce mnohem větší naději na menší následky mladým lidem, než seniorům. Ti prostě ze srážky vyjdou vždy nejhůře. Datový analytik Marek Sibal připomíná: „S rostoucím věkem chodců roste podíl nehod s úmrtím i nehod s těžkým zraněním. Například ze všech nehod chodců ve věku 6 až 14 let bylo přibližně půl procenta nehod s úmrtím, u lidí nad 60 let je to více než desetinásobek. “

Ačkoliv senioři nechodí se sluchátky, mohou špatně slyšet i vidět, nedokážou odhadnout rychlost, jakou se na ně auto blíží, nedokážou tak rychle zareagovat na vzniklou kolizní situaci a možná jsou také utvrzováni svým okolím o absolutní přednosti chodce na přechodu.

Zničené zdraví ani vyhraný soud nenahradí

Přecházení mimo přechod je prostě absolutní hazard se svým zdravím, a když si budeme lámat hlavu s předností na přechodu, jak chceme, jedno je jisté. Za každé situace je třeba se rozhlédnout a přecházet pouze, když nic nejede. To je taková bezpečná metoda. Nespoléhat na přednost. Nikdy nevíme, kdo řídí auto, které přijíždí, zdali nás řidič vidí nebo dokáže vůz ubrzdit. Srážku s autem chodec nijak vyhrát nemůže, ačkoliv by podle práva měl opravdu přednost. Co si těžce zraněný chodec pak vezme na řidiči? Budou soudní tahanice, dostane třeba odškodnění, ale zdraví je jen jedno, a to nikomu ani úspěch při soudní při zdraví nevrátí.

Zdroj:

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/531094-nehod-kvuli-nepozornosti-pribyva-castym-spoluvinikem-jsou-sluchatka-na-usich

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/smutna-data-z-ceskych-silnic-nehod-i-mrtvych-bylo-mene-ale-p/r~f448b042abbb11eebc030cc47ab5f122/

https://www.bezpecnecesty.cz/cz/dopravni-vychova/dopravni-vychova-ve-skolach/chodec/statistiky

https://portalnehod.cz/clanky/V-zime-stoupa-pocet-nehod-s-chodci-Kdy-a-kde-hrozi-nejcasteji-co-je-pricinou

https://portalnehod.cz/clanky/V-zime-stoupa-pocet-nehod-s-chodci-Kdy-a-kde-hrozi-nejcasteji-co-je-pricinou

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz