Článek
Určitě to znáte, každou chvíli na vás z počítače vyskočí nějaká reklama. Můj manžel je nesnáší, mně zase tolik nevadí, spíš je ignoruju, ale už mne někdy také inspirovaly pro různé nákupy. Zrovna listuji svojí emailovou schránkou a vpravo mi opět naskakují reklamy. Jakýmsi bočním viděním registruji nějakou pikantní nabídku, ale nevěnuji jí pozornost. Když jsem kupovala manželovi pilu, množily se mi v notebooku samé pily, manžel musel už tušit, jaký dárek jsem mu vybírala, po koupi podprsenky, se můj monitor hemžil spodním prádlem, je zajímavé, že manželovi také, nevím, že bychom byli nějak propojeni, možná snad společná IP adresa, více jsem to nezkoumala. Reklamy jsou personifikované, takže každému se nabízejí ty, o které by mohl mít uživatel internetu teoreticky zájem, protože obdobné zboží už vyhledával.
A dnes na mne vyskočil tento obrázek.
Jenže já na žádném erotickém portálu nic nekupovala, tak kde se mi tam bere ten obrázek. Že by třeba manžel nebo syn zasedli k mému notebooku? A když mi tam ta růžová věc vyskočí už asi počtvrté, tak na ni zaměřím zrak. Vedle ní je ještě nějaký přístroj snad na výrobu jakéhosi nápoje a pod těmito dvěma obrázky je nápis: Udělejte radost svým dětem. Tak s tímto větným spojením je obrázek ještě neskutečnější, než předtím. Já prostě vidím, to co vidím, ale určitě mi to nepřijde jako vhodný dárek pro děti. Možná snad pro dospělého syna, ale nevím, jestli bych ho potěšila. Spíš by se asi urazil. V bloku reklam je zmíněn i webový portál, na kterém jsem opravdu nakupovala pro svého vnuka výrobnu slizu. Výrobna slizu bude vánočním dárečkem, ale moje výrobna slizu vypadala zcela jinak. Nedá mi to a jdu pátrat, co to je za zboží. Ať pátrám, jak pátrám a prohlížím různé nabídky tohoto produktu, vždy je výrobek popsán stejně. Není to to, co jsem si myslela, že vidím.
Různé obrázky se také často používají při testování osobnosti člověka. Třeba Rorschanův test inkoustových skvrn se používá jako diagnostická metoda v psychologii k rozboru struktury osobnosti. Tento test byl publikován už v roce 1921 a má své příznivce i odpůrce. Metoda sleduje vztah a mezi vnímáním, myšlenkovými pochody a osobností člověka. Pokud by vás detailně zajímal tento test, zde se dozvíte řadu podrobností.
Ale k různému testování jsou využívány i jiné obrázky, než inkoustové skvrny. Dotaz poté zní: Vidíte dvě lišky, nebo zamračenou ženu? Je na obrázku starý muž, nebo smutná mladá dívka?
Kdyby byl tento obrázek zařazen do testování, byla bych vyhodnocena jako chlípná žena. Můj muž i syn by dopadli stejně. Všichni jsme viděli to samé. A všichni jsme se mýlili. Na obrázku je BALÓNEK.